به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : ۴۱۲۵۲۲

بررسی جلوگیری از ورود نور خورشید به زمین

بررسی جلوگیری از ورود نور خورشید به زمین
گروه علمی: اتحادیه اروپا ظاهراً می‌خواهد بررسی کند که جلوگیری از ورود نور خورشید به زمین می‌تواند برای مقابله با تغییرات اقلیمی مفید باشد یا خیر.اتحادیه اروپا به تلاشی بین‌المللی به‌منظور ارزیابی مداخلات بزرگ در محیط‌زیست زمین ازجمله از طریق منحرف‌کردن پرتوهای خورشیدی یا تغییر الگوهای آب‌وهوایی ملحق می‌شود تا اثر آن‌ها را در مسیر مبارزه با تغییرات اقلیمی بررسی کند.
 
به‌گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا چهارشنبه همین هفته چارچوب کاری جدیدی را برای ارزیابی پیامدهای امنیتی افزایش سرعت گرمایش جهانی معرفی می‌کند. در بخشی از این سند به خطرات بالقوه مهندسی اتمسفر برای کنترل شرایط نیز اشاره شده است.پیش‌نویس این سند که بلومبرگ آن را دیده و البته همچنان احتمال تغییرش وجود دارد، می‌گوید: «این فناوری‌ها ریسک‌های جدیدی را برای انسان‌ها و اکوسیستم‌ها به‌وجود می‌آورند، و درعین‌حال می‌توانند عدم توازن قدرت بین کشورها را افزایش دهند، اختلاف ایجاد کنند و مشکلات اخلاقی، حقوقی، حاکمیتی و سیاسی به‌وجود بیاورند.»

جلوگیری از ورود نور خورشید به زمین برای مقابله با گرمایش جهانی
اتحادیه اروپا با این چارچوب کاری جدید مباحثه‌ای را آغاز خواهد کرد تا مشخص کند که مهندسی اقلیم در زمین با این روش‌ها واقعاً یک راهکار علمی مناسب یا صرفاً ایده‌ای علمی-تخیلی است که می‌تواند برای سیاره ما و اتمسفر آن خطرناک باشد. این اتحادیه همچنین خواستار گفت‌وگوهایی در سطح بین‌المللی برای وضع قوانین در این حوزه است.

در این سند آمده است: «اتحادیه اروپا از تلاش‌های بین‌المللی برای ارزیابی جامع ریسک‌ها و تردیدها پیرامون مداخلات اقلیمی ازجمله از طریق دستکاری تابش‌های خورشیدی، حمایت خواهد کرد.»این راهکارهای نوین در شرایطی ارائه شده‌اند که نگرانی‌ها درباره کنترل گرمایش جهانی افزایش یافته است. برخی کارشناسان باور دارند که با تکنیک‌هایی مثل تزریق مواد معلق به اتمسفر می‌توان تا حدی جلوی ورود نور خورشید به سطح کره زمین را گرفت.

اما از طرف دیگر، منتقدان این راهکارها می‌گویند این ایده‌ها در بهترین حالت صرفاً موجب حواس‌پرتی از تلاش‌های واقعی برای جلوگیری از گرمایش جهانی می‌شوند. البته این ایده‌ها در بدترین حالت می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی مثل تغییر در الگوی باران‌ها را به‌دنبال داشته باشند و اوضاع را بدتر کنند.
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: نور خورشید زمین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها