به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۹:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۸ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۴۱۲۷۹۱

تمدید تحریم‌ها علیه موشک‌ های ایران

تمدید تحریم‌ها علیه موشک‌ های ایران
گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع مطلع گزارش داد، دیپلمات‌های اروپایی به ایران اعلام کرده‌اند که تصمیم دارند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ساخت موشک بالستیک در ایران را که تاریخ‌شان در ماه اکتبر به سر می‌رسد، تمدید کنند.
این تحریم‌ها طبق توافق «برجام» در سال ۱۳۹۴، قرار بود روز ۱۸ اکتبر امسال به پایان برسد اما آن توافق از اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا از آن، به نوعی فسخ شده است.احتمال می‌رود که ایران این اقدام اروپاییان را تلافی کند.
این چهار منبع، سه دلیل را برای تمدید تحریم‌ها علیه ساخت موشک بالستیک در ایران برشمرده‌اند: استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در تهاجم به اوکراین؛ احتمال این‌که ایران موشک‌های بالستیک روسیه را در جنگ اوکراین تامین کند؛ و محروم کردن ایران از مزایای توافق هسته‌ای، چرا که تهران به مفاد توافق پایبند نبوده و این در حالی است که ابتدا آمریکا از توافق خارج شده بود.
رویترز می‌نویسد که تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را می‌توان به نشانه تلاش اروپاییان برای جلوگیری از تولید تسلیحات هسته‌ای در ایران دانست، چرا که در نتیجه خروج دونالد ترامپ از توافق برجام و عدم موفقیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در احیای آن، طبق تخمین‌های آمریکا هم‌اکنون ایران قادر است ظرف حدود ۱۲ روز، مواد هسته‌ای مورد نیاز برای ساخت یک بمب اتمی را تولید کند.
یک دیپلمات اروپایی به شرط افشا نشدن نامش  گفت: «تصمیم اروپاییان به تمدید تحریم‌ها با صراحت تمام به ایران اعلام شده است و حالا سوال این است که اگر ایران بخواهد قدمی برای تلافی بردارد، آن قدم چه خواهد بود و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد.»
ایران از سال ۲۰۱۷، دست به یک سلسله آزمایش‌های موشکی و ماهواره‌ای زده است و در ماه مه امسال نیز از موشکی بالستیک به نام خیبر با برد ۲۰۰۰ کیلومتر رونمایی کرد.
آمریکا، فرانسه و بریتانیا آزمایش این موشک دوربرد را یک تهدید جدی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند. کانادا نیز از تداوم فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.
برچسب ها: موشک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها