به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۰۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب : ۴۱۳۷۳۴

چرا با افزایش سن صدای ما تغییر می کند؟

چرا با افزایش سن صدای ما تغییر می کند؟
گروه علمی:تقریباً مانند هر قسمت دیگر بدن، تارهای صوتی پیر می‌شوند؛ اما این تغییرات ممکن است برای همه قابل توجه نباشد.به گزارش ساینس، تارهای صوتی همان چیزی هستند که صدای شما را تولید می کنند. آنها در حنجره قرار دارند و بخشی از سیستم تنفسی هستند که اجازه می دهد هوا از گلو به ریه های شما منتقل شود. هنگامی که هوا از ریه ها و از حنجره خارج می شود، تارهای صوتی را به ارتعاش در می آورد و صدا تولید می‌کند.
تارهای صوتی از سه قسمت اصلی تشکیل شده اند: ماهیچه صوتی، رباط صوتی و یک غشای مخاطی (حاوی غدد) که آنها را می پوشاند. این سطح را مرطوب نگه می دارد و از آسیب محافظت می‌کند.

همچنین تقریباً 17 عضله دیگر در حنجره وجود دارد که می‌توانند موقعیت و تنش تارهای صوتی را تغییر دهند، بنابراین صدای تولید شده را تغییر می‌دهند.قبل از بلوغ، تفاوت بسیار کمی در صدای تولید تارهای صوتی وجود دارد. اما در دوران بلوغ، هورمون‌ها شروع به اعمال اثرات خود می‌کنند. این امر ساختار حنجره را تغییر می دهد، باعث برجسته تر شدن غضروف تیروئید در مردان و طول تارهای صوتی می شود. بعد از بلوغ، طول تارها در مردان حدود 16 میلی متر و در زنان 10 میلی متر است.

تارهای صوتی زنان نیز پس از بلوغ 20 تا 30 درصد نازک‌تر است. این تارهای صوتی کوتاه‌تر و نازک‌تر دلیل این است که زنان معمولاً صدای ظریفتری نسبت به مردان دارند.حتی پس از بلوغ، هورمون ها می توانند بر صدا تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، صدای یک زن ممکن است بسته به مرحله چرخه قاعدگی او متفاوت باشد. این به این دلیل است که غدد در این مرحله بیشترین مخاط را تولید می کنند و به تارهای صوتی بهترین توانایی عملکردی خود را می دهند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که زنانی که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، تنوع کمتری در کیفیت صدا نشان می‌دهند زیرا این قرص تخمک گذاری را متوقف می‌کند.از سوی دیگر، تغییرات هورمونی در مرحله قبل از قاعدگی، تارهای صوتی را مختل و آنها را سفت می کند و از آنجایی که تارهای صوتی زنان نازک تر است، ممکن است در اثر استفاده بیش از حد آسیب ببینند.

همه چیز پیر می شود
تقریباً مانند هر قسمت دیگر بدن، تارهای صوتی پیر می‌شوند. اما این تغییرات ممکن است برای همه قابل توجه نباشد.با افزایش سن، حنجره شروع به افزایش محتوای مواد معدنی خود می کند و آن را سفت تر و بیشتر شبیه استخوان می کند تا غضروف. این تغییر به خصوص در مردان می‌تواند از اوایل دهه ۳۰ شما اتفاق بیفتد. این باعث می شود تارهای صوتی انعطاف پذیری کمتری داشته باشند.

ماهیچه هایی که به تارهای صوتی اجازه حرکت می دهند نیز با افزایش سن شروع به تحلیل می کنند (همانند سایر عضلات ما). رباط ها و بافت هایی که از تارهای صوتی حمایت می کنند نیز خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و انعطاف پذیری کمتری دارند.همچنین در عملکرد ماهیچه ریوی کاهش می یابد و قدرت هوای خارج شده از ریه ها برای ایجاد صدا کاهش می یابد. تعداد غدد تولید کننده مخاط محافظ نیز کاهش می یابد و در کنار آن توانایی کنترل حنجره کاهش پیدا می‌کند.

سبک زندگی هم یک عامل است
در حالی که تارهای صوتی در اکثر افراد تا حد زیادی با سرعت یکسانی پیر می شوند، بسیاری از عوامل سبک زندگی می توانند خطر آسیب به آنها را افزایش و بنابراین می توانند صدای شما را تغییر دهند.برای مثال سیگار کشیدن باعث التهاب موضعی، افزایش تولید مخاطی می شود، اما می تواند سطوح مخاطی را نیز خشک کند. با گذشت زمان، این عوامل می توانند به تارهای صوتی آسیب برسانند و صدا را تغییر دهند.

برخی از داروها نیز می توانند صدا را تغییر دهند مانند داروهای استروئیدی که برای لارنژیت استفاده می شود. رقیق‌کننده‌های خون نیز ممکن است به تارهای صوتی آسیب برسانند و باعث ایجاد پولیپ شده و صدا را خشن یا خشن می‌کنند. شل‌کننده‌های عضلانی نیز می‌توانند منجر به تحریک و آسیب تارهای صوتی شوند، زیرا این دارو به اسید معده اجازه می‌دهد به داخل حنجره بازگردد. خوشبختانه، تحریک و تغییرات ناشی از این داروها معمولاً پس از قطع مصرف از بین می‌رود.

یکی دیگر از عوامل سبک زندگی می تواند استفاده بیش از حد از صدا باشد که معمولاً در خوانندگان و سایر افرادی که از صدای خود در حین کار زیاد استفاده می کنند مانند معلمان دیده می شود. این می تواند منجر به یک بیماری غیر معمول به نام «رینکه ادما» شود که می تواند ناشی از سیگار کشیدن نیز باشد. رینکه ادما باعث متورم شدن مایع در تارهای صوتی می شود و زیر و بمی صدا را تغییر می‌دهد.

چگونه کیفیت صدای خود را حفظ کنیم
در حالی که نمی توانیم به برخی از تغییرات مرتبط با سن که در تارهای صوتی ما رخ می دهد کمک کنیم، می توانیم با استفاده مداوم، بخشی از کیفیت و توانایی صوتی خود را حفظ کنیم. به همین دلیل است که در بسیاری از موارد، خوانندگان با افزایش سن تغییرات صوتی کمتری نسبت به بقیه افراد، نشان می دهند.آواز خواندن روزانه با صدای بلند می تواند به تارهای صوتی ورزش کافی بدهد تا روند زوال تارهای صوتی را کاهش دهد.مراقبت از تارهای صوتی نیز مهم است. هیدراته ماندن و محدود کردن مصرف سیگار می تواند به جلوگیری از میزان بالای کاهش و آسیب کمک کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها