به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۸ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۱۴۷۶۳

راه‌کارهایی برای حل مشکلات كه خبرساز شد

راه‌کارهایی برای حل مشکلات كه خبرساز شد
گروه سیاسی:  دبیر تشکیلاتی با عنوان «شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی» وابسته به حوزه‌های علمیه از ارائه بسته‌ای شامل دوازده راهکار برای حل مشکلات کشور خبر داده که در میان آن‌ها «سواد پیشگیری از بیماری» و «ساخت خانه‌های حیاط‌دار جایگزین خانه‌های آپارتمانی» خبرساز شده است.
به گزارش فرارو، خبرگزاری فارس ۱۶ تیر سخنرانی علی کشوری در شهر سمنان را منتشر کرده که از «بسته اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه» صحبت کرده و خواستار دخالت حوزه علمیه در اداره کشور شده است. او گفته «مقصر اصلی مشکلات فعلی کشور را حوزه علمیه می‌دانم نه حکومت چراکه حوزه راه‌حلی برای حل مشکلات کشور به دولت ارائه نداده و حکومت در نبود راه‌حل‌های اسلامی به راه‌ها و روش‌های غربی استناد کرده است.»
او در حوزه مدیریت شهری خواستار مدیریت «محله‌محور» شده و گفته که باید این محلات را مساجد اداره کنند. به گفته او «در هر مسجد باید ۲۰ روحانی مستقر حضور داشته باشند تا به اعضای محله خدمات ارائه دهد.»این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که پیشتر نماینده ویژه ریاست‌جمهوری در امور روحانیت درباره خالی شدن مساجد هشدار داده بود. ابوالقاسم دولابی با اشاره خلوت شدن برخی از مساجد در کشور، گفته بود که «امروز از بین حدود ۷۵ هزار مسجد در کشور، درب  ۵۰ هزار مسجد بسته است.»
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، در مورد شیوه ساخت خانه‌های حیاط‌دار به جای آپارتمان توضیح داده که حوزه علمیه به دولت پیشنهاد داده است که «چند میلیون قطعه زمین رایگان» به مستاجران داده شود و افزوده که «اگر این پیشنهاد اجرایی شود ظرف دو سال آینده تعداد مستاجران از ۳۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.» او گفته مدیریت بازی کودکان، احیای پدیده تفریح خانگی، ترویج اقتصاد مقاومتی و کاهش تولید زباله با خانه‌های حیاط دار حل می‌شود و می‌تواند شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم را ترمیم کند.
او سومین «اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی» را «پیشگیری از بیماری» دانسته و در این زمینه گفت: «سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستان‌ها و نام‌گذاری آن‌ها به نام اهل‌بیت قابل‌حل نیست، اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می‌شویم و روایات سلامت را تبلیغ می‌کنیم..»دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی همچنین خواستار «تغییر تعریف دوا در ذهن‌ها» شده است.
کشوری در ادامه توضیح راه‌حل‌های مورد نظر حوزه علمیه، به «ساخت بازار موقت» اشاره کرده که به گفته او برگرفته از زمان حکومت حضرت علی (ع) است و افزوده که «ویژگی‌های این بازار این است که جای آن ثابت است، مسجد مرکز آن است، قاضی سیار دارد و در اختیار افراد مستضعف به صورت رایگان قرار می‌گرفت.» دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی حتی به سهم دانشگاه امام صادق در دولت رئیسی نیز معترض شده و گفته: «حوزه علمیه فعلی برای حل مشکلات کشور راه‌حل دارد و دستگاه
کارشناسی جدید کار حوزه علمیه هست نه دانشگاه امام صادق و مکان‌های دیگر.»
این اظهارات درحالی بیان شده که بسیاری عملی نبودن برخی از این ایده‌ها را به چالش کشیده‌اند. برخی نیز معتقدند این راهکار‌ها از دور بودن حوزه از متن جامعه حکایت دارد. در راهکارهای ارائه شده برای  مشکلات کشور، سخنی از تولید به میان نیامده و سیاست خارجی نیز به ارتباط با «کشور‌های جغرافیایی
ظهور» محدود شده است.دست‌کم در دو مورد نیز راهکارها پیشتر مطرح شده بود. یکی، ایده واگذاری زمین ۱۰۰۰ متری در زمان احمدی‌نژاد به مردم برای ساخت خانه ویلایی بود. احمدی‌نژاد هم معتقد بود «باید شیوه غلطی که از ۷۰ سال گذشته به ما القا شده است را بشکنیم و خود را به سمت قالب جدیدی در شهرسازی سوق دهیم» این طرح به دلایل مختلف در مرحله ایده ماند و هرگز اجرایی نشد.دیگری ورود حوزه به مسئله بهداشت و درمان. این طرح حتی مخالفان جدی در بین حوزویان دارد. این اختلاف در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور به اوج خود رسید که در مقطعی با واکنش تند رئیس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران روبه رو شد.
آیت الله علی اکبر رشاد با اعتقاد به اینکه همه مراجع و رهبری خود را تابع قوانین پزشکی می‌دانند، گفته بود: «آن وقت چهار تا طلبه می‌گویند ما واکسن نمی‌زنیم و اگر بزنیم احساسات جنسیتی انسان عوض می‌شود؛ متاسفانه آبروی حوزه و علما از سوی برخی طلاب جوان با حرف‌های ناپخته آسیب می‌بیند؛ کار ما طب‌الادیان است نه طب الابدان. چگونه می‌توان با خبر واحد بی‌سند که حجیت ندارد، به درمان مردم بپردازیم. اگر چیزی به نام طب سنتی و روایت داریم، حداقل باید در حد اطمینان عقلایی باشد.»
 
برچسب ها: مشکلات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها