به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۸ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۱۶۹۵۰

اهمیت فولاد آلیاژی و کاربرد آن در صنایع مختلف

گروه کسب و کار: صنعت همواره در حال تغییر است به این منظور که انسان ها همه روزه به قطعه های محکم تری برای ادامه زندگی نیازمند هستند. وجود آهن یک جز جدایی ناپذیر در زندگی انسان ها و طبیعت بوده که استخراج آن توانست زندگی انسان ها را متحول کند.
اهمیت فولاد آلیاژی و کاربرد آن در صنایع مختلف
ساخت فولاد و انواع آن باعث شده تا خریداران بتوانند بسته به نیاز خود از آن تهیه کنند و در فضای مناسب استفاده نمایند. فولاد یکی از پر مصرف ترین ماده های صنعتی است که از مهم ترین ها در صنایع به حساب می‌آید. این آلیاژ از آهن و کربن ساخته و تولید می‌شود و نیکل و کروم موجود در آن بسته به نوع فولاد متغیر است. برای ادامه مطالب راجع به کاربرد فولاد آلیاژی با ما همراه باشید.

فولاد آلیاژی چیست؟
فولاد آلیاژی یک نوع ماده براساس آهن است که دارای چندین عنصر اضافه می‌باشد. در واقع فولاد آلیاژی یکی از انواع فولاد است که به جز کربن دارای عناصری مانند کروم، وانادیم، نیکل، مولیبدن، سیلسیوم و بور می‌باشد. این آلیاژ دارای خواص مکانیکی متفاوتی است که دارای چندین ویژگی می‌باشد که مهم ترین آن، استحکام، مقاومت و ضد خوردگی و زنگ زدگی است. این نوع فولاد نسبت به فولاد های کربنی مقاومت بیشتری از خود در برابر نیروهای حرارتی و مکانیکی نشان می‌دهد.

کاربردهای فولاد آلیاژی
•    استفاده از فولادهای کم آلیاژ به دلیل مقرون به صرفه بودن و استحکام
•    استفاده در کشتی ها، خط لوله و مخازن تحت فشار
•    ساخت وسایل نقلیه نظامی
•    تولید تجهیزات ساختمانی و سکوهای حفاری نفت

دسته بندی فولاد آلیاژی

کاربردهای فولاد آلیاژی

آلیاژ فولادی به دلیل استحکام، مقرون‌به‌صرفه‌‌تر بودن، ارزان‌تر و‌ در دسترس‌تر بودن، راحتی در استخراج و تولید، بسیار حائز اهمیت و پرکاربرد است. آلیاژهای فولاد به دو دسته کم آلیاژ و پر آلیاژ تقسیم‌بندی می‌شوند.
هدف از آلیاژ فولادی وجود مواد اولیه‌ای است که در برابر خوردگی و نیروهای مکانیکی مقاومت بیشتری داشته باشد. در این نوع از فولاد عناصری مانند آلومینیوم، مس، سیلیسیوم، نیکل و کروم به کربن و آهن اضافه خواهد شد. هر کدام از این عناصر موجب یک ترکیب ویژه و یک کاربرد خاص خواهد شد.

4 موارد از مزایای فولاد کم آلیاژ
•    قدرت خزش
•    مقاومت در برابر اکسیداسیون
•    مقاومت در برابر هیدروژن
•    شکل پذیری در دمای پایین

قیمت فولاد آلیاژی

قیمت فولاد آلیاژی

قیمت فولاد به عوامل بسیاری بستگی دارد که هر کدام تاثیر بسیاری روی هزینه ها و عدد قیمت دارند. در ادامه به برخی از دلایل آن یم‌پردازیم:
•    هزینه های مواد اولیه: یکی از مهم ترین عواملی که روی قیمت تاثیرگذار است، قیمت مواد اولیه می‌باشد که نوسان قیمت در آن باعث شده تا نتوان به طور دقیق، هزینه های فولاد را از پیش تعیین نمود.
•    عرضه و تقاضا: در زمانی که تقاضا برای فولاد و یا آهن اتومات بالا رود، عرضه کاهش پیدا می‌کند و اگر میزان عرضه کمتر شود هزینه ها و قیمت ها بالا می‌رود.
•    نرخ ارز: اگر فولادهای که خرید کرده اید وارداتی باشند و با ارز خارجی رد و بدل شده اند. نرخ ارز تاثیر ویژه ای بر روی هزینه های فولاد آلیاژی یا امثال آن دارند.
تمامی فولادهای آلیاژی دارای بافت محکم هستند که سختی آن ها  طبق عملیاتی که روی آن ها اعمال شده است. از مهم ترین ویژگی هایی که این فولاد دارد قوی بودن و مقاومت بسیار بالای آن است که در برابر ضربات بسیار و حوادث نیز آسیب نمی‌بیند و در برابر خوردگی مقاومت از خود نشان می‌دهد. برای خرید آهن اتومات بهتر است قبل از هر اقدامی به تمامی مراحلی که قبل گفته شد بپردازید تا از قیمت ها آگاه باشید زیرا تک تک بخش های گمرک به همین صورت است. برای واردات کالا باید از بهترین کیفیت بهره مند شوید. از این رو باید به یک شرکت معتبر و با سابقه مراجعه کنید که از تمامی راه های گمرک اطلاع داشته باشند و بهترین را برای شما به ارمغان آورند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها