به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۴۱۹۰۷
مناظره در بحبوحه مذاکره ايران با 1+5

عوامل پايداري‌ها کارزار جدیدی براه انداخته‌اند

گروه سياسي: کارزار جدیدی در راه است؛ «مناظره» در بحبوحه «مذاکره». بازیگران قدیم می‌خواهند بازی جدیدی آغاز کنند؛ «جلیلی» مقابل «ظریف».
عوامل پايداري‌ها کارزار جدیدی براه انداخته‌اند
به گزارش ایسنا، اعضای جبهه پایداری که این روزها نقش «منتقدان توافق ژنو» را بازی می‌کنند، چند روز پیش تصمیم تازه‌ای گرفتند که احتمالا به زودی عملی شود. طبق این تصمیم قرار شده تیم مذاکره دولت پیشین که «سعید جلیلی» کاپیتان آن بود، مقابل تیم «محمدجواد ظریف» در مجلس بنشینند و توافق ژنو را از نظر حقوقی بررسی کنند. البته دعوت‌کنندگان قرار گذاشته‌اند این مناظره غیررسمی، غیرعلنی باشد. بر اساس گفته «جواد کریمی قدوسی» عضو جبهه پایداری و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس «از هیأت رئیسه مجلس درخواست شده تا در جلسه‌ای غیرعلنی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی و قبلی دعوت کنند تا به تحلیل حقوقی توافق ژنو بپردازند». او گفته که «علی لاریجانی»، رئیس مجلس با درخواست ۱۰۰ نماینده «موافقت» کرده است.

البته ضرغام صادقی دیگر نماینده مجلس گفته که «این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است و هیچگونه نظر قطعی در این رابطه داده نشده است». این تصمیم منتقدان توافق ژنو پس از آن بود که راه‌های دیگری که این گروه پیش از این طی کرده بودند به نتیجه‌ای نرسید؛ از جمله درخواست برای مناظره در تلویزیون که ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما نپذیرفت، برگزاری همایش دلواپسیم که انتقادات بسیاری را از سوی خود اصولگرایان متوجه برگزارکنندگان
ای کاش این آقایان برای مسائل اقتصادی و معیشتی مردم نیز از مسئولان دولت قبل دعوت کنند و از آنان توضیح بخواهند که چرا به اینجا رسیدیم
کرد و آخرین آن هم برگزاری تجمع گروهی دانشجو مقابل مجلس که البته موفق به کسب مجوز نشد.

گروه‌ها و افرادی که خود را به عنوان منتقدان توافق مطرح می‌کنند، مدعی‌اند در توافق صورت گرفته، داده‌ها با ستانده‌ها مطابقت ندارد و تیم مذاکره بیش از حد عقب‌نشینی کرده است. توافق ژنو سوم آذرماه سال 92 پس از مذاکرات فشرده میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و 1+5 حدود ساعت 5 صبح (به وقت تهران) در هتل اینترکنتیننتال ژنو، امضا شد. این توافق به طور موقت (شش ماهه) و برای ادامه مذاکرات صورت گرفت که در پی آن طرفین موظف به اجرای تعهداتی شدند اما از همان آغازین روزهای امضای این توافق گروه‌های منتسب به جریان اصولگرا که عمدتاً از جبهه پایداری بودند به انتقاد از این توافق پرداختند. آتش این انتقادات زمانی تندتر شد که حسن روحانی با اشاره به توافق ژنو گفت: چرا فقط یک عده معدود که از جای معدودی تغذیه می‌شوند، صبحت می‌کنند؟ البته نمی‌گوییم آن‌ها حرف نزنند ولی فقط چرا آن‌ها صحبت می‌کنند؟ چرا فقط یک عده کم‌سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ اظهار «نگرانی» منتقدان توافق که منتسب به جریان اصولگرا می‌شوند، در حالی است که شخصیت‌های میانه‌رو این جریان این نگرانی‌ها را بی‌مورد قلمداد می‌کنند و دلیل عمده آن‌ها نیز این است که پرونده هسته‌ای زیر نظر مستقیم مقام معظم رهبری است.

علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در آخرین موضع‌گیری درباره مذاکرات ژنو گفته است: «شیوه تیم فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای حکایت از تجربه آنها
گویا دلواپسی‌های این عده شدیدتر از آن است که با برگزاری همایش و تجمع تسلی پیدا کند
در مذاکرات دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از کار خود و هم مذاکره‌کنندگانش مطمئن است.» او درباره تیم قبلی مذاکره‌کننده نیز اینطور گفته که: «شیوه تیم قبلی مذاکره‌کننده را قبول ندارم». محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در همین رابطه گفت: «مذاکره‌کنندگان کشورمان چون زیر نظر مقام معظم رهبری کار می‌کنند، با مخالفت‌های افراط گونه دلواپس نمی‌شوند و نباید بشوند.»

با همه این‌ها، برخی معتقدند برگزاری مناظره میان دو تیم مذاکره قبلی و فعلی به سود تیم ظریف تمام خواهد شد. حامد قادرمرزی نماینده مجلس نهم به تدبیر گفته است: «اگر هیأت رئیسه با برگزاری چنین نشستی موافقت کند، اتفاقاً به سود تیم دولت یازدهم است و چه بهتر که این اتفاق رخ دهد؛ چراکه در آن نشست مسئولان دولت قبل باید توضیح دهند که چرا حتی در طول این سال‌ها به یک توافقنامه دست پیدا نکردیم.»

او اضافه کرده که «ای کاش این آقایان برای مسائل اقتصادی و معیشتی مردم نیز از مسئولان دولت قبل دعوت کنند و از آنان توضیح بخواهند که چرا به اینجا رسیدیم.» با این همه، تلاش «منتقدان توافق ژنو» برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات به قوت خود باقی است. مذاکرات در شهر وین ادامه دارد و «ظریف» باید فکری هم به حال مناظره با کسانی کند که زمانی در شهر آلماتی مذاکره می‌کردند. اگر تصمیم جدید بازیگران نقش منتقد عملی شود، کار ظریف سخت‌تر خواهد شد. گویا دلواپسی‌های این عده شدیدتر از آن است که با برگزاری همایش و تجمع تسلی پیدا کند.

محسن کاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۷:۳۵
این جلیلی که از طرف مخالفان مذاکره معرفی میشه پس تفکرات همسو با اونا رو داشته در نتیجه این چند وقتی که او نماینده مذاکرات بوده می خواسته فقط جهان گردی کنه و با اروپایی ها عکس بگیره؟؟؟؟؟ (227386)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۷:۳۹
هيچ مناظره اي بالاتر از نظر مردم نيست. هر حركت ضد مردمي در هر كجا برگزار شود،باطل، غير شرعي،غير قانوني وخلاف منافع مليست. رئيس محترم مجلس نبايد تسليم سهامخوان وتمامي خواهان گردد. اين مكان امانت مردم است. خيانت در امانت گناه نابخشودني است. (227387)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۷:۴۲
دست و پا زدن های این گروه نشان از ترس مفرط و غیر قابل پنهان آنها از آینده دارد و به مانند کسی که در حال غرق شدن می باشدبه هر چیزی چنگ می زند تا شاید نجات یابد، آنها به آخر عمر سیاسی خود نزدیک گشته اند. (227388)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۸:۱۱
عجب فتنه حساب شده ای . دمشون گرم . گفتن غیر علنی باشه . لاریجانی هم اوکی ذاذه . ضرغامیم گفته در خواستتون برای مناظره علنی هم رد شده . تا زمانی که دولت همینطور ساکت بایسته همین اش و همین کاسس . ای کاش دکتر غارف به جای روحانی به عنوان نماینده اصلاحات انتخاب میکردند . (227399)
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۸:۱۱
اين اقايان چرا دلواپس يك شبه دلار سه برابر شد نبودن سرمايه مردم يك سوم شد (227401)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۸:۳۲
میخواهم به دلواپسان مژده بدهم که بشدت دلواپس باشید, خیلی دلواپس باشید و بخود بلرزید چون ظهور آقا خیلی نزدیک شده . . . ا. (227404)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۹:۱۸
برگزاری چنین مناظره ای اصلا امکان پذیر نیست.نه در ایین نامه داخلی مجلس و نه در سایر قوانین مجلس هیچ بند یا تبصره ای راجع به مناظره وجود ندارد و در تاریخ جمهوری اسلامی هم تا به حال در مجلس مناظره برگزار نشده است. این پیشنهاد مرا به یاد پیشنهاد اقای احمدی نزاد انداخت که می خواست در جلسه رسمی سازمان ملل با جورج بوش مناظره کند!!!!! در حالی که در تاریخ سازمان ملل از بدو تاسیس تا کنون سابقه نداشته که دو رییس دولت با یکدیگر به مناظره بنشینند. (227420)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۲۰:۰۶
اونکه عشقه مناظره و تحریم بود دیگه رفته (227431)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۹:۵۷
دلواپسها قراره جمعه بعد از نماز جمعه بازهم راهپیمایی کنن
کی به ای گروه اقلیت مجوز میده (227428)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۱۹:۵۸
مگه جلیلی جز کلمه ظرفیت چیزه دیگه ای هم بلده که میخواد مناظره کنه (227429)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۲۱:۱۱
يادتان باشد. مردم را به واكنش وادار مي كنيد. مگر اين كشور قانون ندارد ؟كه تاخت وتاز مي كنيد؟ فردا هم انگ فتنه به بيگناهان مي بنديد. (227450)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۲۱:۲۲
بهارجان
حالا درسته نسبت به اصولگراها انتقاد داریم، ولی انصاف هم چیز خوبیه!
طبق خبرهاٰ در مورد این خبری که ذکر کردین، قرار هست علی باقری و چندتای دیگه بیاند، نه جلیلی، اصلا از جلیلی نامی برده نشده!
یکم هم انصاف به خرج بدیم (227452)
شوخی مند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۲۲:۳۲
نتیجه اخلاقی:
1. مسابقه را باختی مهم نیست. پررو باشی کافی است.
2. دلواپس شو تا به مجلس بروی
3. نمایندگان توجه داشته باشند که اگر مسوولی را در طول خدمتش برای توضیح به مجلس نکشانند، برایش عقده می شود و با بهانه دلواپسی خودش به مجلس می آید
4. بعد از اینکه پستت را گرفتند آنقدر پول داشته باش که بتوانی سرکار نروی و برای رقیب هر روز یک بساطی راه بیندازی
5. با 5+1 و خانم اشتون مهربان باش و فیلسوف اخلاق گرا که خدا داند آنها چه فکر می کردند ولی در برابر آقای ظریف و گروه او سوفسطایی ماکیاولگرا (227463)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ۲۳:۱۱
به نظر بنده شان وزیر امور خارجه یک کشور بسیار بالاتر از این هر حرف ها هست که به دعوت هر شخصی (جایگاه حقوقی افراد مد نظر است ) برای مناظره پاسخ دهد ... بهتر است وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده چند استاد دانشگاه را برای مناظره با این افراد معرفی کنند و خود به کارهای بسیار مهم ترشان بپردازند (227477)