به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۹:۳۴
 
۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۲۲۳۴

ردپاي آرشیو صداوسیما در فيلم ضد روحاني!

گروه سیاسی: موج اول جنجال بر سر مستند « من روحانی هستم » تقریبا فروکش کرده است، حالا به نظر مي‌رسد موج دومی هم در راه باشد، موجی که محور آن این سوال است: سازندگان این مستند چگونه به آرشیوهای استفاده شده در فیلم دسترسی پیدا کرده اند؟ آرشیوهایی که به صورت طبیعی باید تنها در اختیار صدا و سیما باشد. رمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گفته این شورا آمادگی دارد تا ارتباط احتمالی این فیلم با آرشیو رسانه ملی را بررسی کند.
ردپاي آرشیو صداوسیما در فيلم ضد روحاني!
به گزارش پیام نو، حالا دیگر صحبت بر سر تخریب رئیس جمهور نیست، هم تبارشناسی سازندگان «من روحانی هستم» مهم شده و هم ارتباط آنها با گروه های سیاسی و نهادهای فرهنگی. یکی از این نهادها که اندک اندک نام آن در ارتباط با سازندگان «من روحانی هستم» شنیده مي‌شود صدا و سیما است. جایی که منبع اصلی آرشیو فیلم های تاریخی و قدیمی است. روز چهارشنبه، کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت و همینطور رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفته بود: «در این شکی نیست که گروه سازندگان از یک آرشیو قوی برخوردار بودند و اینکه چطور آنها به این آرشیوها دسترسی داشتند را من اصلا در جریان نیستم و البته مهم است که این قضیه مشخص شود».

مسلم است که تقریبا هیچ نهاد خصوصی و یا شخصی در کشور آرشیوهای قوی مورد نظر کاظم جلالی را در اختیار ندارد. وقتی که رئیس مرکز پژوهش های مجلس از این آرشیوهای قوی سخن مي‌گوید پیشتر از هر چیز ذهن مخاطب به سمت صدا و سیما بر مي‌گردد. پیشتر نیز مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه شرق در برنامه گفت وگوی روز پیرامون مستند «من روحانی هستم » تاکید کرده بود: «کسانی که به چنین آرشیوهایی برای ساخت چنین مستندی دسترسی دارند مطمئنا کار یک شخص و یک گروه کوچک رسانه ای نیست».

بهمن ماه سال گذشته این مستند در دانشگاه تهران برای اولین بار رونمایی شد. اولین خبرگزاری که تیزر این فیلم و خبر رونمایی از آن را منتشر کرد باشگاه خبرنگاران جوان بود. خبر مربوط به رونمایی این مستند در دانشگاه تهران در تاریخ ۲۰ بهمن ماه گذشته و تیزر ۵ دقیقه ای این فیلم ظرف چند ساعت در خبرگزاری های دیگری چون فارس نیز منتشر شد. نکته اینجاست که از میان تمام آن رسانه ها تنها باشگاه خبرنگاران است که اقدام به حذف خبر و تیزر یاد شده کرده است.

اکنون رمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما به پیام نو مي‌گوید: «اگر از این شورا درخواستی صورت بگیرد، آماده هستیم تا ارتباط سازندگان مستند من روحانی هستم را با صدا و سیما بررسی کنیم». وی ادامه مي‌دهد: «ما دقیقا نمی دانیم که آرشیوهای صدا و سیما آیا در اختیار افراد دیگری هم قرار دارند یا خیر. به همین دلیل هم امکان پیش داوری نداریم، اما بررسی آن را به عنوان عاملی برای شفاف سازی و روشن گری مفید مي‌دانیم».

در فیلم مستند « من روحانی هستم » از فیلم های آرشیوی استفاده شده که به صورت عادی نمی توانند در اختیار افراد معمولی قرار بگیرد. از این میان مي‌توان به مصاحبه حسن روحانی درباره شورای نظارت بر عملکرد صدا وسیما در سال ۶۰، تصاویر سفر مک فارلین به ایران و مهمتر از همه سخنان دو طرفه ظریف و البرادعی در حاشیه نشست سعدآباد اشاره کرد.