به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۱:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۲۸۱۳۱
صف وام ازدواج جمع شد؟

بررسی یک وعده دیگر دولت رئیسی

بررسی یک وعده دیگر دولت رئیسی
گروه اقتصادی:با وجود اینکه ابراهیم رئیسی دستور داده بود که صف وام ازدواج تا پایان تابستان جمع شود، همچنان بیش از 300 هزار نفر در صف این تسهیلات هستند.به گزارش تجارت‌نیوز، با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور ماه، مدیر اداره ارتباطات بانک مرکزی آخرین آمار و ارقام مربوطه به پرداخت وام ازدواج توسط شبکه بانکی را اعلام کرد. این در حالی‌ست که ارائه گزارش کامل آمار پرداخت تسهیلات ازدواج که شامل جزئیات آن می‌شود، از خرداد ماه به این سو متوقف شده است.

با وجود تاکید مهدی صحابی بر تسریع پرداخت وام ازدواج، آمارها حاکی از آن هستند که شبکه بانکی همچنان تا تحقق دستور ابراهیم رئیسی مبنی بر صفر کردن صف وام ازدواج راه زیادی را در پیش دارد. حتی به نظر می‌رسد که علت اصلی منتشر نشدن آمارهای کامل وام ازدواج از خرداد ماه به این سو، همین دستور رئیس دولت بوده است.

پرداخت 385 هزار فقره وام اردواج از ابتدای سال
به گفته صحابی، بانک‌ها از ابتدای سال تا روز دوشنبه 20 شهریور ماه، 385 هزار فقره وام ازدواج پرداخت کرده‌اند که ارزش این تسهیلات به 78 هزار میلیارد تومان می‌رسد.همچنین طبق اظهارات وی، پس از ابلاغ بسته 15 بندی نظارتی – اعتباری در 20 خرداد ماه، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج تسریع شده؛ طوری که پرداخت این وام از آن زمان تاکنون، از نظر تعداد وام‌ها 189 درصد و از نظر مبلغ آنها، 210 درصد افزایش پیدا کرده است.

صفر شدن صف وام ازدواج منتفی شد؟
تیر ماه امسال بود که رئیس جمهوری در نامه‌ای خطاب به رئیس کل بانک مرکزی، دستور داد که صف وام ازدواج تا پایان تابستان به صفر برسد. دستوری که تحقق آن، در همان زمان نیز غیرممکن به نظر می‌رسید و حالا با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور ماه، بانک مرکزی نیز بر ناممکن بودن آن اذعان دارد.

طبق اظهارات مدیر اداره ارتباطات بانک مرکزی در رابطه با وضعیت صف دریافت وام ازدواج، در اوایل تیر ماه حدود 414 هزار نفر در صف وام ازداوج قرار داشتند، اما با وجود تسریع فرآیند پرداخت وام، تعداد متقاضیان واجد شرایط در این صف تنها 100 هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، اگر بانک‌ها بخواهند این صف را به صفر برسانند به 137 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند و پیش‌بینی می‌شود که شبکه بانکی تا پایان سال، 144 هزار میلیارد تومان منابع جذب کنند. با این وجود، باید به این نکته بدیهی نیز توجه کرد که بی‌شک تعداد تقاضا برای دریافت وام ازدواج تا پایان سال جاری نیز افزایش خواهد یافت و بانک‌ها به منابع به مراتب بیشتری برای اعطای وام ازدواج نیاز دارند.

برکناری مدیران شعب سخت‌گیر در پرداخت تسهیلات
صحابی در ادامه به موضوع شرایط پرداخت تسهیلات و سختگیری تعدادی از بانک‌ها در اعطای وام ازدواج اشاره کرد. طبق اظهارات وی، بانک‌ها نباید برای وام ازدواج بیشتر از یک ضامن درخواست کنند و بانک مرکزی در این زمینه نظارت جدی و لازم را داشته است. حتی برخی روسای شعبی که در این زمینه سخت‌گیری می‌کردند برکنار شده‌اند و روند افزایشی پرداخت تسهیلات به واسطه همین پیگیری‌ها و نظارت‌ها بوده است.

این در حالیست که به زعم کارشناسان، این دست از برخوردهای قهری با بانک‌ها نمی‌تواند عملکرد آنها را در بلندمدت تغییر دهد. چراکه وزنه سنگین تسهیلات تکلیفی که دولت بر دوش بانک‌ها قرار داده، منابع آنها را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است و از عوامل اصلی ناترازی آنها به‌ شمار می‌رود. بنابراین بانک‌ها سعی می‌کنند که به هر طریقی از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.
برچسب ها: وام ازدواج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها