به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۸:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۵ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : ۴۲۸۳۶۶

وضعیت بحرانی در لیبی؛تلنبار اجساد قربانیان سیل‌

گروه بین‌الملل: با گذشت چندین روز از وقوع سیل و طوفان فاجعه‌بار در شهر درنای لیبی، ساکنان این شهر بندری همچنان به دنبال مفقودی‌ها می‌گردند یا برای دفن اجساد زیادی که از زیر آوارها پیدا می‌شود تلاش می‌کنند.
وضعیت بحرانی در لیبی؛تلنبار اجساد قربانیان سیل‌
به گزارش رویترز، نیروهای امدادی حاضر در شهر ویران‌شده درنا از دشواری مقابله با هزاران جسدی خبر می‌دهند که هر روز دریا آن‌ها را به ساحل می‌رساند یا در زیر آوار ساختمان‌های تخریب‌شده به مرحله پوسیدگی می‌رسند. سازمان جهانی بهداشت و سایر گروه‌های امدادی از مقامات لیبی خواستند که از دفن قربانیان سیل در گورهای دسته‌جمعی خودداری کنند. آن‌ها تاکید کردند که دفن گروهی اجساد می‌تواند باعث ناراحتی روانی خانواده‌ها شود یا در صورت قرار گرفتن در نزدیکی آب، سلامتی شهروندان را در آینده به خطر بیندازد.
سازمان ملل با انتشار گزارشی در این زمینه اعلام کرده است از زمان شکسته شدن دو سد در شهر درنا و قربانی شدن هزاران نفر در لیبی جنگ‌زده، تاکنون بیش از هزار جسد با روش‌های غیراصولی و در گورهای جمعی دفن شده‌اند.
بلال سبلوح، از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با حضور در نشستی در ژنو گفت: «تعداد قربانیان سیل آن‌قدر زیاد است که دریا مدام آن‌ها را به ساحل می‌آورد، اجساد در خیابان‌ها روی هم ریخته می‌شوند، بعضی دیگر از اجساد نیز زیر ساختمان‌های فروریخته و آوار مدفون شده‌اند. تنها در دو ساعت، یکی از همکاران من بیش از ۲۰۰ جسد را در ساحل نزدیک درنا شمارش کرد.»
ابراهیم العربی، وزیر بهداشت دولت غربی لیبی مستقر در طرابلس، نیز به رویترز گفت که مطمئن است آب‌های زیرزمینی بر اثر ورود اجساد، حیوانات مرده، زباله و مواد شیمیایی، آلوده شده است. او از مردم شهر درنا خواست که به چاه‌ها نزدیک نشوند و برای نوشیدن آب احتیاط کنند.
 محمد القبیسی، رئیس بیمارستان وحده درنا، گفت یک بیمارستان صحرایی افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را که نیاز به مراقبت دارند، درمان می‌کند. او گفت بیم آن می‌رود که بیماری‌های زیادی از طریق آب گسترش یابد، اما اظهار کرد که تاکنون هیچ موردی از وبا ثبت نشده است.
برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از پنج هزار نفر از ساکنان شهر درنا جانشان را بر اثر سیل از دست داده‌اند، حدود چهار هزار مرگ در بیمارستان‌ها ثبت شده است و همچنین بیش از ۳۸ هزار نفر در منطقه سیل‌زده آواره شده‌اند.
با این حال، ناظران می‌گویند که تعداد واقعی کشته‌ها می‌تواند بسیار بیشتر باشد، زیرا هنوز تعداد زیادی از اجساد مفقودند. یک پزشک در درنا گفت که عکس‌هایی از اجساد ناشناس قبل از دفن گرفته می‌شود تا بستگان بتوانند بعدا آن‌ها را شناسایی کنند.
ساکنان شهر درنا در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید می‌کنند که درخصوص بیماری‌های همه‌گیر نگران‌اند. آن‌ها می‌گویند که اجساد شروع به پوسیدن کرده‌اند و بوی تعفن در مناطق بسیاری وجود دارد. در گزارش روز پنجشنبه سازمان ملل آمده است که بیش از هزار جسد در درنا و بیش از صد جسد در البیضا، یکی دیگر از شهرهای ساحلی که در اثر سیل آسیب دیده است، در گورهای دسته‌جمعی دفن شده‌اند. شورای پناهندگان نروژی که یک گروه امدادی ۱۰۰ نفره در لیبی دارد، گفت مدیریت اجساد مرده مهم‌ترین نگرانی پس از سیل مرگ‌بار در این کشور است. این شورا تاکید کرد که بیش از غذا و امکانات اولیه زندگی، اکنون به تجهیزات برای دفن اجساد نیاز است.
طوفان دانیل روز یکشنبه دریای مدیترانه را درنوردید و پس از رسیدن به لیبی، به‌ویژه در شرق این کشور جاده‌ها و ساختمان‌ها را ویران کرد. وضعیت درنا، شهر بندری لیبی که دو سد آن در پی طوفان یکشنبه شکست، «فاجعه‌ای فراتر از درک» توصیف شده است.
پس از بروز این فاجعه، بسیاری از مردم لیبی از سرعت آهسته امدادرسانی و همچنین هشدار ندادن مقام‌های محلی درباره خطر نابودی سدها، عصبانی و خشمگین‌اند. آن‌ها می‌گویند که تحقیقات سیاسی درباره وقوع این اتفاق ضروری است و باید با مسببان آن برخورد شود، زیرا مهندسان قبلا درباره خطر از بین رفتن سدها و نیاز فوری به تقویت آن‌ها هشدار داده بودند. یک مجله دانشگاهی در سال ۲۰۲۲ در گزارشی هشدار داده بود که اگر سیلی مشابه آنچه سال ۱۹۵۹ رخ داد، تکرار شود، «احتمالا باعث فروریختن یکی از دو سد می‌شود و ساکنان دره و شهر درنا را زیر آب می‌برد».
برچسب ها: سیل لیبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها