به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۴۳۰۶۸۰

معضل تخصیص ارز برای واردات حل می‌شود؟

معضل تخصیص ارز برای واردات حل می‌شود؟
گروه اقتصادی: روزنامه اعتماد نوشت: حسین سلاح ورزی با اشاره به برگزاری هشتاد و هفتمین نشست این کمیته و اختصاص آن به مسائل ارزی کشور، از طرح مشکلات ناشی از طولانی بودن مهلت تخصیص ارز در این جلسه خبر داد و گفت: طبق اعلام نماینده بانک مرکزی در این نشست، قرار است با اصلاحاتی که در بخشنامه موجود انجام می‌شود، شاهد حل مساله سپرده‌های بانکی و کاهش زمان موردنیاز برای تخصیص ارز باشیم.
وی تصریح کرد: از مدت‌ها پیش مشکلات ارزی ناشی از طولانی بودن مهلت تخصیص ارز و تمدید آن و مسدودسازی سپرده نزد بانک‌ها در دبیرخانه کمیته مطرح و بررسی و در همین راستا نیز نشست‌های کارگروه تخصصی کمیته با حضور نمایندگان دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.
دبیر کمیته حمایت از کسب‌وکار، ادامه داد: بخش خصوصی معتقد است که نباید به دلیل مشکلات ارز، دولت تنبیه شده و در صف‌های طولانی تخصیص ارز باقی بماند، چون این فرآیند طولانی موجب می‌شود از یک‌طرف کالای وارد شده در انبار گمرک بماند و دچار افت کیفیت شود و از طرفی با پایان مهلت برای دریافت ارز و ترخیص کالا، میزان سپرده بانکی واردکننده به عنوان وجه بلوکه شده به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند.
سلاح‌ورزی تصریح کرد: افزایش میزان منابع سپرده‌گذاری شده نزد بانک به ازای هر بار تمدید، به معنای قفل کردن سرمایه‌های کشور است که باید در مسیر تولید و تجارت استفاده شوند. از طرفی این سیاست، تنبیه بخش خصوصی برای کاری است که هیچ تقصیری در آن ندارد.
براساس اظهارات وی، باتوجه به آنچه در این جلسه تشریح شد و رویکرد اعضای کمیته مبنی بر لزوم حرمت قائل شدن برای فعالان اقتصادی کشور، نماینده بانک مرکزی اعلام کرد که این مساله از چندی پیش در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود و براساس جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اعضای نشست به این نتیجه رسیدند که بخشنامه جاری باید اصلاح شود. رییس اتاق ایران گفت: طبق اظهارات نماینده بانک مرکزی قرار است اصلاحاتی روی بخشنامه جاری صورت بگیرد تا براساس آن زمان تخصیص ارز به متقاضی کوتاه شود که این هدف با مدیریت فضای ثبت سفارش‌ها انجام خواهد شد. از طرفی با اعمال این اصلاحات شاهد حل معضل سپرده‌های بانکی و افزایش آن‌ها به ازای هر تمدید خواهیم بود.
سلاح‌ورزی درباره دستور جلسه بعدی این نشست، گفت: تامین و تخصیص ارز کالا‌های اساسی با اولویت گروه ۲۱ و ۲۲، چالش دیگری است که اسناد آن ازسوی فعالان اقتصادی دراختیار دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار قرار گرفته بود. طبق روال همیشه، درباره این مساله نیز جلسات کارگروه تخصصی برگزار شد و اعضای کارگروه نیز در این باره به پیشنهاد‌هایی رسیدند که در نشست اصلی مطرح شد.
وی در تشریح چالشی که پیش روی تامین ارز واردات کالا‌های اساسی قرار دارد، افزود: طولانی بودن فرآیند تخصیص ارز و لزوم تایید دستگاه‌های مرتبط با کالا‌های وارد شده برای تخصیص ارز درخواست شده از جمله چالش‌هایی هستند که در برابر واردات کالا‌های اساسی قرار دارند.
برچسب ها: ارز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها