به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۳۳۱۲۷
دو شغله بودن موجب تشدید فقر زمانی شده است

دو شغله ها بیشتر شدند

دو شغله ها بیشتر شدند
گروه اقتصادی: دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، در حالی از تغییر شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار نسبت به گذشته خبر داده که پرده از آمار قابل تاملی از چندشغله‌ها در کشور نیز برداشته است. به گفته هادی ابوی، 70 درصد از کارگران برای تامین معاش خود دو شغله هستند.

به گزارش تجارت نیوز، رشد اقتصادی پایین و تورم بالا سبب شده تا درآمد مردم از رشد قیمت‌ها عقب بماند. ظاهرا دولت برنامه‌ای برای افزایش حقوق کارمندان و دستمزد کارگران ندارد. هرچند وزیر کار از موضع قبلی خود عقب‌نشینی و با برگزاری جلسه ترمیم دستمزد بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد کارگران موافقت کرد، اما بعد از آن معاون وی آن را مشروط به موافقت دیگر شرکای اجتماعی در شورای عالی کار دانست. بنابراین امیدی به تغییر وضعیت از این محل نیست.

همین وضع سبب شده تا مردم گذران زندگی خود به شغل‌های دوم و سوم و حتی بیشتر به اشکال مختلف برای مثال در بستر اینترنت و پاره‌وقت روی بیاورند. دو شغله بودن موجب تشدید فقر زمانی شده است. یعنی قشر کم‌درآمد از فقر درآمدی به فقر زمانی مبتلا شده‌اند. فقر زمانی به این معناست که این شاغلان دیگر فرصتی برای تفریح و سرگرمی ندارند؛ موضوعی که به افزایش بیماری‌های روحی و روانی نیز دامن زده است.


70 درصد کارگران دو شغله هستند
هادی ابوی, دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران  با اشاره به اینکه مشکل کاهش قدرت خرید کارگران باعث شده که حدود 70 درصد کارگران دو شغله باشند، گفت: متأسفانه مشکل اصلی ما این است که وزارت کار راضی به برگزاری جلسه‌ای برای بررسی مجدد معیشت نیست. ما به دنبال افزایش حقوق نیستیم؛ حداقل جلسه تشکیل شود و مشکلات کارگران را بشنوند، ولی باز هم از برگزاری جلسه فرار می‌کنند. تا الان که خبری از برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست. طبق وعده وزیر باید ماه پیش جلسه با موضوع دستمزد برگزار می‌شد، اما خبری نیست.

وی با بیان اینکه میزان دستمزد به اندازه‌ای است که کارگران از کار کردن در واحدهای تولیدی امتناع می‌کنند، ادامه داد: کارگران معتقدند با ساعت کاری بالا و درآمد کم نمی‌توانند از پس هزینه‌های زندگی بربیایند و مجبور هستند بعد از پایان ساعت کاری در یک واحد تولیدی یا اداری به سمت شغل دوم بروند و معاش خانواده را تأمین کنند. بعد از مدتی که در شغل دوم به طور مثال (تاکسی اینترنتی) مشغول می‌شوند، تمایلشان به اینکه آن را شغل دائمی خود انتخاب کنند، بیشتر می‌شود و ترجیح می‌دهند به سمت آن مشاغل بروند.

ابوی در پایان خاطرنشان کرده که فاصله بین حقوق و هزینه‌های زندگی کارگران زیاد است، دستمزدهای کارگران عادلانه نیست، اگر من هم به عنوان عضو شورای عالی کار، مبتنی بر اصل سه جانبه‌گرایی، امسال به افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران در شورا رضایت دادم، در واقع به عنوان نماینده کارگران رضایت کامل نداشتم، شورای عالی کار هم منافع کارگران و کارفرمایان را با هم در نظر گرفت.
برچسب ها: دستمزد شغل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها