به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۴۳۳۴۳

سرنوشت فیلم‌های برتر کن در اسکار

گروه فرهنگ و هنر: با پایان شصت‌وهفتمین جشنواره فیلم کن‌، نگاهی خواهیم داشت به بازتاب این رویداد معتبر سینمایی در جوایز اسکار 2015 که چند ماه دیگر در دالبی تئاتر لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.
سرنوشت فیلم‌های برتر کن در اسکار
در چند سال اخیر نامزدهای بخش بهترین فیلم جوایز سینمایی اسکار چون درخت زندگی، حرام‌زاده‌های لعنتی، نیمه‌شب در پاریس، هنرمند و نبراسکا اولین نمایش خود را در بخش رقابتی جشنواره کن تجربه کردند و تنها یک‌بار در پنج سال اخیر (2010) هیچ فیلم از میان نامزدهای نخل طلا در جوایز اسکار نامزد بهترین فیلم نشد. این امر حاکی از آن است که فیلم‌هایی که در جریان 11 روز برگزاری در جشنواره کن به روی پرده می‌روند شانس زیادی برای حضور در میان نامزدهای جوایز سینمایی اسکار دارند.

از میان برگزیدگان جشنواره کن که شنبه شب در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی معرفی شدند، می‌توان جایگاه دو فیلم شکارچی روباه (برنده نخل بهترین کارگردانی برای بنت میلر) و آقای ترنر ساخته مایک لی (برنده نخل طلای بهترین بازیگری مرد برای تیموثی اسپال) را در میان نامزدهای اسکار بهترین فیلم سال 2015 را تقریبا مسلم دانست.

هر دو این فیلم‌ها از سوی کمپانی سونی راهی جشنواره کن شدند که به خوبی می‌داند چگونه یک فیلم جشنواره کن را به یک فیلم موفق در فصل جوایز سینمایی مبدل کند و از طرفی کارگردانان این دو فیلم یعنی «مایک لی» و «بنت میلر» پیش از این سابقه نامزدی اسکار دارند. اما از سویی دیگر،‌ در سال 2007 فیلم جایی برای پیرمردها نیست ساخته برادران کوئن جشنواره کن را دست خالی ترک کرد، اما در جوایز اسکار موفق به کسب جایزه بهترین فیلم شد و دو سال پس از آن نیز کسی فکر نمی‌کرد که فیلم حرام‌زاده‌های لعنتی ساخته کوئنتین تارانتینو پس از نمایش در کن، جایی در میان نامزدهای نهایی بهترین فیلم اسکار داشته باشد.

بنابراین شاید اتفاقی غیرمنتظره رخ دهد و فیلمی غیر از شکارچی روباه و آقای ترنر نامزد اسکار شود‌، هرچند این شانس را نمی‌توان برای فیلمی مانند گریس از موناکو و یا جستجو ساخته جدید میشل‌ هازاناویچس قائل نشد. شکارچی روباه که بیشترین شانس را برای حضور در میان نامزدهای اسکار 2015 دارد، سال گذشته با توجه به ازدحام فیلم‌های خوب و تحسین شده اسکاری، بنابر تصمیم بنت میلر اکران نشد که به نظر می‌رسد وی بهترین تصمیم ممکن را گرفته است.

فیلم شکارچی روباه که در آن چانینگ تاتو و مارک رافلو و استیو کارول ایفای نقش می‌کنند، داستانی سرد و غمگین دارد که شاید برای آکادمی اسکار دلچسب نباشد، اما به سختی می‌توان جایی برای آن در میان نامزدهای بهترین فیلم در نظر نگرفت. مایک لی نیز که امسال با فیلم آقای ترنر تحسین منتقدین سینمایی را در جشنواره کن برانگیخت‌، پیش از این چهار بار نامزد اسکار بهترین فیلمنامه‌نویسی شده است و می‌تواند با کسب اسکار خود را در میان معدود سینماگرانی قرار دهد که جایزه اسکار و نخل طلا (رازها و دروغ‌ها) را کسب کرده‌اند. بنابراین دلیلی ندارد ساخته مایک لی را که درباره زندگی یکی از جنجالی‌ترین نقاشان قرن 19 انگلیس است، از گردونه اسکار خارج بدانیم.

فیلم‌های دیگر حاضر در بخش رقابتی امسال کن همچون نقشه‌هایی به ستاره‌ها ساخته دیوید کراننبرگ و یا فیلم ابرهای سلیس ماریا به کارگردانی اولیویر آسایاس را نمی‌توان از جمله فیلم‌هایی در نظر گرفت که بتواند نظر آکادمی را به خود جلب کند، گرچه هر دو این فیلم‌ها که درباره زندگی افراد مشهور است‌ بازخوردهای خوبی در کن دریافت کردند.

حق پخش فیلم هورسمن ساخته تام لی جونز نیز در اختیار یک کمپانی جدید به نام سابان فیلمز است و آکادمی معمولا رابطه خوبی با کمپانی‌های جدید ندارد؛ گرچه گروه بازیگران سرشناس هالیوودی و اسکاری این فیلم چون هیلاری سوانک، مریل استریپ و تامی لی جونز وزنه سنگینی در انتخاب این فیلم در اسکار و فصل جوایز سینمایی پیش رو باشد.
مرجع : ايسنا