به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۴۳۴۳۱۸

مجسمه ۳ میلیون پوندی ناپدید شد!

مجسمه ۳ میلیون پوندی ناپدید شد!
گروه فرهنگی: مسوولان موزه «گلاسگو» از ناپدید شدن یکی از مجسمه‌های «رودن»‌ به ارزش سه میلیون پوند خبر دادند.به گزارش ایسنا،‌ به گفته مسوولان موزه یک مجسمه اثر «اگوست رودن» که بخشی از مجموعه مجسمه‌های مشهور «مردم کاله» بود،‌ اکنون ناپدید شده است.
 
این مجسمه در سال ۱۹۰۱ توسط «موزه گلاسگو» از مجموعه متعلق به «رودن» خریداری شد و از ژوئن تا سپتامبر سال ۱۹۴۹ میلادی در «پارک کلوین‌گلاو» به نمایش گذاشته شده بود. با این حال به نظر می‌رسد که این مجسمه از آن زمان تاکنون گمشده باشد.

بر اساس اطلاعات «کمیته رودن»‌ که کاتالوگی از مجموعه آثار این هنرمند در سراسر جهان را جمع‌آوری کرده است، مجسمه گمشده شخصیتی به نام «Jean d’Aire» را به تصویر می‌کشد.مدیر این کمیته در گفت و گو با «خبرگزاری فرانسه‌» ارزش این مجسمه را حدود ۳.۵ میلیون یورو معادل سه میلیون پوند برآورد کرد.

۶ مجمسه برنزی «مردم کاله»‌ که برای تجلیل از مردان عالی‌رتبه «کاله»‌ که در جریان محاصره این شهر توسط نیروهای انگلستان کشته شده بودند، توسط شهرداری به «رودن» سفارش داده شده بود و در سال ۱۸۹۵ میلادی رونمایی شد. نسخه‌های متعددی از این مجموعه مجسمه‌ها در سراسر جهان وجود دارد.

مجسمه‌ای که ناپدید شده است در جریان نمایشگاه فضای باز سال ۱۹۴۹ میلادی آسیب دیده بود.«کمیته رودن»‌ معتقد است که این مجسمه نیز به سرنوشت دیگر مجسمه اثر این هنرمند به نام «یحیی» که در همان مقطع در «کلوین‌گراو»‌ به نمایش گذاشته شده بود، دچار شده است. آن مجسمه در جریان نمایشگاه شکست و بقایای آن اکنون در «مرکز دارایی‌های موزه گلاسگو» نگهداری می‌شود.

مدیر «کمیته رودن»‌ امیدوار است که بقایای مجسمه گمشده نیز در آینده در آرشیو پیدا شود.بر اساس گزارش «تایمز»، حدود ۱۷۵۰ شیء دیگر نیز از موزه‌های اسکاتلندی ناپدید شده است که از جمله آن‌ها به سکه‌های طلا مرتبط با «ماری یکم»، ملکه اسکاتلند می‌توان اشاره کرد.

چندی پیش خبر به سرقت رفتن هزاران شیء از مجموعه «موزه بریتانیا» منتشر شد که در نهایت به استعفای مدیر موزه منجر شد.بر اساس گزارش «بی بی سی»، «موزه ولز» که اداره هفت موزه ملی «ولز» را بر عهده دارد نیز از ناپدید شدن ۲۰۰۰ شیء خبر داد. این موسسه معتقد است که بسیاری از این اشیاء ناپدیدشده فقط جابه‌جا شده‌اند یا در فهرست‌بندی‌ها از قلم افتاده‌اند و با بررسی‌های بیشتر پیدا خواهند شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها