به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۲۸ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۴۳۴۶۲۶
موانع ساخت واحدهای مسکن ملی

کسری تامین زمین در برابر وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی!

کسری تامین زمین در برابر وعده ساخت 4 میلیون واحد مسکونی!
گروه اقتصادی: ایده ساخت چهار میلیون واحد طی چهار سال در قالب طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدا ایده‌ای بلندپروازانه بود.به گزارش تجارت نیوز، در همان هنگام برخی کارشناسان معتقد بودند با توجه به شرایط فعلی کشور امکان اجرای آن بسیار دور از دسترس است؛ گذشت این دو سال نشان داد انتقاد کارشناسان منتقد به واقعیت نزدیک‌تر بوده است تا خوشبینی طراحان نهضت ملی مسکن.اکنون دولت ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد طی چهار سال را جایگزین چهار میلیون واحد کرده است. برخی از این تعداد نیز به‌صورت پروژه‌های خودمالکی به مردم تحویل داده می‌شود. اما مشکلات اساسی بر سر راه اجرای طرح نهضت ملی مسکن چه بوده است؟

موانع ساخت واحدهای مسکن ملی
اولین مانعی که مسئولان برای ساخت واحدها به آن برخورد کردند تامین منبع مالی بود، اما در این بین موضوع دیگری نیز از دل ماجرا برخاست؛ مشکل تامین زمین برای ساخت واحدها!بر اساس ضوابط معماری و شهرسازی، زمین مورد نیاز برای تولید انبوه مسکن برای هر خانواده با میانگین ۳.۳ نفر، حدود ۱۶۵ متر برآورد می‌شود. با احتساب نسبت مجاز زیربنا به کل زمین و سایر استانداردها، نهضت ملی مسکن در هر سال برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی به حداقل به ۵۰ هزار هکتار زمین نیاز دارد.

این در حالی است که بر اساس گفته وزیر راه و شهرسازی تا کنون و بعد از دو سال ۳۰ هزار هکتار اراضی با بررسی کارشناسی و فنی به محدوده شهرها الحاق شده است. این فاصله را تنها می‌توان با بلندمرتبه سازی و طراحی مجتمع‌های مسکونی توجیه کرد.

فرزانه صادق مالواجرد، دبیر پیشین شورای عالی شهرسازی و معماری نیز در این مورد بیان کرده بود وجب به وجب ۳۰ هزار هکتار اراضی الحاق‌شده به طرح نهضت ملی مسکن کارشناسی شده است، اما حتی یک متر مربع از زمین‌های پروژه مسکن مهر با وجود اخذ مصوبه شورای عالی، در جلسات کارشناسی بررسی نشده بود.
به گفته او مقایسه این میزان با اراضی 8000 هکتاری مسکن مهر بیانگر چشمگیر بودن آمار زمین‌های اختصاص‌ یافته به طرح نهضت ملی مسکن است.

با این اظهارات موج انتقاد جدیدی روانه وزارت راه و شهرسازی شد مبنی بر اینکه تفاوت فاحش این دو عدد دلیلی بر این است که مقدار زمین‌های اهدایی دارای شبهه است، مانند تمام وعده‌‌هایی که تا کنون در این مورد داده شده است؛ وعده‌هایی که اجرا نشده یا به‌صورت نصفه و نیمه به متقاضیان ارائه شده است.

از سوی دیگر بر اساس گفته‌های پیشین مسئولان این حوزه مقدار قابل ملاحظه‌ای از زمین‌های واگذار شده برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن جزو زمین‌های منابع طبیعی و خارج از شهرها هستند. اتفاقی که در مورد مسکن مهر هم رخ داد و اکنون تعداد زیادی از مجتمع‌های مسکونی در خارج شهرها و در مناطقی فاقد امکانات کافی هستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها