به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۴۳۶۰۵۵

بمب‌های اسفنجی سلاحی جدید علیه حماس

بمب‌های اسفنجی سلاحی جدید علیه حماس
گروه بین الملل: اسرائیل از بمب‌های اسفنجی جدید برای نبرد از طریق شبکه تونل ‌های حماس در زیر غزه استفاده خواهد کرد.  اسرائیلی ها بمب‌ های شیمیایی ای را آزمایش می ‌کنند که حاوی مواد منفجره نیستند اما برای مسدود کردن شکاف ‌ها یا ورودی‌ های تونل‌ هایی که ممکن است جنگجویان حماس از آنجا خارج شوند مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، ارتش اسرائیل در مورد استفاده از به اصطلاح "بمب اسفنجی" که باعث انفجار ناگهانی فومی شکل می شود، اظهار نظری نکرده است. کارکرد این بمب به گونه ای که مواد آن به سرعت منبسط شده و سپس سخت و سفت می شوند. سربازان اسرائیلی از این ابزار تازه در طول مانورهای سال 2021 میلادی استفاده کرده اند.
کارشناسان معتقدند که نیروهای نظامی اسرائیلی احتمالا در زمان آغاز تهاجم زمینی علیه غزه با نبردی خونین از طریق تونل های زیرزمینی حماس معروف به "مترو غزه" مواجه خواهند شد. تصور می شود که این شبکه صدها مایل طول دارد و از طریق تله های کارگذاری شده به شدت متراکم شده است.
گفته می شود بمب اسفنجی از کمین جنگجویان حماس در حین حرکت بیش تر درون شبکه تونلی جلوگیری کرده و شکاف هایی که نیروهای حماس پیش تر می توانستند از طریق آن حمله کند را می بندد. این دستگاه تخصصی که در یک ظرف پلاستیکی قرار دارد دارای یک بخش فلزی است که دو مایع را از یکدیگر جدا می کند و هنگام استفاده این ترکیبات با یکدیگر مخلوط می شوند.
بمب اسفنجی تازه عوارض بالقوه ای نیز به دنبال خواهد داشت. این سلاح از  از نظر فنی یک امولسیون مایع است که کار کردن با آن خطرناک می باشد و برخی از سربازان اسرائیلی بینایی خود را به دلیل استفاده نادرست از مخلوط درون آن از دست داده اند.
تونل‌ های حماس در غزه که برخی از آن‌ ها دهه ‌ها پیش ساخته شده اند دیگر تنها مکان‌های پناه گرفتن یا مخفی گاه نیستند بلکه بخش‌ های جدایی‌ ناپذیر یک طرح گسترده‌ تر برای آماده ‌سازی زمینه برای کمین علیه نیروهای اسرائیلی بر روی زمین محسوب می شوند.
بسیاری از تونل ها زیر سازه‌ های غیرنظامی با نقاط ورود و خروج در خانه ‌ها و امتداد یافته به دیگر ساختمان‌ های غیرنظامی هستند که حمله اسرائیل به آن ها را بدون محکومیت بین‌المللی بسیار دشوار می ‌سازد.
یک تونل استاندارد حدود 2 متر ارتفاع و 1 متر عرض دارد امری که امکان ساخت سریع آن ها را فراهم می  سازد. تونل ها گاهی اوقات با بتن و فلز تقویت می شوند اما به طور خاص پیچیده نیستند.
با این وجود، برخی تونل ها دارای برق، آب و تهویه هستند و برای مراکز فرماندهی و ایستگاه‌ های استراحت، ذخیره‌ سازی سلاح، نفوذ به اسرائیل و مسیرهایی به سایت‌ های مخفی پرتاب موشک استفاده می ‌شوند. حتی تصور می شود در برخی از قسمت های تونل ها یک سیستم ریلی کوچک برای حمل سلاح و تجهیزات ساختمانی وجود دارد.
آخرین تلاش عمده اسرائیل برای از بین بردن سیستم تونلی در عملیات موسوم به لبه محافظ در سال 2014 میلادی بود اما از آن زمان شبکه تونلی حماس در غزه بازسازی شد.
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها