به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۳۷۳۷۰

فرار  ۱۶۵ هزار افغان‌ از پاکستان

فرار  ۱۶۵ هزار افغان‌ از پاکستان
گروه بین الملل: مقام‌های مرزی پاکستان خبر دادند که با پایان یافتن ضرب‌الاجل این کشور به مهاجران غیرقانونی افغان،  بیش از ۱۶۵ هزار شهروند افغان از پاکستان گریخته‌اند.
بنابر گزارش‌ها، بیشتر این مهاجران از طریق گذرگاه‌های استان خیبر پختونخوا، در شمال غرب پاکستان و به‌ویژه از گذرگاه مرزی تورخَم راهی افغانستان شده‌اند و در این گذرگاه، صفی هفت کیلومتری از مهاجران شکل گرفته است.پاکستان به یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان تا روز چهارشنبه دهم آبان فرصت داده بود تا خود، از این کشور خارج شوند وگرنه با بازداشت و انتقال به مراکز جدید نگهداری و سپس اخراج اجباری به افغانستان مواجه خواهند شد.
 اکنون برخورد پلیس با افغان‌های غیرقانونی در چندین شهر پاکستان آغاز شده و فعالان حقوق بشری می‌گویند که «پلیس حتی کسانی را که اسناد قانونی دارند یا پس از تسلط طالبان بر افغانستان آمده و در روند اخذ پناهندگی در کشورهای غربی هستند مورد تعقیب و آزار قرار می‌دهد.»
در روزهای اخیر کمیسیون حقوق بشر ملل متحد از اسلام‌آباد خواسته بود تا این تصمیم را به تعویق بیندازد و ملاله یوسف‌زی، برنده جایزه صلح نوبل، نیز در پیامی خواستار بازنگری پاکستان در این تصمیم شده بود. دولت طالبان در کابل نیز می‌گوید سیاست اخراج پناهجویان، معادل «آزار و اذیت» شهروندان است.
تصمیم دولت پاکستان به اخراج این مهاجران پس از یک بمب‌گذاری‌های انتحاری در سال جاری اعلام شد. دولت پاکستان، بدون ارائه شواهد، اعلام کرد که این بمب‌گذاری «مربوط به افغان‌ها بوده است». اسلام‌آباد همچنین این مهاجران را به «قاچاق و حملات ستیزه‌جویانه» متهم کرده است.

 
برچسب ها: پاکستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها