به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۷:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۴۴۱۲۶۶
در حل حاضر نمی‌توانیم با این اعتبار حتی با کشورهای حوزه خلیج فارس کار کنیم

بدون FATF حتی تجارت با کشورهای همسایه، ناممکن و پرهزینه است

بدون FATF حتی تجارت با کشورهای همسایه، ناممکن و پرهزینه است
گروه اقتصادی:حسین معروف عضو اتاق بازرگانی  در پاسخ به این پرسش که آیا بدون FATF ایران قادر به تجارت بین المللی است؟ گفت: «کار دشوار است. متاسفانه از سیستم بانکی جهان نمی‌توانیم استفاده کنیم. بنابراین مهم‌ترین ابزار کاهش ریسک تجارت را از دست دادیم که آن هم اعتبار اسنادی یا ال سی است.»
 
 
به گزارش فراز دیلی، او ادامه داد: «در حل حاضر نمی‌توانیم با این اعتبار حتی با کشورهای حوزه خلیج فارس کار کنیم و کلیه معاملاتی که در زمینه صادرات کشور  صورت می‌گیرد پر از ریسک است. در همین زمینه می‌بینیم که مال و سرمایه خیلی از تجار و بازرگانان کشور حیف و میل شده و دست کسی به جایی بند نیست.»

این کارشناس تصریح کرد:« اگر می‌توانستیم از ابزار اعتبار اسنادی استفاده کنیم این ریسک‌ها صفر می‌شد. ‌متاسفانه از ابزار سوئیفت هم نمی‌توانیم استفاده کنیم. در حال حاضر مبادلات ما همه با صرافی‌ها انجام می‌شود و یک هزینه مبادله گزافی بر اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر بحث FATF و بحث تحریم‌های بانکی نبود مزیت زیادی داشت.»
 
معروف اظهار کرد: «این نکته را نیز بیان کنم، صادرات داریم ولی خورد و برد در آن زیاد است. میزان ریسک در تجارت، بسیار بالا است. در حالی که این ریسک را می‌توانیم با ابزارهای بانکی صفر کنیم. اگر اعتبار اسنادی ال سی داشته باشیم و بتوانیم فیش‌ها را تحت اعتبار اسنادی انجام دهیم، ریسکی نداریم. جنس را می‌فروشیم. بانک نیز بر اساس تعهدی که داده، پول را پرداخت می‌کند و هیچ سوخت و خورد و بردی در آن نیست.»
 
او افزود: «متاسفانه کاسبی و تجارتی که می‌کنیم پر از ریسک است. شما اعتباری جنس خود را می‌فروشید. معلوم نیست این جنس به مقصد برسد و پول آن بیاید. همانطور که خیلی از تاجران ما به واسطه اینکه نتوانستند از طرف خارجی پول خود را بگیرند، ضرر و زیان‌های خیلی سنگینی داشتند.»
 
عضو اتاق بازرگانی درباره این که تا تحریم ها از بین نرود بحث ال سی هم نتیجه نخواهد داشت، پاسخ داد: «قطعاً به نتیجه نمی‌رسد. تحریم‌های بانکی بسیار اهمیت دارد. تجارت ما را محدود و پرریسک کرده است. در حجم یک تجارت، تاجر یا سرمایه دار چقدر ظرفیت دارد که طی دو یا سه معامله پول او از بین برود و نتواند برگردد؟ این مشکل را با کشورهایی که بانک‌های ایرانی در آن‌ها شعبه دارند هم داریم. یعنی بانک‌های ایرانی هم نمی‌توانند تجارت ما را به لحاظ اعتبار اسنادی تضمین کنند. در برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس برخی از بانک‌های ایرانی از خیلی سال‌های پیش شعب دارند. متاسفانه همین موراد هم نمی‌توانند خدمات اعتبار اسنادی مورد نیاز صادرکنندگان ما را ارائه بدهند.»
 
او با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند پول را بدون FATF برگرداند؟ پاسخ داد: «برمی‌گرداند اما هزینه مبادله سنگین است. لذا باید از کانال‌هایی برود که پرهزینه است. یعنی هر کسی وارد این محدوده می‌شود دندان ما ایرانی‌ها را شمرده و می‌داند دست ما به جایی بند نیست و هزینه‌هایی برای مبادله پول دریافت می‌کنند که این هزینه در شرایط عادی یک دهم یا یک صدم آن مبلغی که پرداخت می‌شود. صراف‌ها این کار را می‌کنند ولی هزینه جابجایی در صرافی‌ها سنگین است. در حالی که اگر سیستم بانکی مرتبی داشته باشیم که تحت تحریم‌ها نباشد و بدون مشکل کار کند، هم سرعت عمل بالا می‌رود و هم هزینه جابه‌جایی و نقل و انتقال پول کاهش می‌یابد.»
 
معروف با اشاره به مشکلاتی که در داخل و در بحث صادارت داریم تاکید کرد:« مشکلات داخلی زیاد داریم. از زمانی که اصلاح ساختار را دولت سیزدهم انجام داد و قیمت ارز به یکباره از ۴۲۰۰ تومان صعود اساسی کرد، با کمبود سرمایه در گردش و در سامانه تولیدی مواجه شدیم. تولیدکنندگان ما کسانی نبودند که معامله‌گر ارز باشند که بخواهند با قیمت ارز، ریال تامین کنند. از سوی دیگر سامانه بانکی ما توان تامین سرمایه در گردش تولید را ندارد و اصلا سودهی که بخواهد مشارکت با تولیدکننده در تامین سرمایه درگردش کند. متاسفانه خیلی آشفتگی داریم و تعدد دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، امان سرمایه‌دار داخلی و فعالین اقتصادی را بریده است و به کام کسانی شده که کار سفته بازی می‌کنند».
برچسب ها: FATF صادرات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها