به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۱۴:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۴۴۲۲۸

خیز اوکراین برای بازار گردشگری ایران

گروه اقتصادي: یکی از رویدادهایی که در هفته‌ی گذشته در انبوه خبرها کمتر مورد توجه قرار گرفت، آغاز خط هوایی پرواز مستقیم بین‌ کی‌یف و تهران توسط هواپیمایی اوکراین بود.
خیز اوکراین برای بازار گردشگری ایران
پس از آن‌که نخستین پرواز این خط هوایی از کی‌یف، بامداد سه‌شنبه 14 خرداد در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به زمین نشست، در نخستین پرواز بازگشت از مبدا تهران به مقصد پایتخت اوکراین، گروهی از مدیران آژانس‌های خدمات مسافرتی، مسؤلانی از هواپیمایی و جمعی از فعالان حوزه فرهنگ و گردشگری را به کی‌یف منتقل کرد تا علاوه بر بازدید از برخی هتل‌های این شهر، دفتر مرکزی هواپیمایی اوکراین و فرودگاه کی‌یف، در نشستی با سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین و همکاران او در محل سفارت، به بحث و تبادل نظر در زمینه بهره‌گیری از این خط جدید هوایی در خدمت توسعه صنعت توریزم کشور بپردازند.

در این نشست که روز پنجشنبه 15 خرداد ماه برگزار شد، محمدرضا خیرخواهان – مسوول بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین – در سخنانی با اشاره به این‌که بحث توریسم اوکراین با توجه به اتفاقات سیاسی و ناآرامی‌های اخیر در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته اما با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور امیدواری به وجود آمده که شرایط به حالت عادی برگردد، ادامه داد: یکی از مباحث مورد علاقه سفارت، تفویت مبادله توریست بین دو کشور است. البته تاکنون قالب تبادل، مربوط به عزیمت ایرانیان بوده که هرچند خاص کشور اوکراین نیست اما با توجه به ویژگی‌های جدید این کشور، ایران یک مقصد جدید و قابل توجه برای گردشگران اوکراینی می‌تواند باشد. از این رو، این موضوع می‌تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد. او تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های اصلی که در فعالیت‌های چندساله در این زمینه تاکنون به نتیجه رسیده، راه‌اندازی پرواز مستقیم بین دو کشور است.

در ادامه، اکبر غمخوار – عضو هیات رییسه انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری تهران – با اشاره به امکان دسترسی مناسب ایجاد شده و سه پرواز در هفته بین کی‌یف و تهران، گفت: خوشبختانه با استقرار دولت تدبیر و امید، با افزایش بیش از 250 درصدی میزان گردشگر ورودی به کشور مواجه بوده‌ایم که امید داریم این افزایش، در زمینه گردشگران کشور اوکراین هم محقق شود. هرچند در این زمینه نیاز داریم که زیرساخت‌های موجودمان را بهبود بخشیم. او با اشاره به امکان اجرای برنامه‌هایی چون هدف‌گذاری گردشگری در جزیره‌ی کیش و نیز جاذبه‌های تاریخی ایران با توجه به ویژگی‌ها و تمایلات احتمالی مردم اوکراین، ادامه داد: دوستان همکار پیشنهاد کرده‌اند که متقابلا، گردشگری خانوادگی را برای طبیعت‌گردی در اوکراین برای علاقه‌مندان ایرانی ایجاد کنیم.

غمخوار با اشاره به پروازهای هواپیمایی اوکراین به 60 نقطه از جهان، گفت: این امکان می‌تواند بحث ترانزیت را با پل ارتباطی کی‌یف، پوشش دهد که خود می‌تواند در جذب گردشگران دیگر کشورها به ایران نیز موثر باشد. ضمن آن‌که برای ایرانیان خارج از کشور هم جایگزین مناسبی برای ترانزیت از طریق دوحه و دوبی است که با توجه به تفاوت قیمت‌های موجود، به این امکان به‌عنوان یک فرصت چندجانبه می‌توان نگریست.

در ادامه نشست، جلیل هریسچی، خطاب به سرپرست سفارت ایران در اوکراین گفت: دفاتر فرهنگی ما در کشورهای دیگر، یک منبع ارزشمند هستند برای انجام تبلیغ مناسب برای کشورمان در دیگر کشورها. از این رو انتظار داریم در کنار فعالیت دیپلماتیک سیاسی، جنبه‌های تبلیغاتی فرهنگی را هم مورد توجه قرار دهید تا مانند دوره‌هایی در گذشته، دیگر نمای ایران را برای نمایاندن به خارجی‌ها به نقاط مختلف جهان نبریم بلکه آن‌ها را برای این منظور به کشورمان بکشانیم تا از این طریق بحث فروش خدمات گردشگری به‌جای نفت نیز تحقق یابد.

همچنین محمد طاهری در سخنانی تاکید کرد: آرزوی بخش خصوصی، منافع ملی و از پی آن کسب درآمد است. همیشه هم مستعد رواج دادن بازارها هستیم اما در یکی دو دولت اخیر در این زمینه آن‌چه که در حرف گفته می‌شد، در عمل پیاده نمی‌شد. حال با تدبیر و شکوفایی که به‌وجود آمده است و اکنون با همه جا می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم، این تبادل را بخش دولتی با حمایت‌های خود می‌تواند سرعت بخشد. علی غمخوار نیز در سخنانی با بیان این‌که اکنون در یک فرصت تاریخی استثنایی به‌سر می‌بریم که برخلاف روال چند سال گذشته است، اظهار کرد: افزایش بعضا 400 درصدی رشد گردشگر ورودی به ایران دیگر یک فرصت نیست، بلکه یک جهش است و یادآور این‌که اگر در راستای طرح جامع گردشگری‌مان حرکت کرده بودیم، اکنون به نقطه‌ی مطلوبی رسیده بودیم.

او همچنین بار دیگر با تاکید بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه در این زمینه، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران خارجی همواره دو مولفه احساس امنیت و تضمین سود را مورد توجه قرار می‌دهند که سفارتخانه‌های ما در این زمینه می‌توانند بسیار یاری‌رسان باشند. همچنین مازیار شهمیری در سخنانی اظهار کرد: واقعا همانگونه که گفته می‌شود، گردشگران، سفیرانی فرهنگی هستند. پس اگر در این راستا در پی آن هستیم که گردشگر فرهنگی جذب کنیم، لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشیم که گردشگران ایرانی را به این مقصد و به‌نوعی مبدا، به شکل حساب‌شده اعزام کنیم.

در ادامه؛ مسعود ترسلی – نماینده هواپیمایی اوکراین در ایران – در سخنانی تصریح کرد: ایران و اوکراین در تمام زمینه‌های تجاری رابطه بسیار خوبی دارند، حال وقت آن رسیده که در زمینه گردشگری نیز تبادل گردشگر بین دو کشور پایه‌ریزی و برنامه‌ریزی شود. او با اشاره به همکاری مناسب سفارت ایران در کی‌یف در زمینه تبلیغ فرهنگی کشور، گفت: ما برای برگزاری مراسم رسمی افتتاح خط پرواز مستقیم بین تهران و کی‌یف، تصمیم گرفتیم از 10 آژانش اوکراینی برای عزیمت نماینده به تهران اقدام کنیم، چراکه پیش از این برای برنامه‌ی مشابهی تنها مدیران 15 آژانس را موفق شده بودیم که برای حضور در ایران مجاب کنیم. اما امروز به من خبر دادند که بیش از 50 آژانش اوکراینی برای حضور و مشارکت در این رویداد، داوطلب شده‌اند.

او با اشاره به این‌که مردم اوکراین بویژه قشر جوان و تحصیل‌کرده آن، ایران را با نام پرس به‌خوبی می‌شناسند، تصریح کرد: ما به مسوولان سازمان هواپیمایی کشور و وزارت خارجه و سفارتخانه کشورمان اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم پروازهای مستقیم بین کی‌یف و شهرهای دیگر ایران مانند شیراز، اصفهان و مشهد را هم برقرار کنیم. ضمن آن‌که قصد داریم یک ایرلاین معتبر ایرانی را هم به اینجا وارد کنیم.

در این نشست، همچنین مرادی – سرپرست سفارت جهوری اسلامی ایران در کی‌ف – در سخنانی، با اشاره به دشواری‌هایی که در گذشته وجود داشت و نیر موفقیت‌های دیگر کشورها در جذب منابع از طریق گسترش توریسم، گفت: در این زمینه، به ابتکار، هفکری و همبستگی جمعی نیاز داریم؛ چراکه همین حالا برخی کشورهای همسایه ما با لحاظ کردن اصل فعالیت بخش خصوصی و همدلی همه‌جانبه، به توفیق‌های بسیاری در همین کشور اوکراین دست یافته‌اند. سرپرست سفارت جهوری اسلامی ایران در کی‌ف در این نشست همچنین آمادگی این سفارت را برای برگزاری هفته فرهنگی ایران در اوکراین، با همکاری بخش خصوصی، اعلام کرد.
مرجع : ايسنا