به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۴۴۳۸۹۹
امیرعبداللهیان: هرچه جلوتر می‌رویم، برجام «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود

آمریکا: برجام مرده است و از تلاش برای احیای آن دست برداشته‌ایم

آمریکا: برجام مرده است و از تلاش برای احیای آن دست برداشته‌ایم
گروه سیاسی: کورت کمپبل نامزد جو بایدن به عنوان فرد شماره ۲ وزارت امور خارجه آمریکا گفت توافق هسته‌ای «برجام» با ایران مرده است و دولت آمریکا از تلاش برای احیای این توافق دست برداشته است.
به نوشته واشنگتن‌تایمز: کمپبل هماهنگ کننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوس آرام است که بایدن وی را برای تصدی سمت معاون وزیر امور خارجه معرفی کرده است. وی در نشست تایید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا گفت: من تصور نمی کنم کسی معتقد باشد در فضای فعلی، بختی برای بازگشت به برجام وجود داشته باشد. قرار نیست درباره برجام گفت و گو شود.
کمپبل در صورت تایید شدن در سمت معاون وزیر امور خارجه، نفوذش بر سیاست ایران در دولت افزایش خواهد یافت. کمپبل از سیاست دولت آمریکا دفاع و تاکید کرد: دولت هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده است. من نگرانی‌ها در مورد 6 میلیارد دلار ( از اموال ایران که از کره جنوبی به قطر منتقل شده است) را درک می‌کنم و شما همه استدلال‌ها را به ‌طور کلی ‌تر شنیده‌اید که این پول خرج نشده است. همه اینها در یک حساب قرار دارد. ما کاملاً اطمینان داریم که اگر پول برداشت شود، به طور خاص برای مردم ایران و موارد بشردوستانه استفاده می‌شود. اما من فقط می خواهم تاکید کنم ما در حال حاضر در محیطی هستیم که ایران نقشی را بر عهده می‌گیرد که آن قدر مغایر با منافع ما است که ما باید بیشتر مراقب باشیم. ما باید یک پیام نظامی بفرستیم که اقدامات تحریک آمیز، با پاسخ‌های شدید روبرو خواهد شد. ما باید آنها را از نظر دیپلماتیک و بین المللی منزوی کنیم.

امیرعبداللهیان: هرچه جلوتر می‌رویم، برجام «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم امروز شنبه، ۱۸ آذر، با اشاره به این که ایران و طرف‌های مقابل در مسیر بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیستند، گفت این قرارداد با گذشت زمان «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود.
حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی برای دانشجویان دانشگاه تهران با اشاره به این که «خطوط قرمز» ایران مورد توجه قدرت‌های جهانی قرار نگرفته افزود: «تا این لحظه در مسیر امضای توافق برای بازگشت به اجرای برجام قرار نگرفته‌ایم.» او در عین حال افزود: «این به معنای این نیست که ما برجام را از روی میز کنار گذاشته‌ایم.»  او با بیان این جمله که «هر چه جلوتر می‌رویم، برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود» یادآوری کرد که جمهوری اسلامی همیشه خود را گرفتار «تونل تنگ برجامی» نمی‌کند. مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا به نمایندگی از آمریکا و پنج کشور غربی دیگر از حدود یک سال و نیم پیش متوقف مانده است.
دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در اردیبهشت سال ۹۷ به شکل رسمی از برجام خارج شد و هرچند دولت جو بایدن یکی از برنامه‌های سیاست خارجی خود را احیای این توافق اعلام کرد، اما مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهانی از زمان روی کار آمدن دولت فعلی آمریکا به نتیجه نرسیده است. با این حال ایران و آمریکا امسال در مذاکراتی با میانجی‌گری عمان و قطر شرکت کردند و در مقابل آزادی تعدادی از زندانیان آمریکایی یا با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی توسط جمهوری اسلامی، شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد.
مقام‌های واشینگتن در پاسخ به انتقادها درباره آزادسازی این پول‌ها گفته‌اند ایران تنها می‌تواند از آنها تحت نظارت آمریکا و برای مقاصد بشردوستانه استفاده کند، هرچند رئیس بانک مرکزی و دیگر مقام‌های ایرانی این اظهارات را رد کرده‌اند. از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۹ آذر هشدار داد که جامعه جهانی نباید به خاطر تمرکز بر جنگ اسرائیل و گروه حماس، از خطر برنامه هسته‌ای ایران غافل شود. او همچنین گفت که توافق هسته‌ای با ایران ممکن است به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد و احیای برجام سال ۲۰۱۵ شاید دیگر کارساز نباشد. به دنبال لغو مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط ایران در شهریورماه امسال، آقای گروسی روز ۲۵ مهر با یادآوری اقدام کره‌ شمالی در «اخراج بازرسان سازمان ملل» پیش از انجام «آزمایش سلاح هسته‌ای» گفت که جامعه جهانی باید مراقب باشد که تجربه شکست در مورد کره شمالی، بار دیگر در مورد ایران تکرار نشود.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ۰۸:۳۷
آقای باقری وزیر خارجه ....در به در دنبال برجام .هستن.... (438766)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها