به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۴۴۵۱۰۷

با علائم شاخص افسردگی آشنا شوید

با علائم شاخص افسردگی آشنا شوید
گروه سلامت: به گفته کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، افسردگی، یک مشکل روانشناختی است که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود.به گزارش بهداشت نیوز، محمدرضا یوسفی اظهار کرد: احساس افسرده و غمگین بودن، واکنش طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیزها و کسانی است که شما به آنها علاقه دارید، اما زمانی که این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی و بی‌ارزشی، بیشتر از چند روز یا چند هفته طول بکشد، فرد دچار بیماری افسردگی شده است.
 
 
  یوسفی، نشانه‌های افسردگی را به شرح زیر دانست:
خُلق افسردهِ تقریبا هر روز، به گونه‌ای که به‌وسیله گزارش ذهنی خود بیمار مشهود باشد، مثلا احساس غمگینی، پوچی و ناامیدی می‌کند؛ یا مشاهدات دیگران، مثلا گریان به نظر می‌رسد.
کاهش محسوس علاقمندی یا لذت در تمام یا تقریباً تمام فعالیت‌ها، تقریباً هر روز.
کاهش قابل ملاحظه وزن بدون برنامه لاغری(رژیم)، یا افزایش وزن، مثلا تغییر بیش‌از پنج‌درصد وزن بدن در طول یک‌ماه، یا کاهش یا افزایش اشتها تقریباً هر روز.
کم‌خوابی یا پُرخوابیِ تقریباً هر روز.
سراسیمگی یا کندی روانی- حرکتیِ تقریباً هر روز.
احساس خستگی یا ازدست‌دادن انرژیِ تقریباً هر روز.
احساس بی‌ارزشی یا احساس تقصیر مفرط و نامتناسبِ تقریباً هر روز.
کاهش توانایی تفکر یا تمرکز، یا احساس بلاتصمیمیِ(دودلی) تقریباً هر روز.
افکار عود کننده درباره مرگ(نه فقط ترس از مردن)، فکر مکرر خودکشی، بدون هیچ نقشه خاصی، یا اقدام به خودکشی، یا داشتن نقشه‌ای اختصاصی برای خودکشی.
کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد که افراد درصورت داشتن چهار مورد از این علایم، بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک مشورت کنند تا از تبدیل آن به یک اختلال شدید افسردگی جلوگیری شود. یوسفی از مردم درخواست کرد که این اختلال را جدی بگیرند و اطرافیان خود را نیز از آن آگاه کنند.
برچسب ها: افسردگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها