به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۴۴۵۴۴۰

گزارش خبرگزاری فرانسه از وضعیت مالی حماس

گروه بین‌الملل: رئیس گروه کانادایی گروه «بررسی اطلاعاتی تهدیدات» (Insight Threat Intelligence) که در زمینه مسائل امنیت پژوهش می‌کند به خبرگزاری فرانسه گفت که حماس از نظر مالی همچنان در وضعیت بدی قرار ندارد.
کودک غزه‌ای در حال حمل بطری‌های آب (رویترز)
کودک غزه‌ای در حال حمل بطری‌های آب (رویترز)
به گفته جسیکا دیویس، گروه حماس در حدود یک دهه گذشته یک شبکه مالی «انعطاف‌پذیر» ایجاد کرده که شامل «تجارت‌های کوچک» هم‌چنین «املاک و مستغلات» در کشورهایی مانند ترکیه، سودان و الجزایر است. به گفته خانم دیویس این گروه هم‌چنین به یک شبکه غیررسمی کمک‌های مالی نیز متکی است. در رابطه با تأمین مالی حماس، اسحاق گال، کارشناس اسرائیلی در اقتصاد فلسطین نیز گفت که این گروه در راه‌اندازی و گسترش یک شبکه بسیار پیچیده از صرافی‌ها «بسیار خوب عمل کرده است.» به گفته این کارشناس، مبادلات حماس در این زمینه از طریق کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، اروپا و ایالات متحده انجام می‌شود.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، برآوردها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نیز سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار از طریق طیف متنوعی از منابع مانند پرداخت‌های ارز دیجیتال، چمدان‌های پول نقد، هم‌چنین تراکنش از طریق بانک‌های خارجی و روش غیررسمی «حواله» به حماس پول رسانده است.  به گفته اسحاق گال، کمک‌های ایران در سال‌های گذشته در قالب تجهیزات نظامی از مصر و از طریق تونل‌های حفرشده بین غزه و صحرای سینا که اکنون مسدود شده‌اند، قاچاق می‌شده است.
او در ادامه افزود که هر آنچه به غزه وارد شود «به دست حماس می‌رسد و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد.» به گفته این کارشناس، از بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری نوار غزه، ۱.۱ میلیارد دلار آن از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و با موافقت اسرائیل تأمین می‌شده است. جامعه بین‌المللی ازجمله آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد نیز به پناهندگان فلسطینی کمک مالی می‌کند. بنا بر اعلام دولت قطر، این کشور حقوق کارمندان دولتی نوار غزه مانند پزشکان و آموزگاران را پرداخت می‌کند و ماهیانه ۱۰۰ دلار نیز به صدهزار خانواده فقیر این منطقه می‌پردازد. این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ در مجموع ۱.۴۹ میلیارد دلار به مردم غزه کمک کرده است.
برچسب ها: حماس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها