به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۴۵۵۵۶

ایستگاه‌های قطار مسیر همدان مشهد کدامند؟

گروه گردشگری: یکی از پرترددترین شهرهای ایران که سالانه مسافران زیادی به آن رفت ‌و آمد می‌کنند، مشهد است. بسیاری از این مسافران ترجیح می‌دهند به‌وسیله قطار به این شهر سفر کرده و به همین دلیل سالانه بیش از ۱۰ میلیون مسافر از طریق ایستگاه قطار مشهد وارد این شهر می‌شوند.
ایستگاه‌های قطار مسیر همدان مشهد کدامند؟
خطوط ریلی مشهد تقریبا به اغلب شهرهای مهم کشور راه داشته و یکی از شهرهایی که رفت‌وآمد زیادی با مشهد دارد، همدان است. اگر شما هم قصد تهیه بلیط قطار همدان مشهد را دارید، بهتر است قبل از شروع سفر با ایستگاه‌های بین این دو شهر آشنا شده و مسیر پیش رو را بهتر بشناسید.

تاریخچه راه آهن همدان مشهد
اولین خط ریلی که برای ایستگاه مشهد به بهره‌برداری رسید، خط مشهد تهران بود. این مسیر از سال ۱۳۳۶ تاکنون فعال بوده و یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور محسوب می‌شود. بعد از افتتاح این خط، به‌مرور مسیرهای فراوان دیگری نیز برای این ایستگاه افتتاح شدند و رفت‌وآمد به این شهر افزایش چشم‌گیری پیدا کرد؛ به نحوی که امروزه تقریبا ۳۰ درصد از زائرانی که به مشهد می‌روند، به‌وسیله قطار سفر می‌کنند.
ایستگاه راه آهن همدان برخلاف ایستگاه مشهد، قدمت زیادی نداشته و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است. راه آهن همدان اصلی‌ترین ایستگاه غرب کشور محسوب شده و از این نظر اهمیت فراوانی دارد. امروزه دو خط مهم همدان تهران و همدان مشهد فعال هستند و می‌توانید با خرید بلیط، در این مسیرها رفت‌وآمد کنید.

ایستگاه های قطار همدان مشهد
برای این که از همدان به مشهد بروید، حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مسیر را پیش رو خواهید داشت. طی کردن این فاصله به‌وسیله قطار، حدود ۱۶ ساعت طول می‌کشد و ایستگاه‌های متعددی نیز در مسیر قرار دارند. لازم به ذکر است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، خط قطار سریع‌السیر نیز برای رفت‌وآمد بین همدان و مشهد افتتاح خواهد شد و مدت زمان طی کردن این مسیر، به ۸ ساعت کاهش خواهد یافت. ایستگاه‌هایی که در مسیر همدان مشهد قرار دارند عبارت‌اند از:

ساوه
اولین توقف قطار، در ایستگاه ساوه است. ساوه یکی از مهم‌ترین شهرهای صنعتی بوده و از همین نظر، اتصال آن به غرب کشور توسط خطوط ریلی، اهمیت بسیاری دارد؛ البته لازم به ذکر است که امروزه فقط قطارهای مسافربری از این ایستگاه عبور کرده و قطارهای باری از این مسیر نمی‌گذرند. ایستگاه ساوه نیز همزمان با ایستگاه همدان، در سال ۱۳۹۶ افتتاح شده است و قدمت چندانی ندارد.



تهران
اصلی‌ترین ایستگاه راه آهن کشور، متعلق به شهر تهران بوده و نقش مهم این ایستگاه در حمل‌ونقل، انکار‌ناپذیر است. علاوه بر این، ایستگاه قطار تهران یکی از اولین ساختمان‌های راه آهن محسوب شده و به همین دلیل در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسید. با تهیه بلیط قطار همدان مشهد، در این ایستگاه نیز یک توقف کوتاه خواهید داشت.

سمنان
سومین ایستگاهی که در آن توقف خواهید کرد، ایستگاه سمنان است. ایستگاه سمنان با وجود تازه‌تأسیس بودن، روزانه میزبان ۳۰ هزار مسافر بوده که در این میان تعداد هزار مسافر از بومیان این شهر هستند. این ایستگاه شامل ۴ مسیر تهران، اصفهان، شیراز و مشهد است که طبیعتا شما از خط مشهد به مسیر خود ادامه خواهید داد. توجه داشته باشید که سمنان، تقریبا در میانه راه قرار داشته وقتی که به این ایستگاه رسیدید، در واقع نیمی از مسیر را پشت سر گذاشته‌اید.

شاهرود
چهارمین توقفی که خواهید داشت، در ایستگاه شاهرود است. ایستگاه شاهرود مهم‌ترین ایستگاه شمال شرقی کشور بوده و روزانه قطارهای بسیار زیادی از این محل عبور می‌کنند. طبق نظرات، اغلب مسافرانی که توقف در ایستگاه شاهرود را تجربه کرده‌اند، از امکانات و برخورد پرسنل رضایت کامل داشته‌اند.

نیشابور
آخرین ایستگاه بین راهی، نیشابور بوده و بعد از عبور از آن به مشهد خواهید رسید. تاریخ افتتاح این ایستگاه به سال ۱۳۵۵ بازمی‌گردد و امروزه مسیرهای ریلی فراوانی از این محل عبور می‌کنند. فاصله نیشابور تا مشهد، ۱۱۸ کیلومتر بوده و یکی از کوتاه‌ترین فواصل راه آهن کشور محسوب می‌شود.



نکات مهم در رابطه با ایستگاه‌های میان‌راهی
برای این که سفری آسان‌تر را پیش رو داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم تا همواره به یک‌سری نکات توجه داشته و آن‌ها را رعایت کنید. مهم‌ترین نکات در رابطه با سوار یا پیاده شدن در ایستگاه‌های بین راهی عبارت‌اند از:

حضور قبل از موعد در ایستگاه
اگر قصد دارید تا در یکی از ایستگاه‌های بین راهی سوار قطار شوید، حتما جزئیات دقیق و زمان رسیدن قطار را از مسئولین ایستگاه پرسیده و حداقل نیم ساعت زودتر، در محل حضور پیدا کنید.
در جریان گذاشتن مسئولین قطار
اگر مقصد شما یکی از شهرهای بین راهی است، حتما مسئولین قطار را در جریان گذاشته تا هنگام رسیدن به ایستگاه مربوطه به شما اطلاع دهند.

آگاهی از برنامه قطار
توجه داشته باشید که قبل از خرید بلیط، حتما برنامه قطار را بررسی کرده و از توقف آن در ایستگاه مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. در صورت خرید بلیط اشتباه، می‌توانید قبل از شروع حرکت قطار آن را کنسل کرده و مقدار مشخصی از هزینه بلیط را دریافت کنید؛ اما در صورت آغاز حرکت، هیچ درصدی از مبلغ باز گردانده نخواهد شد.



بهترین روش خرید بلیط قطار همدان به مشهد
امروزه آژانس‌های مسافرتی زیادی در زمینه فروش بلیط قطار فعالیت کرده و می‌توانید از هر کدام از آن‌ها، بلیط خود را خریداری کنید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم تا اگر قصد دارید سفری امن و مطمئن را تجربه کنید، به وب‌سایت فلای‌تودی مراجعه کرده و تمامی خدمات مورد نیاز خود را از این مجموعه دریافت کنید.
فلای‌تودی بزرگ‌ترین آژانس مسافرتی کشور بوده و تفاوتی ندارد که به دنبال بلیط قطار همدان مشهد باشید یا بخواهید سفری هوایی را تجربه کنید؛ در هر صورت این امکان وجود دارد که بلیط‌ مدنظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن از فلای‌تودی تهیه کنید. علاوه بر این، قابلیت‌های دیگری همچون رزرو هتل و شرکت در تورهای مختلف نیز فراهم شده‌اند و تمامی گردشگران می‌توانند از این خدمات بهره ببرند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها