به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۰۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۵۳۰۷۳

چقدر ورزش کنیم مغزمان بزرگ می شود؟

چقدر ورزش کنیم مغزمان بزرگ می شود؟
گروه علمی: فعالیت بدنی و ورزش فواید زیادی دارند و توصیه متخصصان و کارشناسان همواره این است که در میان کارهای روزمره دقایقی را به آن اختصاص دهیم.به گزارش ایسنا، تحقیقات جدید علاوه بر تایید مزیت‌های پیشین، از تاثیر ورزش بر افزایش حجم مغز خبر می‌دهد.
 
بنا بر مطالعه‌ای که ماه گذشته در مجله پزشکی بیماری آلزایمر منتشر شد، نتیجه تجزیه‌وتحلیل اسکن‌های مغزی بیش از ۱۰ هزار نفر این بود که احتمالا ورزش منظم - حتی پیاده‌روی - با حجم بیشتر مغز مرتبط است.حجم مغز با سلامت مغز مرتبط است و حجم کمتر مغز نشانه زوال شناختی است که می‌تواند به زوال عقلی منجر شود.
به گفته متخصصان، افزایش یا حفظ توده مغزی «اثرات محافظت‌کننده عصبی بالقوه» دارد.

دکتر «دیوید مریل»، مدیر مرکز سلامت مغز موسسه علوم اعصاب پاسیفیک که یکی از نویسندگان این تحقیق است، می‌گوید: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که حتی میزان متوسط فعالیت بدنی مانند کمتر از ۴۰۰۰ قدم برداشتن به صورت روزانه، تاثیر مثبتی بر سلامت مغز می‌گذارد.

به گفته او، این مقدار بسیار کمتر از ۱۰ هزار قدم روزانه‌ای است که توصیه می‌شود و البته که ۱۰ هزار قدم برای بسیاری از مردم هدف دست‌نیافتنی محسوب می‌شود.متخصصان در این مطالعه به سراغ ۱۰ هزار و ۱۲۵ شرکت‌کننده رفتند که میانگین سنی ۵۲ سال داشتند. این افراد برای بررسی حجم مغز نسبت به میزان ورزش تحت اسکن مغزی ام‌آرآی قرار گرفتند.

طبق این تحقیقات، افرادی که در فعالیت‌های متوسط تا شدید شرکت می‌کنند - چه پیاده‌روی، چه دویدن یا ورزش – و تحت تاثیر ورزش، ضربان نبض و تنفس آن‌ها حداقل برای ۱۰ دقیقه افزایش پیدا می‌کند، در نواحی مختلف مغز -‌مانند هیپوکامپ که مسئول حافظه است و ماده خاکستری که مسئول پردازش اطلاعات است‌- توده مغزی بیشتری دارند. این حجم بیشتر همچنین در بخش استخوان پس سری مغز (لوب اکسیپیتال)، بخش جداری و پیشانی هم دیده می‌شود.

بنابر گزارش ایندیپندنت، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: این تحقیق جدید، پژوهش‌های پیشین را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که فعالیت بدنی برای مغز هم مفید است. ورزش نه‌تنها به کاهش زوال عقل کمک می‌کند، بلکه در حفظ اندازه و حجم مغز - که با افزایش سن بسیار حائز اهمیت است – تاثیر مهمی دارد.

در همین زمینه گزارشی در سال ۲۰۲۲ منتشر شد که نشان می‌داد تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در روز خطر آلزایمر را تا ۳۳ درصد کاهش می‌دهد.متخصصان همچنین در زمینه مواردی که زوال عقل را تسریع می‌کنند هشدار داده‌اند. این موارد شامل مصرف الکل، کمبود ویتامین D، التهاب و استرس مزمن می‌شود.
برچسب ها: مغز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها