به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۰:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۵۳۳۳۳

قلعه‌نویی نباید فکر‌ کند همه‌ دشمن‌ او هستند

قلعه‌نویی نباید فکر‌ کند همه‌ دشمن‌ او هستند
گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال کشورمان پس از صعود در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برای حضور در جمع هشت تیم برتر باید از سد سوریه بگذرد. رقیبی که شاید روی کاغذ بردن آن آسان به نظر برسد اما با بازی‌هایی که تیم‌های سطح سه به نمایش گذاشتند و با شگفتی کشورهایی همچون تاجیکستان و اردن هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد و برای همین شاگردان قلعه‌نویی حق ندارند حریف را دست‌کم بگیرند و باید با تمام قوا به مصاف سوری‌های سرسخت و جنگنده بروند. ملی‌پوشان کشورمان در صورت پیروزی برابر سوریه به مصاف برنده ژاپن با بحرین می‌روند و برنده آن بازی احتمالا سرنوشت یکی از فینالیست‌های مسابقات را مشخص خواهد کرد، اما برای بررسی شرایط تیم ملی با رسول کربکندی یکی از پیشکسوتان ارزنده فوتبال کشورمان تماس گرفتیم.

به گزارش اعتماد،رسول کربکندی که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی کشورمان را دارد و در عالم مربیگری بازیکنان زیادی مثل احمدرضا عابدزاده را به فوتبال ما معرفی کرد پاسخگوی سوالات خبرنگار ما شد که ماحصل این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید.
 
 
بازی‌های این دوره از جام ملت‌ها را دنبال کردید؟بازی‌های را دنبال می‌کنم. اول بگویم به این دلیل مصاحبه کردم چون برای روزنامه اعتماد احترام خاصی قائلم.

باعث افتخار ما است. بازی‌ها تا این لحظه چطور بوده؟
سلامت باشید. خب در این جام آنچه مشخص است اینکه تمام تیم‌ها در حال پیشرفت هستند و تیم‌های درجه دو، سه آسیا سرعت پیشرفت‌شان چشمگیر است و فوق‌العاده بازی‌های زیبا و خوبی را به نمایش می‌گذارند و باعث شگفتی‌های زیادی شدند. این جام پر از شگفتی بود چون تیم‌های صاحبنام دچار مشکل شدند. شما ببین تیم‌هایی مثل فلسطین و تاجیکستان و ویتنام با آوردن مربی‌های خوب خارجی و سرمایه‌گذاری‌هایی که کردند در حال پیشرفت هستند. این تیم‌ها یقه کره و ژاپن را گرفتند و تیم‌های بزرگ را اذیت کردند و این نشان از پیشرفت فوتبال آسیا است. مثلا ببینید عراق، ژاپن را برد و بعد به اردن باخت اینها سراسر شگفتی است! اما ایران در گروهی به نسبت آسان قرار داشت اما اگر به فلسطین در دقیقه اول گل نمی‌زدیم‌ شاید نمی‌توانستیم با چهار گل آنها را ببریم. من دو تا بازی آخر آنها را که نگاه کردم فوق‌العاده خوب بازی می‌کردند به خصوص مقابل قطر. بازی‌ها هم در کشوری برگزار می‌شود که جام جهانی را برگزار کرده و زمین‌ها عالی، فیلمبرداری عالی و امکانات همه خوب. به نظر من این جام در مجموع بسیار شرایط خوبی دارد.

بعضی از کارشناسان اعتقاد دارند تیم ملی کشورمان در مقابل هنگ‌کنگ دچار لغزش شد. نظر شما چیست؟
بله. برخلاف گفته‌های آقای قلعه‌نویی که اعتقاد داشت خوب بودیم ما جلوی هنگ‌کنگ بازی خوبی نکردیم. در تمام خطوط اشتباهاتی مرتکب شدیم که اگر حریف‌مان یک مقدار اعتماد به نفس داشت می‌توانست مانع برد ما شود. گلر ما و مدافع‌مان مرتکب اشتباهاتی شدند که خوشبختانه آنها موفق نشدند تا استفاده کنند. ما امسال پرمهره‌ترین تیم سال‌های اخیر را داریم. بازیکنان اثرگذار زیادی داریم. تنها یک نگرانی وجود دارد.

چه نگرانی؟
از اول جام تا حالا یک مقدار در کار دفاعی مساله داشتیم. دفاع‌های مرکزی ما اگر اشتباه نکنند می‌توانیم قهرمان شویم چون از همه تیم‌ها وضعیت‌مان بهتر است‌. حالا اگر در بازی با سوریه شگفتی‌ها یقه ما را نگیرد زیاد نگران نیستم. سوری‌ها در حد و اندازه‌ای نیستند که بتوانند تیم ما را اذیت کنند.

سوریه می‌تواند دردسرساز شود؟
گفتم اگر شگفتی نباشد، خیر. باید بتوانیم از لایه‌های دفاعی حریف عبور کنیم و زود به گل برسیم و در این صورت باب میل ما بازی می‌کنند و از لاک دفاعی خارج می‌شوند. عیار تیم ما احتمالا در بازی با ژاپن مشخص می‌شود. باتوجه به بازی سرعتی و روی زمین آنها، نگرانی من کار دفاعی ما است، به خصوص مرکز خط دفاعی ما است که چون سرعت زیادی ندارند عقب بازی می‌کنند و عقب رفتن آنها باعث می‌شود بین خطوط فاصله بیفتد و بازی سرعتی و ترکیبی آنها من را نگران می‌کند وگرنه مشکل خاص دیگری نداریم‌.

در بازی با سوریه کنعانی‌زادگان و حسینی را در قلب خط دفاعی نداریم. ممکن است غیبت آنها باعث دردسر شود؟
در این بازی بعید است که مشکلی برای ما ایجاد شود البته فوتبال رشته‌ای نیست که از قبل بتوانید پیش‌بینی کنید و هر اتفاقی ممکن است در آن رخ دهد. به هر حال در طول بازی حذفی ممکن است هر اتفاقی رخ دهد اما من بعید می‌دانم مشکلی برای‌مان ایجاد کند. در بازی با امارات کندی خط دفاع باعث شد به آنها پنالتی دادیم این نکته نگران‌کننده است. البته لژیونرها و بازیکنان اثرگذار ما باعث ترس رقبا می‌شود و اگر زود به گل برسیم، ‌نمی‌توانند مقابل ما قد علم کنند.

به نظر می‌رسد بازی با ژاپن اولین محک جدی ما در این مسابقات باشد.
بله. به نظر من برنده بازی ایران و ژاپن می‌تواند قهرمان جام ملت‌ها شود.

قبل از جام ملت‌ها صحبت از این بود تیم ما میانگین سنی بالایی دارد اما تجربه بازیکنان به نظر می‌رسد به کار ما می‌آید. این‌طور نیست؟
تلفیقی از بازیکنان جوان و باتجربه باشند خوب است. در همه جای دنیا بعد از جام جهانی دست به جوانگرایی می‌زنند اما فوتبال ما نتیجه‌گرا است و همیشه دنبال نتیجه گرفتن در آسیا هستیم، ‌اما حالا اگر نتوانیم قهرمان جام ملت‌ها شویم نه جوانگرایی منطقی را به‌موقع آوردیم و نه عنوانی کسب کردیم اما اگر قهرمانی بیاوریم آن تصمیمی که گرفتند جای توجیه دارد.

سرمربی تیم ملی از منتقدان گلایه‌مند بود. این انتقاداتی که مطرح کردید شاید باعث ناراحتی امیرخان شود.
نه. من نه قرار است مربی تیم ملی شوم و‌ نه دنبال سمتی هستم و آن چیزی که درست باشد را می‌گویم و آقای قلعه‌نویی هم نباید فکر کنند همه‌ دشمن او هستند. همه ما ایرانی هستیم و کشورمان را دوست داریم و می‌خواهیم تیم ملی موفق باشد. ایرادها را می‌گوییم، از حُسن‌ها هم می‌گوییم. تیم تا الان تغییرات زیادی داشته و ترکیب اصلی هنوز مشخص نیست و به جز گلرها به همه بازی داده و حالا دیگر باید بهترین ترکیب را برای بازی‌های سخت ما بگذارد.

مدعیان دیگر جام؟
استرالیا را نباید دست‌کم گرفت و باتوجه به شرایط جدول و اینکه از بین کره و عربستان و همچنین ایران و ژاپن دو تیم مدعی حذفی می‌شوند احتمال دارد تیم‌هایی مثل ازبکستان و اردن و قطر تا چهار تیم پایانی هم صعود کنند و شاهد شگفتی باشیم وگرنه همان سه، چهار تیم مدعی همیشگی شانس بیشتری دارند.

صحبت پایانی؟
آرزوی‌ موفقیت برای تیم ‌ملی‌ کشورمان می‌کنم.
برچسب ها: امیر قلعه‌نویی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها