به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۴۵۴۴۸۱

 چرا آلمان دچار مشکل کمبود پزشک است؟

 چرا آلمان دچار مشکل کمبود پزشک است؟
گروه بین الملل: آلمان از نظر بسیاری یک کشور کارآمد شناخته می‌شود، با این وجود در این کشور از هر چهار پزشک یک نفر این حرفه را ترک می‌کنند.
آمارها حاکی از آن است که تنها در ماه دسامبر، تعداد زیادی از مطب پزشکان در سراسر آلمان تعطیل شدند؛ زیرا بسیاری از آنها در اعتراض به بدتر شدن شرایط کار دست به اعتصاب زده بودند.
البته این فقط پزشکان آلمانی نیستند که عصبانی هستند. بسیاری از پزشکان در کشورهای اسلوونی و پرتغال نیز کار خود را ترک کرده‌اند.
در ایتالیا در ماه دسامبر، پزشکان و پرستاران تظاهرات کردند و در ژانویه، پزشکان جوان بریتانیایی بزرگترین اعتراض حرفه‌ای خود در تاریخ خدمات بهداشت ملی این کشور را آغاز کردند.مشکلات بهداشت و درمان آلمان در حالی رخ می‌دهد که دولت ائتلافی این کشور با مشکلات متعدد دیگری از جمله اعتصاب کشاورزان و تهدیدهای فزاینده راست افراطی دست و پنجه نرم می‌کند.
اگرچه کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان با اعضای انجمن پزشکی این کشور گفتگو کرده و نگرانی‌های آنها را شنیده، اما بسیاری از پزشکان شک دارند که این گفتگوها باعث تغییر اوضاع شود.
یکی از آنها دکتر دیرک هاینریش، رئیس انجمن پزشکان رزیدنت است. او گفت که بسیاری از پزشکان بسیار عصبانی هستند و اگر راه حل‌هایی در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا نشود، وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت.
دکتر دیرک هاینریش می‌گوید: «کمبود پزشک یک مشکل دائمی است. حتی با بهترین اقدامات نیز نمی‌توانیم این مشکل را بطور کامل حل کنیم.»
بازنشستگی و یافتن جانشین
حدود ۸۰ هزار پزشک در آلمان بالای ۶۰ سال سن دارند و بسیاری از آنها معتقدند که وقتی بازنشسته شوند، یافتن جانشینی برای مطب آنها کار بسیار دشواری خواهد بود.دکتر پیتر روت، متخصص زنان که در برلین مطب دارد نیز می‌گوید که حرفه پزشکی دیگر جذابیت گذشته را ندارد. او می‌گوید سال گذشته ۱۵۰ مطب پزشک عمومی بطور کامل تعطیل شدند زیرا نتوانستند شخص دیگری را برای سرپرستی این مطب‌ها پیدا کنند.تخمین زده می‌شود که طی سه سال آینده نیز ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مطب پزشکان عمومی در آلمان تعطیل شوند که دلیل آن نیز عمدتا بازنشستگی پزشکان است.
هوش مصنوعی و راه حل‌های دیجیتال
لورین گردس که یک دانشجوی رشته پزشکی است، معتقد است برای حل مشکل کمبود پزشک باید از راه حل‌های نوآورانه همچون هوش مصنوعی استفاده کرد.
او می‌گوید: «روش‌های جدید معاینه بیماران باید توسعه یابد، مانند استفاده از پزشکان بازنشسته بطور مثال در سیستم پزشکی راه دور، یا پرداخت غرامت برای جبران کمبود پرسنل.»
پیتر شرایبر، دانشجوی پزشکی و رئیس دانشجویان در هارتمن‌بوند (انجمنی حرفه‌ای که پزشکان آلمانی را نمایندگی می‌کند) نیز معتقد است که باید استفاده از هوش مصنوعی «در محیط‌هایی فراتر از رادیولوژی» گسترش یابد تا به این ترتیب از فشار بوروکراسی بر سیستم درمان و پزشکی بکاهد.اما دکتر پیتر روت بر این باور است که فناوری هوش مصنوعی به اندازه کافی توسعه نیافته است. او می‌گوید که این فرآیندها زمان‌بر است. علاوه بر این، سیستم درمانی آلمان مراجعه فیزیکی بیمار به مطب را هر چندوقت یکبار اجباری کرده و بیمار باید هر سه ماه یک بار کارت بیمه خود را بصورت حضوری ارائه کند.
دیگر شکایت پزشکان در جلسه با وزیر بهداشت آلمان این بود که سال گذشته، لاوترباخ مقررات مربوط به «پذیرش بیمار جدید» را لغو کرد؛ به این معنی که پزشکان دیگر نمی‌توانند در قبال پذیرش بیماران جدید، پاداشی دریافت کنند.
این امر منجر به امتناع بسیاری از پزشکان از پذیرش بیماران جدید شده است؛ بویژه آنکه بسیاری از آنها در حال حاضر نیز بیماران زیادی را تحت پوشش دارند.
دستمزد کم پزشکان
اکثر پزشکان در آلمان «خوداشتغال» هستند که بدان معناست که آنها تمام هزینه‌های جانبی پزشکی از جمله تهیه تجهیزات پزشکی را باید بپردازند.
بطور مثال دکتر پیتر روت می‌گوید که ماهانه ۴۰ هزار یورو برای تامین این تجهیزات و امکانات می‌پردازد.
او افزود: «نمی‌خواهم شکایت کنم؛ درآمدم بد نیست، اما درنهایت نمی‌توانم به دستیاران پزشکی‌ام دستمزد بیشتری بدهم».
پزشکان علاوه بر پرداخت دستمزد به دستیاران خود، باید تجهیزات پزشکی مانند سونوگرافی را نیز از مسیر دریافت وام خریداری کنند و این تجهیزات دست‌کم ده‌ها هزار (اگر نه صدها هزار) یورو هزینه دارند.
شرایط کاری غیر قابل تحمل
دکتر دیرک هاینریش همچنین شرایط کار را برای بسیاری از پزشکان «غیرقابل تحمل» توصیف می‌کند. او می‌گوید: «احتمالا به زودی سیستم بهداشت و درمان آلمان فرو خواهد پاشید. پزشکان به من گفته‌اند که فکر می‌کنند اوضاع در ۳ تا ۵ سال آینده واقعاً بد شود.»
سیستم پزشکی آلمان نیاز فوری به اصلاح دارد، اما تمام پزشکانی که با یورونیوز صحبت کردند، نسبت به آینده پزشکی در این کشور بدبین هستند. بسیاری از آنها می‌گویند که دانشجویان پزشکی را می‌شناسند که تصمیم به کار در دیگر کشورها از جمله دانمارک، سوئد و سوئیس گرفته‌اند. زیرا شرایط کاری در آنجا بهتر است؛ بطور مثال آنها در قبال ساعات کوتاه‌تر کار، دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند.
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها