به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۴۵۵۸۵۳

کشف قدیمی‌ترین دیوار اروپابا قدمت۱۱ هزار سال 

کشف قدیمی‌ترین دیوار اروپابا قدمت۱۱ هزار سال 
گروه گوناگون: محققان می‌گویند در قعر آب‌های دریای بالتیک بقایای دیواری سنگی متعلق به عصر حجر را کشف کرده‌اند که احتمالا قدیمی‌ترین اَبَرسازه ساخته‌شده به دست انسان در قاره اروپا است.
این دیوار که در حدود ۱۰ کیلومتری سواحل آلمان واقع شده است، تقریباً یک کیلومتر در خلیج مکلنبورگ امتداد دارد و به نظر می‌رسد زمانی در کنار یک دریاچه قرار داشته است.
این دیوار که «بلینکروال» (Blinkerwall) نام گرفته زمانی به طور تصادفی کشف شد که دانشمندان سوار بر یک کشتی تحقیقاتی در حال بررسی منطقه با سیستم فاصله‌یاب صوتی زیرآبی موسوم به «سونار» بودند.بررسی دقیق این اَبَرسازه نشان می‌دهد که دیوار از ۱۴۰۰ سنگ کوچک و ۳۰۰ تخته سنگ بزرگ تشکیل شده است. محققان می‌گویند بسیاری از سنگ‌ها به حدی وزن دارند که جابجایی آنها برای انسان‌ها دشوار بوده است.
این دیوار که به عنوان یک «کشف هیجان‌انگیز» توصیف شده در حال حاضر در عمق ۲۱ متری آب قرار گرفته است، با این حال محققان معتقدند که محل واقعی آن در بیش از ۱۰ هزار سال پیش در خشکی کنار دریاچه یا مرداب بوده و توسط انسان‌های شکارچی-گردآورنده ساخته شده است.
هرچند حدس درباره هدف احتمالی احداث این دیوار دشوار است، با این وجود دانشمندان گمان می‌کنند این دیوار برای شکارچیان جهت تعقیب گله‌های گوزن شمالی ساخته شده است.
ژاکوب گیرسن، محقق در موسسه پژوهش‌های دریای بالتیک لایبنیتز در شهر وارنمونده آلمان، در این باره می‌گوید: «وقتی حیوانات را تعقیب می‌کنید، آنها سعی نمی‌کنند از روی دیوار بپرند بلکه در امتداد آن حرکت می‌کنند.»وی اضافه کرد: «ایده اصلی در واقع ایجاد یک گلوگاه مصنوعی متشکل از دو مانع، شامل دیوار در یک سمت و ساحل دریاچه در سمت دیگر است.»
محققان می‌گویند ممکن است به جای مانع طبیعی دریاچه دیوار دومی هم وجود داشته که اکنون در رسوبات کف دریاچه مدفون است. به گفته آنان دیوار همچنین ممکن است حیوانات را مجبور به ورود به دریاچه مجاور کرده باشد و وقتی سرعت حرکت آنها کند می‌شده، انسان‌هایی کمین‌کرده و مسلح به نیزه یا تیر و کمان در قایق‌ها آن‌ها را شکار می‌کرده‌اند.
با توجه به اندازه و شکل دیوار ۹۷۱ متری، محققان بعید می‌دانند که این دیوار از طریق فرآیندهای طبیعی شکل گرفته باشد. در واقع دیوار که بیشتر از ۱ متر ارتفاع دارد، به نوعی زاویه‌دار ساخته شده که نشان می‌دهد انبوه سنگ‌های کوچکتر به عمد برای اتصال سنگ‌های بزرگتر به کار رفته‌اند.تصور می‌شود در مجموع ۱۴۲ تُن سنگ در احداث این دیوار استفاده شده باشد. دانشمندان می‌گویند این اَبَرسازه احتمالا حدود ۸۵۰۰ سال پیش با بالا آمدن سطح دریا زیر آب رفته است.
پژوهشگران در مقاله خود آورده‌اند: «این دیوار در زمره قدیمی‌ترین نمونه‌های شناخته‌شده معماری شکار در جهان به شمار می‌رود و به طور بالقوه قدیمی‌ترین اَبَرسازه ساخت دست بشر در اروپا محسوب می‌شود.»
دانشمندان قصد دارند در مرحله بعدی تحقیق خود از نزدیک این دیوار را برای استخوان حیوانات و مصنوعات ساخت دست انسان جستجو کنند چرا که حدس می‌زنند ممکن است بعضی از پرتابه‌های به کار رفته در شکار در رسوبات اطراف دیوار مدفون شده باشد.
 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها