به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۴ - ۱۸:۵۷
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۳۰ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۵۷۵۰
اعلام تاريخ 11 تیر براي دور بعدی مذاکرات؛

مذاکرات ایران و ۱+۵ ؛ پیشرفت کم با چاشني بن بست!

گروه سياسي: یک دیپلمات ارشد ایران اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 از 11 تیرماه (دوم جولای) در وین برگزار می‌شود.
مذاکرات ایران و ۱+۵ ؛ پیشرفت کم با چاشني بن بست!
چهارمین روز مذاکرات فشرده و جدی جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بر سر نگارش متن توافق جامع در ساعت یک و نیم بامداد روز جمعه به وقت محلی در هتل پله کوبورگ وین پایان یافت. یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که روز پنجم و پایانی مذاکرات هسته ای صبح روز جمعه در وین برگزار می شود. بنا به گفته این دیپلمات ایرانی قرار است ابتدا اعضای گروه 1+5 نشستی داخلی برگزار کرده و «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گزارش جلسه پنجشنبه شب معاونان را به این گروه ارائه کند.

آخرین جلسه معاونان وزیر امور خارجه ایران با معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب به وقت محلی که تا بامداد جمعه طول کشید، حدود 3 ساعت به طول انجامید. صبح جمعه، پس از نشست داخلی اعضای 1+5، دوباره آقایان سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان دکتر ظریف و خانم هلگا اشمید معاون خانم اشتون از ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت محلی با یکدیگر جلسه خواهند داشت و مذاکرات بر سر نگارش متن توافق نهایی یا همان برنامه اقدام مشترک جامع را ادامه می دهند. در همین حال یک منبع آگاه پیش از پایان پنجمین روز مذاکرات ایران و 1+5 در وین اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات از دوم جولای (11 تیرماه ) آغاز می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه ها به بن رسیدن مذاکرات را مطرح کرده اند، گفت: اختلاف نظرها وجود دارد اما در حال مذاکره بر روی نگارش متن برنامه اقدام مشترک جامع هستیم و اصلا بن بست مطرح نیست. مذاکرات به دلیل سختی و فشردگی، کند اما رو به جلو پیش می رود.

ایران و گروه 1+5 نگارش متن توافق مشترک نهایی با عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» را از روز چهارشنبه (28 خرداد ماه) به رغم اختلاف نظرها بر سر موضوعاتی همچون مدت زمان توافق جامع ، میزان و سطح و اندازه غنی سازی یعنی تعریف یک برنامه غنی سازی بر اساس توافق ژنو و جدول زمان بندی لغو تحریم ها آغاز کرده اند.

به گفته عراقچی، سخت ترین مرحله مذاکرات جدول زمان بندی برداشته شدن تحریم ها است چرا که باید گام های ایران و طرف مقابل باید متوازن باشند. ظریف نیز این روند را پرمشقت و زمانبر بیان کرده است. به گفته ظریف، طرفین طبق رسم بین المللی شروع به تدوین متن می کنند و مواردی که روی آن توافق وجود دارد مشخص است اما موارد مورد اختلاف را در «پرانتز» می گذارند که بعد بتوانند راجع به نکات مشخص تری صحبت کنند.

آسوشیتدپرس: ایران در مرحله نهایی خواستار ۱۵۰ هزار سانتریفیوژ است

دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ پیشرفت کمی داشته و هیئت ایران در وین خواستار حفظ تمامی سانتریفیوژهای فعلی و در مرحله نهایی ۱۵۰ هزار سانتریفیوژ است. دو دیپلمات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته اند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پیشرفت کمی داشته و هیئت ایران در وین خواستار حفظ تمامی سانتریفیوژهای فعلی و در مرحله نهایی 150 هزار سانتریفیوژ است.

به گفته آنها مشکل اصلی موضوع غنی سازی اورانیوم است، آمریکا و متحدانش به دنبال کاهش بالقوه برنامه غنی سازی ایران هستند و ایران با تاکید بر اینکه سلاح هسته ای نمی خواهد در مقابل آنها مقاومت می کند. تهران خواستار حفظ حدود 20 هزار سانتریفیوژ فعلی خود است و در نهایت می خواهد این تعداد را به 150 هزار دستگاه - و یا تبدیل آن به دستگاه های پیشرفته تر با همان میزان تولید است. از سوی دیگر آمریکا بر استفاده از چند صد دستگاه سانتریفیوژ تاکید کرده و دستگاه های دیگر نیز برچیده شده و میزان ذخیره اورانیوم غنی شده و نیز محدود شود. مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین امروز (جمعه) نیز ادامه می یابد. دور بعدی مذاکرات 11 تیر تعیین شده است.
مرجع : ايسنا