به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۴:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۶۱۶۰

هشدارهای کم‌آبی در کشور جدی است

گروه جامعه: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان گفت: رعایت الگوی درست مصرف و استفاده بهینه از آب شرب با همکاری مردم امکان پذیر است.
هشدارهای کم‌آبی در کشور جدی است
محمدعلی فرّامینی امروز، 2 تیر در جلسه آبفار گیلان افزود: فرهنگ سازی در بخش مدیریت مصرف آب از سوی مشترکین تنها با انجام کارهای فرهنگی و مشارکت همه نهادهای ذیربط امکان پذیر است. فرّ امینی، اظهار کرد: با توجه به باور عمیق مردم به آموزه‌های متعالی دین اسلام، برای نهادینه کردن فرهنگ صرفه جویی باید از دریچه دین وارد شد. بیان مکرر آیات و روایات درباره اهمیت صرفه جویی و پرهیز از اسراف، بهترین شیوه تبلیغ است که باید به زبان روز و بهره گیری از هنر انجام شود. وی، صرفه جویی در مصرف را به معنای درست مصرف کردن دانست و گفت: این مهم از نظر اسلام مورد تاکید قرار داشته و همه خانواده‏‌ها باید مصارف خود را با تدبیر مدیریت کنند. فرّ امینی، از مصادیق اسراف در آب را هنگام وضو گرفتن، استحمام و شستشو ذکر کرد و گفت: با رعایت نکات ساده، می‏‌توانیم در مصرف آب تا حد قابل توجهی صرفه جویی کنیم و منابع آبی را برای آیندگان حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه هر ساله در کشور یکم تا هفتم تیر با عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب گرامی داشته می شود، افزود: آب تنها یک مسأله مربوط به سلامت انسان، توسعه اقتصادی و یا یک مساله محیطی نیست، بلکه مساله‌ای است که به صلح و امنیت کشورها نیز مربوط می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان، به تحقیق یک گروه چند ملیتی از پژوهشگران در زمینه تغییرات آب و هوا، اشاره و تصریح کرد: این گروه که برنده جایزه نوبل در این زمینه شده، در گزارش خود هشدار داده است، تقریباً ۸۰ درصد جمعیت جهان از ناحیه ی امنیت آب با تهدیدهای جدی روبه رو هستند. این تهدیدها با معیارهایی نظیر در دسترس بودن آب، تقاضای آب و جمعیت اندازه گیری می‌شوند و بر اساس یافته‌های این گروه، تغییر آب و هوا می‌تواند ویژگی در دسترس بودن آب را تغییر داده و بنابراین امنیت آب را مورد تهدید قرار دهد.

فرّ امینی تصریح کرد: با پایان این قرن، احتمالاً میلیاردها نفر با بحران آب دست به گریبان خواهند بود. این مایه حیات می‌تواند عامل نامرئی بسیاری از اختلافات باشد. متخصصین آب پیش‌بینی می‌کنند براساس روند فعلی، به دلیل تاثیر تغییر آب و هوا و افزایش جمعیت که تقاضا برای غذا و انرژی را بالا می‌برد، منابع آب با اُفت دو برابری روبه رو شود. وی اظهار کرد: اقلیم شناسان هشدار می‌دهند، به عنوان یک قانون عمومی بر اثر تغییرات آب و هوا، کشورهای مرطوب، مرطوب تر و کشورهای خشک، خشک تر خواهند شد و این خطر وقوع سیل یا خشکسالی را پررنگ تر می‌کند اما مردم به این زنگ خطرها توجه چندانی ندارند. فرّ امینی به اظهارنظر یکی از اقلیم شناسان فرانسوی اشاره کرد و گفت: زمانی که زلزله شناسان درباره خطر زلزله در منطقه‌ای صحبت می‌کنند، مردم معمولاً آنچه را که می‌شنوند، می‌پذیرند و خانه‌های خود را در مناطق یاد شده نمی‌سازند، اما زمانی که هواشناسان در مورد خشکسالی و سیل هشدار می‌دهند، مردم گرایش به این دارند که کمتر اعتنا کنند. وی با بیان اینکه بحث کم آبی در کشور جدی است، خاطرنشان کرد: همه مردم اعم از شهرنشینان و روستاییان با صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از استفاده‌های غیرضروری، می توانند کمک بزرگی به دست اندرکاران تامین آب کنند و این ماده حیاتی را برای نسلهای آتی ذخیره و انتقال دهند.
مرجع : ايسنا