به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۰۴ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۴۶۱۹۱۲

داعش مسئول حمله خونین به سالن کنسرت مسکو است

داعش مسئول حمله خونین به سالن کنسرت مسکو است
گروه بین الملل:افراد مسلح ناشناس ، به یک سالن کنسرت به نام «کروکوس» در حومه غربی مسکو، پایتخت روسیه، که مملو از تماشاگر بود حمله کردند.کلیه شش هزار و ۲۰۰ بلیت سالن کنسرت «کروکاس» در نزدیکی یک مرکز خرید به همین نام در حومه غربی مسکو برای یک اجرا فروخته شده بود.رسانه‌های دولتی روسیه می‌گویند به دنبال آتش سوزی گسترده در سالن کنسرت «کروکاس»، سقف آن فروریخته است.
گزارش‌ها حاکی است که حمله سالن کنسرت به نام «کروکوس» ساعت شش بعدازظهر روز جمعه آغاز شد و مهاجمان علاوه بر سلاح‌های خودکار، کوکتول مولوتوف نیز داشتند که با آنها سالن را به آتش کشیدند.با وجود صدها تماشاگر در این سالن کنسرت و شلیک به آنها از فاصله نزدیک احتمالا آمار قربانیان حمله بالاتر نیز خواهد رفت.
در پی وقوع این حمله، شهردار مسکو از دستور لغو تمام تجمع‌ها و گردهم‌آیی‌ها در پایتخت روسیه در تعطیلات آخر هفته خبر داد.
به دنبال حمله مردان مسلح به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.  گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله به عهده گرفت.
مقامات امنیتی روسیه می‌گویند که حداقل ۶۰ نفر در این حمله کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.
تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ، نشان می‌دهد دستکم ۴ نفر که یونیفرم نظامی به تن دارند به سالن کنسرت «کروکاس» حمله کرده‌اند.بیشتر ساختمان آتش گرفته و بخشی از سقف آن ریخته است. تصور می‌شود آتش‌سوزی در اثر پرتاب نوعی وسیله آتش‌زا توسط مهاجمان شروع شده باشد.گفته می‌شود کودکان هم در میان قربانیان هستند و وزارت امور خارجه روسیه این حادثه را «حمله تروریستی» خوانده است.
براساس گزارش‌ها پلیس و نیروهای امنیتی به محل حمله اعزام شدند.
یک مقام آمریکایی به شبکه سی‌بی‌اس گفته که اطلاعات تجسسی این کشور موید ادعای داعش دایر بر مسئولیت حمله است.سفارت آمریکا دو هفته پیش در هشداری به شهروندان آمریکایی خواستار پرهیز آنها از تجمع‌های بزرگ شد و گفت که گزارش‌هایی را زیر نظر دارد دایر بر اینکه «افراط گرایان طرح‌هایی قریب‌الوقوع برای هدف گرفتن گردهمایی‌های بزرگ در مسکو دارند.»مقام‌های آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که دولت آمریکا در ماه مارس اطلاعاتی تجسسی جمع‌آوری کرد که نشان می‌داد «شاخه خراسان» داعش برای حمله در مسکو برنامه‌ریزی کرده بود.
گوردون کوررا خبرنگار امور امنیتی بی‌بی‌سی اشاره می‌کند که این گروه در مواردی مسئولیت حملاتی را به عهده گرفته که ربطی به آن نداشته است، با این حال حمله جمعه شب نشانه‌هایی از عملیات داعش دارد.
بیش از شش هزار نفر به این تالار رفته بودند تا شاهد کنسرت گروه راک «پیک‌نیک» باشند. یک شاهد عینی گفت که خشونت دقایقی پیش از آغاز برنامه شروع شد. اعضای گروه پیک‌نیک آسیبی ندیده‌اند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی کرملین، از جامعه جهانی خواست این حادثه که آن را یک «جنایت هیولاوار» خواند محکوم کند.او اضافه کرد «همه تلاش‌های ممکن برای نجات جان مردم در جریان است.»سرگی سوبیانین، شهردار مسکو، گفت که «برای عزیزان قربانیان متاسفم.»
شخصی به نام ویتالی به رسانه‌های روسیه گفته است که او در بالکن سالن کنسرت بود که حمله آغاز شد. او گفت: «نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است»، سپس تیراندازی شروع شد.
«آنها چند بمب بنزینی پرتاب کردند، همه چیز شروع به سوختن کرد. ما را به سمت یک خروجی هدایت کردند.»
یک شاهد عینی دیگر هم گفت: «ناگهان صدای تق تق را از پشت سرمان شنیدیم - صدای شلیک گلوله. نفهمیدیم چه شد.»
«همان موقع یورش جمعیت شروع شد و همه به طرف پله برقی دویدند.»
درحالی که برخی از کسانی که در تالار کنسرت بودند توانستند به پارکینگ فرار کنند، سایرین به سوی پشت بام رفتند و مقام‌های روسیه گفتند که حدود ۱۰۰ نفر دیگر هم از طریق زیرزمین فرار کردند.روسیه تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی در مسکو را تشدید کرده است.این تیراندازی چند روز پس از انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای یک دوره شش ساله دیگر و در بحبوحه تهاجم این کشور به اوکراین روی می‌دهد.
دولت اوکراین فورا هرگونه دخالتی در این حمله را رد کرده است.
میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهور این کشور، در تلگرام نوشت: «اوکراین هرگز به استفاده از روش‌های تروریستی متوسل نشده است. همه چیز در این جنگ در میدان نبرد تعیین خواهد شد.»
آندری یوسوف، سخنگوی سازمان اطلاعات ارتش اوکراین، گفت که حمله «یک اقدام تحریک‌آمیز عامدانه از سوی سازمان‌های ویژه پوتین» بوده است، اما شواهدی ارائه نکرد.
سازمان امنیت روسیه روز ۷ مارس گفت که از حمله به کنیسه‌ای در مسکو توسط یک سلول «دولت اسلامی» جلوگیری کرده است.
حمله جمعه شب بدترین حادثه علیه غیرنظامیان در سال های اخیر و یادآور حمله سال ۲۰۰۲ است. در آن سال ۴۰ پیکارجوی چچن ۹۰۰ نفر را در یک تئاتر موزیکال به نام «نوردوست» گروگان گرفتند.
نیروهای امنیتی روسیه با تزریق گاز خواب‌آور به تئاتر یورش بردند. حدود ۱۳۰ گروگان در آن عملیات کشته شدند.
سفارت آمریکا در مسکو گفت که از این حمله «شوکه» شده است. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید، گفت که تصاویر این تیراندازی «وحشتناک و دیدن آن سخت است.» او گفت: «بدیهی است که در فکر قربانیان این تیراندازی خیلی وحشتناک هستیم.»
وزارت خارجه فرانسه در توییتی در شبکه ایکس نوشت: «تصاویر  از مسکو وحشتناک است. ما در فکر قربانیان و مجروحان و همچنین مردم روسیه هستیم.»
وزارت خارجه آلمان هم این حمله را «هولناک» توصیف کرد و نوشت: «زمینه حادثه باید به سرعت مورد بررسی قرار گیرد. عمیق‌ترین مراتب همدردی خود را به خانواده‌های قربانیان اعلام می‌کنیم.»
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم این حمله را محکوم کرده است.
کاخ سفید جمعه شب تایید کرد که پیشتر در ماه مارس درباره خطر وقوع حمله‌ای به «تجمع‎‌های بزرگ» در مسکو به دولت روسیه هشدار داده بود.
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفت: «پیشتر در این ماه، دولت آمریکا به اطلاعاتی درباره نقشه یک حمله تروریستی – به طور بالقوه هدف گرفته شدن تجمع‌های بزرگ، از جمله کنسرت‌ها – دست یافت.» واتسون افزود که واشنگتن «این اطلاعات را با مقام‌های روسیه به اشتراک گذاشت.»
کرملین این هشدارها را به عنوان «پروپاگاندا» رد کرد، حتی پس از آنکه آمریکا علنا به شهروندان خود در روسیه در مورد این خطرات هشدار داد.
یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی رهبر فقید اپوزیسیون روسیه با خانواده قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد.
وی در شبکه ایکس نوشت: «چه کابوسی در کروکوس ایجاد شد. تسلیت به خانواده قربانیان و شفای مجروحان. تمام افرادی که در این جنایت دست دارند باید پیدا شوند و پاسخگو باشند.»
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در واکنش به این حمله در شبکه ایکس نوشت: «اقدام تروریستی اخیر در شهر مسکو را قویا محکوم کرده، ضمن ابراز همدردی با خانواده های جان باختگان، به همكارم سرگی لاورف، دولت و ملت روسیه این حادثه تلخ را تسلیت می گویم. »
وی افزود: «مبارزه مشترک و موثر با تروریسم، نیازمند اقدام جدی و بدون تبعیض جامعه بین المللی است.»
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها