به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۹:۱۷
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۰۳ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب : ۴۶۲۰۲
به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شده بود

زن سودانی متهم به ارتداد از زندان آزاد شد

گروه حوادث: مریم یحیی ابراهیم، زن سودانی که به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شده بود، از زندان آزاد شد.
زن سودانی متهم به ارتداد از زندان آزاد شد
صدور حکم اعدام این زن ۲۷ ساله در ۱۵ ماه می‌ گذشته در حالی که باردار بود صادر شد بود و فرزند خود را ۱۲ روز پس از صدور حکم در زندان به دنیا آورد که فشارهای بین المللی عليه حكومت سودان را در پی داشت. مهند مصطفی وکیل مدافع این زن سودانی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مریم یحی ابراهیم اسحاق حدود یک ساعت پیش آزاد شد. او اکنون خارج از زندان است.» او ادامه داد که مقام‌های مسئول روز سه شنبه، دلایل آزادی این زن را اعلام خواهند کرد.

مریم پس از آنکه پدر مسلمانش مادر مسیحی او را طلاق داد در کنار مادرش بزرگ شد و سپس برپایه آموزه‌ها و سنت‌های حاکم در سودان، با یک پزشک مسیحی ازدواج کرد. اما روز ۱۱ می‌ دادگاه به او سه روز فرصت داد تا «توبه»کند و «به اسلام بازگردد» در غیر این صورت به اتهام ارتداد و زنا، مجازات می‌شود. سارا عبد الله، فعال حقوق بشری و مسئول صفحه «همه ما مریم یحیی هستیم» در صفحه فیس بوک، درباره این ماجرا به خبرگزاری فرانسه گفته بود : «مریم دختر جوان و متولد ۱۹۸۷ است، ماجرای او سال ۲۰۱۳ آغاز شد. شخصی که مدعی است برادر ناتنی مریم است، شکایتی در مرکز پلیس مطرح کرد که طی آن ادعا کرده خواهرش از خانه فرار کرده و نمی‌توانند پیدایش کنند.»

او افزوده بود: «پلیس از راه تحقیقات و رصد کردن تلفن‌ها توانست به خانه مریم یحیی برسد و او را دستگیر کند. بعد که مشخص شد که مریم با پزشکی مسیحی از سودان جنوبی ازدواج کرده و او یک فرزند دارد، برادر ناتنی‌اش گفت خواهرش مسلمان است و با یک مسیحی ازدواج کرده است.»
سارا عبد الله ادامه داده بود: «مریم می‌گوید که خانواده پدرش را نمی‌شناسد و هیچ ارتباط مستقیمی با آن‌ها ندارد. پدرش سودانی مسلمان است و آن‌ها را هنگامی که کودک بوده، ترک کرده و مادرش اتیوپیایی مسیحی است. از همین رو مادرش او را بر پایه آموزه‌های مسیحی تربیت کرده است.»

او اظهار داشته بود: «ابتدا ماجرا با اتهام زنا آغاز شد و مریم را متهم کردند که با ارتباط جنسی نا‌مشروع با یک مرد مسیحی، مرتکب عمل گناه زنا شده است چرا که او مسلمان است و همسرش مسیحی و نمی‌توانند با هم ازدواج کنند. البته این اتهام به هردوی آن‌ها منتسب شد. اما هنگامی که مریم اصرار کرد که مسیحی است، برپایه دین مسیحی تربیت شده و در کلیسا ازدواج کرده است، دادگاه او را متهم به ارتداد کرد و مستحق مجازات بر پایه ماده ۱۲۶ قانون جنایی سودان دانست.»

به گفته سارا عبدالله، این اتهام بر این پایه بر مریم منطبق دانسته شد که برادر ناتنی‌اش مدعی است او هنگام فرار مسلمان بود و اکنون می‌گوید که از دین مرتد شده است.» بنا بر گفته‌های این فعال حقوق بشری، قاضی روز ۱۱ می‌برای او ۳ روز مهلت تعیین کرد تا توبه کند و به دین اسلام بازگردد و بدین ترتیب اتهام ارتداد از او ساقط شده و اعدام نمی‌شود و تنها به اتهام زنا، مجازات می‌شود.»
اما مریم همچنان اصرار دارد که از ابتدا مسیحی بوده و مرتد نشده است. از همین رو، روز ۱۵ می‌حکم نهایی اعدام او توسط قاضی صادر شد. از آنجا که مریم در ماه هشتم بارداری خود به سر می‌برد، دادگاه تصمیم گرفت اجرای مجازات او را تا دو سال پس از زایمان به تعویق بیندازد.