به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۱۴ ساعت ۰۸:۳۱
کد مطلب : ۴۶۳۲۱۴

درخواست تهران از  شورای امنیت بعد از حمله به كنسولگری ایران در دمشق 

درخواست تهران از  شورای امنیت بعد از حمله به كنسولگری ایران در دمشق 
گروه سیاسی: ساختمان کنسولگری ایران در دمشق هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت. فیلم‌ها و عکس‌هایی که منتشر شده‌اند آسیب جدی به ساختمان و خودروها را نشان می‌دهند.
به نظر نمی‌رسد سفارت ایران در کنار کنسولگری آسیب قابل توجهی دیده باشد و  سفیر ایران در سوریه و خانواده‌اش سالم هستند.
حسین اکبری سفیر ایران در دمشق پس از این حمله به شبکه خبر گفت: «جنگنده‌های اف‌٣۵ اسرائیلی از جولان با شش موشک ساختمان کنسولگری را هدف قرار دادند.»
«من خودم در سفارت بودم و دیدم که ساختمان سفارت و شیشه‌هایش هم آسیب دید.»
او گفت این حمله نشان‌دهنده این است که اسرائیل «هیچ قانون بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و برای رسیدن به آنچه می‌خواهد، دست به هر کار غیرانسانی می‌زند.»
فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور یافته و در مکالمه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران این حمله را محکوم کرد.
 دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم طی نامه‌ای خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت در ارتباط با حمله به کنسولگری این کشور در دمشق شد.
در این نامه ضمن درخواست محکوم کردن این حمله از سوی شورای امنیت، این حمله هوایی چنین ارزیابی شده است: «نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌الملل و اصل اساسی مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی - همان‌طور که صراحتاً در کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و همچنین کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳، بدان اشاره شده - است».
زهرا ارشادی، معاون سفیر دایمی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده کشورش «حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع به این‌گونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌داند».
این دومین حمله هوایی اسرائیل به سوریه در کمتر از ۲۴ ساعت  است.
در روز جمعه گذشته هم اسرائیل در مرگبارترین حمله به سوریه ظرف چند ماه گذشته شهر حلب سوریه را هدف قرار داد که در نتیجه آن بیش از ۴۰ نفر کشته شدند.
همچنین ، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، از احضار کاردار سفارت سوئیس در تهران به وزارت خارجه خبر داده و گفته است که پیام مهمی به دولت آمریکا «به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد.»
به گفته حسین امیرعبداللهیان مدیرکل آمریکا وزارت خارجه جمهوری اسلامی این مقام سفارت سوئیس را در ساعت ۴۵ دقیقه صبح روز سه شنبه احضار کرد.
وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این احضار ابعاد حمله تروریستی و جنایت رژیم اسراییل تبیین و مسئوليت دولت امريكا مورد تاكيد قرار گرفت. پیام مهمی به دولت آمریکا بعنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. آمریکا باید پاسخگو باشد.»
وزارت خارجه آمریکا پیشتر در در واکنش به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق گفت یک تیم ویژه را مسئول بررسی این واقعه کرده است و مشغول بررسی جزییات برای یافتن عامل یا عوامل آن است.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،  گفت آمریکا در حال مشورت و گفتگو با متحدان خود در منطقه و جمع‌آوری اطلاعات است.
 میلر گفته در حال حاضر دولت آمریکا نمی تواند درباره «تایید» محل مورهدف قرار گرفته و یا «عامل حمله» اظهارنظر کند.
این مقام آمریکایی درباره پیامدهای این حمله هوایی  بر تحولات منطقه گفت: «من نمی‌خواهم پیش از آن که ما جزییات و اطلاعات کافی جمع‌آوری کنیم، اظهارنظری در این باره کنم اما واضح است که ما همیشه نگران هر چیزی که موجب افزایش تنش و درگیری در منطقه شود هستیم».
از طرف دیگر عربستان سعودی این حمله را محکوم کرده است. در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی که در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، منتشر شد آمده است: «وزارت خارجه پادشاهی عربستان هرگونه هدف گرفتن مراکز دیپلماتیک که نقض قوانین دیپلماتیک بین‌المللی و مقررات مصونیت دیپلماتیک است را با هر توجیهی، و تحت هر بهانه‌ای، رد می کند.»
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای گفت: «هواپیما‌های این رژیم جعلی در جنایتی جدید ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف حمله موشکی قرار داد که بر اثر این جنایت سرداران رشید مدافع حرم " سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی" و "سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی" از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان فیض شهادت نائل آمدند».
همچنین هیئت دائمی روسیه در سازمان ملل از برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت به درخواست این کشور در رابطه با حمله رژیم صهیونیستی به کنسلوگری ایران در سوریه خبر داد.
در اطلاعیه نمایندگی روسیه در سازمان ملل آمده است: «روسیه درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با حمله اسرائیل به تاسیسات دیپلماتیک ایران در سوریه را داده است؛ این نشست امروز برگزار خواهد شد».
پیش از این نیز نماینده ایران در سازمان ملل ضمن درخواست برگزاری نشست فوری شورای امنیت، گفته بود: «حق مشروع و ذاتی خود را براساس قوانین بین‌المللی و منشور ملل برای پاسخ قاطع به اینگونه اقدامات تروریستی محفوظ می‌دانیم».

 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها