به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : ۴۶۹۸۰۷

انرژی تجدید پذیر

گروه دانش: بخش بزرگی از گازهای گلخانه‌ای که زمین را فرا گرفته‌اند و گرمای خورشید را به دام میندازند، از طریق انرژی ایجاد می‌شوند که با سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای تولید برق و گرما تولید می‌شود. سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز بیشترین سهم را در تغییرات اقلیمی جهانی دارند. بیش از ۷۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای و نزدیک به ۹۰ درصد از کل حجم دی‌اکسیدکربن در جهان از سوزاندن این سوخت‌ها به وجود می‌آیند. برای جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای و آلودگی کره زمین باید انواع انرژی تجدید پذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کرد. در این مقاله، با انواع انرژی تجدید پذیر و مزایای آن آشنا می‌شوید.
انرژی تجدید پذیر
 منظور از انرژی تجدید پذیر چیست؟
انرژی تجدید پذیر به انرژی گفته می‌شود که از منابع طبیعی به دست می‌آید و با سرعتی بیشتر از سرعت مصرف تجدید می‌شوند. منابع انرژی تجدید پذیر فراوان و در اطراف ما هستند. این منابع برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر برای شکل‌گیری دوباره به زمان بسیار طولانی نیازی ندارند. از آنجایی که تولید انرژی تجدید پذیر باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود و بهره‌برداری از آن کمتر سبب آلودگی هوا می‌شود، به آن انرژی پاک یا سبز هم می‌گویند.
انواع انرژی تجدید پذیر
برای بهره‌برداری از انواع انرژی تجدید پذیر باید آنها را بشناسید. در ادامه، مهم‌ترین منابع انرژی تجدید پذیر را می‌خوانید.

انرژی خورشیدی
این انرژی از نظر فراوانی بیشتر از سایر انواع انرژی‌های تجدیدپذیر است. حتی در روزهای ابری هم می‌توان از انرژی خورشیدی بهره‌برداری کرد. سرعت رهگیری انرژی خورشیدی توسط زمین حدود ۱۰هزار برابر بیشتر از میزان مصرف انرژی بشر است.
تکنولوژی‌های نوین در سلول‌های خورشیدی می‌توانند گرما، سرمایش، روشنایی طبیعی، الکتریسیته و سوخت لازم برای بسیاری از کارها را فراهم کنند. این فناوری‌های نوین انرژی خورشیدی را از طریق پنل و سلول‌های خورشیدی دریافت و به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند.
اگرچه همه کشورها به یک اندازه از انرژی خورشیدی برخوردار نیستند، سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی در هر سرزمینی را انرژی خورشیدی تشکیل می‌دهد. به عنوان مثال، در کشور ما هر سال ۲۲۰۰ ساعت آفتاب می‌تابد. این میزان از نور خورشید می‌تواند سالانه بیش از ۱۰۰هزار مگاوات انرژی تولید و آماده بهره‌برداری کند. پنل‌های خورشیدی حدود ۳۰ سال عمر می‌کنند و بسته به نوع مواد سازنده آن در رنگ‌های مختلفی وجود دارند.



انرژی باد
انرژی باد به انرژی گفته می‌شود که از طریق توربین‌های بادی بزرگی که در خشکی یا دریا قرار دارند، مهار می‌شود. این انرژی هزاران سال است که در دنیا مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما قدمت فناوری‌های پیشرفته‌ای که برای افزایش تولید این انرژی به کار می‌روند تنها به چند سال می‌رسد.
با اینکه میانگین سرعت باد بسته به موقعیت جغرافیایی به طرز قابل توجهی متفاوت است، ظرفیت جهانی برای بهره‌برداری از انرژی باد بیشتر است. در بیشتر مناطق جهان پتانسیل کافی برای نصب تجهیزات نیروگاه‌های بادی وجود دارد و کشور ما هم جزو این مناطق است.



انرژی زمین گرمایی
انرژی زمین گرمایی از انرژی حرارتی قابل دسترس در هسته زمین به دست می‌آید. برای تولید این انرژی، گرما از مخازن زمین گرمایی با استفاده از چاه‌ها یا سایر تجهیزات استخراج می‌شود. مخازنی که به طور طبیعی به اندازه کافی گرم و قابل نفوذ هستند، مخازن گرمایی نامیده می‌شوند. مخازنی که به اندازه کافی گرم هستند اما با تحریک هیدرولیکی بهبود می‌یابند هم سیستم‌های زمین گرمایی تقویت‌شده می‌نامند.
وقتی گرما از این مخازن به سطح زمین کشیده شد، می‌توان از سیالات با دماهای مختلف برای تولید برق استفاده کرد. فناوری تولید برق از مخازن زمین گرمایی بیش از ۱۰۰ سال است که به کار می‌رود.

انرژی برق آبی
برق آبی انرژی آب را که از ارتفاعات بالاتر به پایین‌تر حرکت می‌کند مهار می‌کند. می‌توان این انرژی را از مخازن و رودخانه‌ها تولید کرد. نیروگاه‌های آبی مخزنی به آب ذخیره‌شده در یک مخزن متکی هستند و نیروگاه‌های برق آبی رودخانه‌ای انرژی را از جریان آب موجود در رودخانه‌ها مهار می‌کنند.
مخازن برق آبی اغلب کاربردهای متعددی مانند تأمین آب آشامیدنی، آب برای آبیاری، کنترل سیل و خشکسالی، خدمات حمل‌ونقل و تأمین انرژی دارند. در حال حاضر، در بیشتر مناطق جهان، برق آبی بزرگترین منبع انرژی تجدید پذیر برای تأمین برق است.

انرژی زیست توده
انرژی زیست توده از انواع مختلفی از مواد آلی به نام زیست توده تأمین می‌شود. این انرژی از چوب، زغال سنگ و سایر منابع طبیعی برای تولید گرما و انرژی به دست می‌آید. منابع انرژی زیست توده بیشتر در مناطق روستایی برای پخت‌وپز، روشنایی و گرمایش به کار می‌روند. سیستم‌های مدرن بهره‌برداری از انرژی زیست توده شامل محصولات زراعی، بقایای کشاورزی و جنگل‌داری یا جریان‌های مختلف تولید زباله‌های آلی می‌شوند.

چرا انرژی تجدید پذیر گزینه بهتری است؟
امروزه کارشناسان انرژی و محیط زیست انواع انرژی تجدید پذیر را جایگزین بهتری برای انرژی‌های تجدیدناپذیر می‌دانند. علت آن هم مزایای متعدد انرژی‌های تجدیدپذیر است که اغلب به استقلال انرژی و اهداف زیست محیطی مربوط می‌شوند. انرژی‌های تجدیدپذیر ۵ مزیت مهم دارند که عبارت‌اند از:
•    این انرژی‌ها در اطراف ما و همیشه در دسترس هستند؛
•    بهره‌برداری از انرژی تجدید پذیر برخلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر مقرون به صرفه‌تر است؛
•    انرژی‌های تجدیدپذیر برای محیط زیست و سلامت انسان بهتر هستند؛
•    تولید و بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتری منجر می‌شود؛
•    انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند سیستمی ایجاد کنند که کمتر تحت تأثیر نوسانات اقتصادی باشد



کلام آخر
منابع انرژی تجدید پذیر در بیشتر مناطق زمین قابل بهره‌برداری هستند. ایران هم در یکی از مهم‌ترین این مناطق قرار دارد. ایران بزرگ و پهناور را می‌توان با بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر به ایرانی آباد و سبز تبدیل کرد. شرکت‌های دانش‌بنیان مختلف ایرانی هم تلاش می‌کنند از این انرژی‌های بهره‌برداری کنند. شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک (صناپ) یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان است. صناپ از زمان تأسیس تاکنون نشان داده که می‌توان با اتکا به دانش جهانی و تجربه و توان ایرانی از انرژی‌های تجدیدپذیر به شکلی بهینه بهره‌برداری کرد. پروژه‌های نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه و نیروگاه بادی سنگان در کارنامه موفق صناپ خود گواه این موضوع هستند.
صناپ آمادگی دارد تا با شرکت‌هایی که دغدغه ایرانی آباد و آینده‌ای روشن دارند همکاری کند. برای همکاری با شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک کافیست با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها