به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۱:۰۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۲۸ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۴۸۸۶۷
تعداد شهدای غزه به 314 تن رسید

خالد مشعل: تا لغو محاصره غزه با آتش‌بس موافقت نمي‌كنيم

گروه بين‌الملل: ˈاشرف القدرهˈ سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین گفت: از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در 7 جولای (16تیر) به نوار غزه تاکنون 314 فلسطینی شهید و 2270 تن دیگر زخمی شده اند.
خالد مشعل: تا لغو محاصره غزه با آتش‌بس موافقت نمي‌كنيم
رژیم صهیونیستی بیش از یک هفته است که حملات خود را به نوار غزه آغاز کرده است. در مقابل نیز نیروهای مقاومت در واکنشی تلافی جویانه سرزمین های اشغالی را با راکت و موشک های خود هدف قرار دادند. در همين حال، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شرایط آتش‌بس با اسرائیل را اعلام کرد و گفت: پایان محاصره غزه، آزادی زندانیان سیاسی فلسطین و پایان تهاجمات از شروط اصلی ما برای آتش‌بس است. خالد مشعل، گفت: تا زمانی که رژیم صهیونیستی محاصره غزه را پایان ندهد، حماس با پیشنهاد آتش‌بس موافقت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سه درخواست از شروط اصلی برای آتش‌بس است گفت: اسرائیل باید به تهاجمات هوایی، دریایی و توپخانه‌ای و هدف‌قراردادن غیرنظامیان غزه پایان دهد و زندانیان فلسطینی را که در واکنش به مرگ سه شهرک‌نشین اسرائیلی در کرانه باختری بازداشت شده بودند، آزاد کرده و به صورت دائم محاصره غزه را پایان دهد. مشعل گفت: این درخواست‌های اصلی ماست و ما توافقی که درد و رنج مردم را طولانی‌تر کند به هیچ‌عنوان نمی‌پذیریم. وی تأکید کرد: تمدید محدودیت‌های اعمال شده علیه غزه دیگر قابل قبول نیست و حماس از درخواست لغو کامل و دایمی تحریم‌ها علیه نوار غزه کوتاه نخواهد آمد. همچنین عبور غیرنظامیان و کالاها باید از طریق مرز انجام شود.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه جزئیات مطالبات حماس به مذاکره‌کنندگان داده شده است گفت: حماس همکاری خود را با مذاکره‌کنندگان تا زمان تحقق شروطش ادامه خواهد داد. وی تأکید کرد که مصر، ترکیه و قطر نقش میانجی‌گر در این مذاکرات را ایفا می‌کنند. مشعل در پاسخ به این سؤال که چرا در شرایطی که راکت‌های شما اثرگذار نیست و سیستم گنبد آهنین آن‌ها را خنثی می‌کند اما همچنان شما به حملاتتان ادامه می‌دهید؟ گفت: اگر راکت‌های ما اثرگذار نیست پس چرا جامعه جهانی بدنبال برقراری آتش‌بس است. حملات حماس حامیان خارجی اسرائیل را ترسانده است.

چین برقراری آتش‌بس فوری در غزه را خواستار شد

نماینده دائم چین در سازمان ملل از رژیم صهیونیستی و فلسطین خواست تا فوراً به آتش‌بسی دست یافته و از هرگونه عملیات‌های نظامی زمینی و دیگر اقداماتی که ممکن است منجر به تشدید بیشتر ناآرامی‌ها در نوار غزه شود، اجتناب کنند. "لیو جیئی" نماینده دائم چین در سازمان ملل در یکی از نشست‌های فوری شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه این درخواست خود را مطرح کرد. "لیو جیئی" ضمن ابراز نگرانی و ناراحتی شدید چین از این تحولات گفت: اسرائیل علی‌رغم درخواست‌های مکرر جامعه‌ بین‌الملل همچنان به بمباران‌های گسترده‌ هوایی خود علیه غزه ادامه داده و دست به عملیات نظامی زمینی زده که منجر به تلفات غیرنظامی سنگین از جمله کشته شدن زنان و کودکان شده است.

وی افزود: بدون در نظر گرفتن بهانه‌های مطرح شده چین هرگونه سوء‌استفاده از قدرت را محکوم کرده و هرگونه اقدامی که منجر به تلفات سنگین در میان غیرنظامیان بی‌گناه شود را غیر قابل قبول می‌داند. استفاده از زور به جای حل مشکلات تنها منجر به خونریزی، انهدام و افزایش نفرت می‌شود. "لیو جیئی" همچنین ناامیدی چین از عدم تبدیل شدن آتش‌بس موقت به یک آتش‌بس دائم را مطرح کرد. وی افزود: ما از تمامی گروهها می‌خواهیم تا فوراً اقدامات خصمانه خود را متوقف، نیروهای زمینی خود را از غزه خارج و موانع علیه غزه را کاملاً رفع کرده و به آژانس‌های بشردوستانه بین‌المللی و سازمان ملل اجازه دسترسی به نوار غزه دهند تا بتوانند از مشکلات مردم محلی بکاهند. وی افزود: اقدام ضروری در این مرحله این است که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید واکنش مثبتی به ابتکارعمل جامعه بین‌الملل درباره آتش‌بس نشان داده و از هرگونه عملیات نظامی زمینی، پرتاب راکت و دیگر اقداماتی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود اجتناب کنند.