به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۷ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۵۱۷۲۲
بورسيه‌ها هیچ گونه صلاحیت علمی نداشتند

می‌خواهند دانشگاه‌ها احمدی‌نژادی باشد

گروه سياسي: قرار است مجلس اولين وزير دولت روحاني را استيضاح كند. مخالفان عملکرد وزارت علوم در یک سال اخیر، دلایلی همچون «بازگرداندن دانشجویان ستاره دار، بازگشت به کار برخی استادان بازنشسته، تعیین گروه‌های مشورتی برای تغییرات مدیریتی در دانشگاه‌ها، انتصاب دو گزینه وزیر پیشنهادی رأی نیاورده را به عنوان معاون و مشاور وزیر و موضوع بورسیه‌ها» ذکر می‌کنند.
می‌خواهند دانشگاه‌ها احمدی‌نژادی باشد
يكي از اساتید دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با تابناک گفت: این استیضاح کاملا سیاسی است و یکی از دلایل اصلی آن بحث بورسیه‌هاست. الحق والانصاف، برخی از کسانی که در دوره گذشته توسط دولت احمدی‌نژاد بورسیه شده‌اند، هیچ گونه صلاحیت علمی نداشته‌اند و صرفا به جهت برخی روابط و دلایل خاصی که بوده، در بورسیه پذیرفته شده‌اند. جرم فرجی دانا این بوده که دستور داده است، جلو این کار خلاف قانون را بگیرند و کسانی را که بدون صلاحیت وارد شده‌اند، رد کنند.

صادق زیبا کلام درباره موارد مشابه تخلف در بورسیه در دولت‌های گذشته گفت: من یقین دارم که اگر بگردیم، مواردی از تخلف در دوران گذشته چه در دوره اصلاح طلبان و چه در دوران آقای هاشمی پیدا می‌کنیم، ولی باید یک چیز را یقین بدانیم که به هیچ وجه ابعاد بورسیه‌هایی که مستحق نبودند و خلاف قانون بوده، قابل قیاس با آنچه در این چهار سال به ویژه در دو سال آخر احمدی‌نژاد اتفاق افتاده نبوده است.

این استاد دانشگاه افزود: در دولت گذشته، برخی دانشجویان به دلیل فعالیت‌های سیاسی به نام رخدادهای سال ۸۸ از تحصیل محروم شده‌اند؛ البته تنها محکومیت از تحصیل دانشجویان نبود، بلکه اساسا دولت قبل ترجیح داد، برای اینکه نارضایتی و مخالفت در دانشگاه‌ها پدید نیاید، نخستین سال تحصیلی پس از انتخابات ۸۸ را با یک مشت آهنین بر سر دانشگاه‌ها شروع کند و سایهٔ ترس، وحشت و سایه امنیتی را از مهر سال ۸۸ در دانشگاه‌ها بگستراند.

زیباکلام ادامه داد: به علاوه شماری از اساتید نیز به دلایل سیاسی و مخالفت یا بازنشسته اجباری یا ممنوع التدریس و یا حتی اخراج شدند. این اساتید همانند دانشجویان فعال سیاسی به بهانه رخدادهای سال ۸۸ کنار گذاشته شدند. در مجموع در چهار سال دوم دولت آقای احمدی‌نژاد از ۸۸ تا ۹۲، فضای سنگین و یک فضای ترس و مرده بر دانشگاه های کشور حاکم بود. در بسیاری از دانشگاه‌ها، تابلو انجمن اسلامی برداشته شد و انجمن‌های اسلامی دچار مشکلات بسیاری شدند و فقط تشکل‌های دولتی بودند که در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کردند.

وی اضافه کرد: آقای فرجی دانا این وضع را تغییر داده است. فضای امنیتی، ترس و وحشت از مهر سال ۹۲ از میان رفت. دانشجو‌ها پس از چهار سال انجمن‌های اسلامی تشکیل می‌دهند و فعالیت‌های سیاسی را از سر می‌گیرند. شماری از اساتیدی که به ناحق بازنشسته شدند، به کرسی تدریس برمی‌گردند.

زیباکلام همچنین یادآور شد: برخی به هیچ وجه نمی‌خواهند فضای آزادی در دانشگاه‌ها حاکم باشد، برای اینکه می‌دانند که بالای ۸۰ درصد دانشجویان کشور، مخالف سیاست‌های مخالفان وزیر علوم هستند؛ بنابراین، وقتی فرصت و فضایی فراهم می‌آید، دانشگاه‌های کشور علیه آن‌ها به حرکت درمی‌آیند و این چیزی است که استیضاح کننده نمی‌خواهد. آن‌ها می‌خواهند‌ همان وضعیت دوران احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها حاکم باشد. برخی از آقایان عملا این مطلب را می‌گویند؛ اما با این نام می‌گویند که سیاست‌های آقای فرجی دانا باعث شده است که فعالیت‌های علمی در دانشگاه‌ها پایین بیاید. در واقع می‌خواهند بگویند چون فضای دانشگاه‌ها از نظر سیاسی باز شده است، دانشجویان دیگر درس نمی‌خوانند و دارند فعالیت سیاسی می‌کنند.