به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۶/۱۷ ساعت ۰۱:۳۸
کد مطلب : ۵۳۹۰۶
آموزش آنلاين شكنجه در تلويزيون ضرغامي و رفقا

همين‌يكي‌را كم‌داشتيم كه‌خوشبختانه برطرف‌شد!

همين‌يكي‌را كم‌داشتيم كه‌خوشبختانه برطرف‌شد!
گروه جامعه: در واپسين روزهاي مديريت عزت‌الله ضرغامي بر صدا و سيما، ميليون‌ها ايراني آخرين دست پخت همكاران ايشان را در ميان بهت، تعجب و البته انزجار ديدند تا بار ديگر ثابت شود در اين سازمان عريض و طويل، رعايت اصول اخلاقي، احساسات مردم، خطوط قرمز و ... يعني كشك! شامگاه جمعه (14 شهریور ماه) آخرین قسمت سریال به اصطلاح «انقلاب زیبا»! که در آن صحنه هائی از شکنجه نشان داده مي‌شد از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و میلیون ها ایرانی که شاید تاکنون دقیقا نمی دانستند شکنجه چیست، با دیدن این صحنه ها درک عمیق و تازه ای از شکنجه پیدا کردند! فرو کردن سوزن زیر ناخن، سوزندان صورت و وصل کردن برق به افراد از جمله صحنه هائی بود که در این سریال به نمایش درآمد...! آخرين لكه سياه در واپسين ايام مديريت 10 ساله‌ آقاي ضرغامي و رفقا بر رسانه به اصطلاح ملي!

سایت پارسینه در اين باره و در یادداشتی با عنوان "‌آموزش شکنجه در شبکه یک تلویزیون! چرا؟" به قلم امیرعلی اسماعیلی کارشناس ارشد علوم ارتباطات و رسانه نوشت: به این تصاویر پخش شده توجه کنید: زیر ناخن‌های انگشت شخصیت حامد در سریال، دانه‌دانه سوزن فرو می‌شد. همه تصاویر به صورت کلوزآپ از انگشتان، بعد از فرو کردن سوزن‌ها، گرفتن فندک زیر سوزن‌ها را دیدیم. بعد از این تصاویر مازوخیستی، وصل کردن جریان برق را داشتیم با داد و درد و فریاد همراه با کف کردن دهان و بیرون ریختن کامل آن.

سپس مرحله بعدی آموزش شکنجه شروع شد که قراردادن پیک‌نیکی به صورت روشن زیر صندلی فلزی شکنجه شونده بود. مرحله بعد اراده نشان دادن کشیدن دندان با انبر بود و ... سپس با شعله روشن سراغ صورت رفتن، را داشتیم. تمام این تصاویر لاینقطع و بدون هیچ وقفه‌ای پخش می‌شد.

حتی یک +16کنار صفحه قرار نداده بودند و اخطاری مبنی بر این که دیدن این تصاویر برای همه مناسب نیست هم زیرنویس نشد. هرچند تبلیغات مجال زیرنویس نمی‌دهند. سوالم واضح است. مسولان پخش شبکه یک که بسیار هم مقید به حفظ ارزش‌ها و آسیب نرسیدن به حریم خانواده هستید با چه مجوزی و با چه اصلی در این ساعت همگانی نگاه به تلویزیون! اجازه پخش این تصاویر را دادید؟ همین.

روزنامه جوان هم  نوشت: سال‌های سال است که پخش تصاویر منزجرکننده در شبکه‌های تلویزیونی همواره مورد توجه قرار گرفته و در صدا و سیمای ما هم پخش صحنه‌های خشن و آزار دهنده همواره از خط قرمز‌ بوده است، اما پخش قسمت پایانی سریال انقلاب زیبا، با صحنه‌های خشن و آزار دهنده بدون هیچ گونه هشدار، مسئله‌ای بود که خیلی‌ها را در ابتدا منزجر و در ادامه متعجب کرد. 18 مرداد ماه سال جاری، سریالی به آنتن ساعت 15: 22شبکه اول سیما پیوست با بازی علیرضا کمالی، آزاده صمدی، آتیلا پسیانی و فریبا کوثری که ماجرای زندگی زوج جوانی را روایت می‌کرد که با ورود پدر دختر وارد مراحل تلخ و ناگواری می‌شوند.

فیلم پس از کمتر از یک ماه، شامگاه جمعه چهاردهم شهریورماه به پخش خود در شبکه اول سیما پایان داد تا با این پایان، آغازگر اما و اگر‌های تازه‌ای در خصوص خط قرمز‌های پخش صحنه‌های منزجر کننده در سیما باشد. جالب اینجا است که حامد عنقا نویسنده انقلاب زیبا، چندی پیش در گفت‌وگویی با اشاره به خشونت قسمت‌های پایانی سریال اظهار کرده بود که در قسمت‌های آتی انقلاب زیبا خشونتی را می‌بینید که هیچگاه باورتان نمی‌شد که تلویزیون نشان دهد!

انگار خود نویسنده هم باور نمی‌کرد که صحنه‌های خشونت‌باری که روی کاغذ نوشته است در پخش دچار ممیزی نشود، غافل از اینکه جمعه شب تلویزیون ممیزی‌های پیشین خود در خصوص پخش صحنه‌های خشونت‌بار را به کناری می‌گذارد تا صحنه‌های شکنجه مانند برق وصل کردن به صندلی و بدن، کشیدن ناخن و سوزن کردن زیر ناخن و داغ کردن سوزن‌ها و دریل کردن دندان‌ها را مقابل دیدگاه میلیون‌ها تماشاگری به نمایش در آورد که بدون توجه به سن و سال و بی‌خبر از همه‌جا، مقابل تلویزیون نشسته بودند.