به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۴ ساعت ۲۰:۳۸
کد مطلب : ۵۶۹۶۷

شاهزاده ایرانی امنیت گوگل /تصاویر

گروه فناوری: پریسا تبریز، یکی از بزرگترین سلاح های گوگل، یکی از با ارزش ترین برندهای تکنولوژی جهان است. کار وی هک کردن سیستم ها و سرویس های گوگل به عنوان یک هکر «کلاه سفید» است و در خط مقدم جبهه گوگل بر علیه هکر های مجرم یا «کلاه سیاه» مشغول مبارزه سایبری است.
پریسا تبریز یکی از مهمترین و با ارزش ترین مهره های شرکت گوگل است. جوان ایرانی متخصص در امنیت سایبری که گوگل لقب وی را «شاهزاده امنیت» گذاشته است: به عنوان یک هکر «کلاه سفید»، کار وی هک کردن سیستم ها و کارمندان گوگل است تا قبل از آنکه دست هکرهای «کلاه سیاه» یا مجرمان سایبری به خلل و فرج های امنیتی گوگل برسد، آنها را برطرف سازد. کار وی و تیم همراه، نجات تقریبا بیش از 1 میلیارد کاربر گوگل کروم است که جزو پر مخاطب ترین و محبوب ترین مرورگر های حال حاضر است.



خانم تبریز 31 ساله، یک پدیده غیر عادی در سیلیکون والی و دنیای تکنولوژی است. اول آنکه وی یک زن است – که در دنیای تکنولوژی زنان چندان حضور پر رنگی ندارند – و دیگر آنکه سرپرست و فرمانده تیمی 30 نفره از بزرگترین متخصصان امنیتی در اروپا و آمریکا است.

بر همین مبنا است که وی قادر به انتخاب لقب خود است و نام «شاهزاده امنیت» بر روی کارت ویزیت وی حک شده است. وی در این باره میگوید: میدانم که عنوان مهندس امنیت برای بسیاری خسته کننده و تکراری است. در نتیجه لقب «شاهزاده امنیت» چیزی جدید و غریب و جالب توجه است: وی در خصوص حضور زنان در عرصه تکنولوژی میگوید: پنجاه سال قبل تعداد زنان شاغل در عرصه پزشکی و حقوق تقریبا برابر بود، خوشبختانه اکنون این موضوع به دنیای تکنولوژی نیز به تدریج سرایت میکند.



پریسا که در سال 2012 به عنوان یکی از 30 زن برتر سال از سوی مجله فوربس مطرح شد، در حومه شهر شیکاگو بزرگ شد و به عنوان خواهر بزرگتر، همواره دو برادر کوچک خود را زیر پر و بال داشت. وی در خصوص برادران خود میگوید: از آنها بزرگتر بودم و در همه بازی ها آنها را شکست میدادم! اما وقتی بزرگتر شدند و دیگر زورم به آنها نمی رسید، به این نتیجه رسیدم که باید به طریق دیگری از آنها جلو بزنم.

وی ادامه میدهد: در ابتدا نمیدانستم باید به چه کاری مشغول شوم. چندین آزمون در مدرسه انجام دادم که نتیجه آنها این بود که باید افسر پلیس شوم. ابتدا این موضوع مورد تمسخر من بود اما اکنون میبینم که چندان هم دور از واقعیت نبود. در حال حاضر من به گونه ای مشغول حفاظت از افراد هستم: وی تا قبل از آنکه در رشته مهندسی کامپیوتر وارد دانشگاه ایلینویز شود، حتی به کامپیوتر دست هم نزده بود! اما داستان «جان دراپر» معروف به «کاپتان کرانچ» یکی از معروف ترین هکرهای معاصر الهام بخش وی در این مسیر بود.



پریسا تبریز همه چیز را زیر نظر دارد. از فعالیت هکرهای مجرم برای سرقت اطلاعات بانکی افراد، تا فعالیت های گروه هایی همچون Anonymous و حتی کسانی که در پی هک کردن و از کار انداختن سیستم Gmail هستند. توانایی خارق العاده وی برای نفوذ به ذهن هکرهای مجرم، منجر به آن شده است که وی مجوز حضور سایر مهندسان در بخش امنیت گوگل را صادر کند. در سمینارهایی که برگزار میکند از مخاطبانش میخواهد که راه هک کردن یک دستگاه شکلات فروشی را بدون استفاده از ابزار تکنولوژیک شرح دهند. پاسخ آنها برای پریسا تبریز مشخص میکند که کدام یک از استعداد ذاتی برای ورود به عرصه امنیت سایبری برخوردار هستند:

شرکت گوگل مجبور است هزینه های زیادی را برای نزدیک نگه داشتن دشمنان خود شناخت نقاط ضعف امنیتی خود متقبل شود. در حال حاضر این شرکت به هر شخصی که بتواند خطاها یا خلل و فرج گوگل کروم را نشان دهد پاداشی برابر با 30 هزار دلار پرداخت میکند و تا امروز مجموع این پاداش ها به 1.25 میلیارد دلار رسیده است و منجر به ترمیم 700 خطا و نقطه ضعف در کروم شده.



پریسا تبریز معتقد است که این اقدام گوگل کاملا منطقی و حساب شده است زیرا: شما می خواهید که این هکر ها در کنار شما باشند و نه بر علیه شما. از همین روی است که وی معمولا ساعات زیادی را در شبانه روز مشغول تلاش برای صیانت و حفاظ از اطلاعات و داده های یک هفتم جمعیت جهان است.
مرجع : تابناک