به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۵۷۷۱۵

گرانترین برندهای جهان در سال 2014

گروه اقتصادی: موسسه مشاوران اینتربرند(Interbrand) هر ساله با انتشار گزارشی گرانترین برندها جهان را به طرفداران مارکهای معروف معرفی می کند؛ مارکهایی که میلیاردها دلار می ارزند و قدرت و میزان فروش آنها بسیار بیشتر از شرکتی است که در اختیار دارند. در گزارش تصویری حاضر گرانترین برندهای جهان در سال 2014 را می بینید.
گرانترین برندهای جهان در سال 2014
1: اپل به ارزش 118.9 میلیارد دلار
اپل برای دومین سال متوالی به عنوان گرانترین برند جهان شناخته شد. رشد این شرکت طی سالهای اخیر به شکل معجزه آسایی بوده است. در سال 2011 اپل در رده بندی برندهای گران در جایگاه هشتم بود، در سال 2012 در رتبۀ دوم و در سال 2013 و 2014 در رتبۀ اول. این شرکت آمریکایی در سال جاری توانست ارزش خود را 21% افزایش دهد.

2.گوگل: 107.4 میلیارد دلار

به نظر می رسد دو غول کالیفرنیایی اپل و گوگل وارد رقابت تنگاتنگی برای تصاحب رتبۀ اول رده بندی اینتربرند شده اند. گوگل در کنار اپل دو شرکتی هستند که توانستند ارزش خود را در سال 2014 به بیش از 100 میلیارد دلار برسانند. براساس محاسبات اینتربرند، شرکت گوگل در سال جاری توانست ارزش خود را 15% افزایش دهد؛ اما با این حال فاصلۀ زیادی با اپل دارد. گوگل در سال 2013 نیز در رتبۀ دوم برندهای گرانقیمت بود.


3.کوکاکولا: 81.6 میلیارد دلار

کوکاکولا تا سال 2013 و به طور متوالی در طول 13 سال در رأس رتبه بندی موسسه اینتربرند بود. این شرکت آمریکایی در مقطعی دچار رکود شد. و متعاقباً اپل و گوگل از آن پیشی گرفتند. با این حال کوکاکولا توانست در سال 2014 رتبۀ خود را به سوم برساند. ارزش این شرکت در سال 2014 نزدیک به 2 میلیارد دلار افزایش یافت و هنوز کوکا، معروفترین و پرمشترین ترین نوشیدنی در جهان است.


4.آی‌بی‌ام: به ارزش 72.244 میلیارد دلار

شرکت آمریکایی آی بی ام توانست در سال 2014 رتبۀ چهارم خود را حفظ کند و به اعتقاد کارشناسان، با توجه به روند نزولی شرکت، این خبر خوبی در شرایط کنونی است. گفتنی است آی‌بی‌ام در سال 2011 در رتبۀ دوم، در سال 2012 در رتبۀ سوم و در سال 2013 در رتبۀ چهارم بود. شرکت آی بی ام در طول یک سال به میزان 4 میلیارد دلار ارزش خود را از دست داد.

5.مایکروسافت: 61.154 میلیارد دلار

یکسال پس از رفتن استیو بالمر از شرکت مایکروسافت به نظر می رسد این شرکت دیگر غیبت این مدیر برجسته را احساس نمی کند. ارزش این شرکت در سال جاری، مقاومت خوبی از خود نشان داد.


6. جنرال الکتریک: به ارزش 45.48 میلیارد دلار

شرکت چندملیتی جنرال موتورز که در بسیاری از عرصه ها از جمله فضا، سانترال الکتریک، سرویس دهی مالی و ... فعالیت می کند، در بسیاری از کشورها فعال است، نزدیک به 300 هزار کارمند دارد. کاهش 30 درصدی ارزش این شرکت در سال گذشته و رسیدن به جایگاه ششم، خبر خوبی برای جنرال موتور نبود. این شرکت در سال جاری نیز در همین رتبه باقی ماند.

7. سامسونگ: به ارزش 45.46 میلیارد دلار
سامسونگ، اولین مارک غیرآمریکایی در رده بندی اینتربرند با ارزش 45.46 میلیارد است که در جایگاه هفتم قرار دارد. این شرکت کره ای که البته چند ملیتی هم هست، توانسته موفقیتهای بزرگی را در عرصۀ ارائه تلفنهای همراه و تبلت بدست آورد و به تک تازی اپل پایان دهد. سامسونگ در طول سال 2014 توانست ارزش خود را به میزان 15% افزایش دهد. گفتنی است سامسونگ درسال گذشته در رتبۀ هشتم بود.


8.تویوتا: 42.4 میلیارد دلار

شرکت اتومبیل سازی تویوتا در رده بندی گرانترین برندهای گروه "اینتربرند" در رتبۀ هشتم است؛ اما این شرکت ژاپنی اولین گروه خودروسازی جهان است. تویوتا، خودروساز شماره یک جهان بیشترین مشتری را در سطح جهان دارد و توانسته در یک سال گذشته ارزش خود را 20% افزایش دهد. گفتنی است تویوتا از جمله برندهایی است که برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف بنزین خودروهای خود بسیار تلاش می کند. تویوتا در سال گذشته در رتبۀ دهم بود.

9.مک دونالد: به ارزش 42.3 میلیارد دلار

مک دونالد همچنان با سرعت در عرصۀ محصولات غذایی در حال تاخت است؛ اما سرعت این برند معروف آمریکایی به دلیل ظهور برخی رقبا اندکی کم شده است. برند مک دونالد در سال جاری تنها توانست 1% به ارزش خود بیفزاید و این در حالیست که در سال 2013 در رتبۀ هفتم بوده است.

10.مرسدس بنز: به ارزش 34.3 میلیارد دلار

مرسدس بنز آلمانی در تلاش برای پیشی گرفتن از رقیب ژاپنی خود در رده بندی سال جاری اینتربرند به جایگاه دهم رسید. مرسدس بنز تولید کنندۀ خودروهای با کیفیت بسیار بالا در سال جاری توانست به میزان 8% به ارزش خود بیفزاید. مرسدس در سال 2013 در رتبۀ یازدهم قرار داشت.
مرجع : نامه نیوز