به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۴۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۲۷ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۵۸۱۸۸
ابتکار در یک نگاه

زنان اصفهان مهر امسال ​را با ترس گذراندند

گروه سیاسی: شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه‌ای کاهش یابد و اسید پاشی مشکوک! مهمترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز یکشنبه است.
زنان اصفهان مهر امسال ​را با ترس گذراندند
این روزنامه تیتر یک را به عنوان شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه‌ای کاهش یابد اختصاص داد و نوشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، با صدور حکمی، بر مدیریت راهبردی چالش‌های حوزه فرهنگ با استفاده کامل و کارآمد و هم افزا از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، مهار تهدیدها و آسیب‌ها با نگاه حکیمانه و معقول و مواجهه هوشمندانه با معارضه‌های مهاجمان و ستیزه گران به عنوان تکالیف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند. ایشان همچنین هفت اولویت کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله پیگیری تصمیمات و مصوبات قبلی و اجرای سریع آنها، مواجهه فعال و مبتکرانه با جبهه بندی هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی و معارضان عنود آن، پیگیری جدی پیشرفت و شتاب حرکت علمی و فناوری و تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور به ویژه تحول در علوم انسانی را مشخص کردند و سه عضو حقوقی جدید را به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع اسیدپاشی مشکوک!، نوشت: مردم اصفهان و به ویژه زنان دیار نصف جهان، مهرماه امسال را با ترس گذراندند؛ ترس از این که خود یا بستگانشان هم قربانی اسیدپاشی زنجیره‌ای و مشکوک قرار گیرند. صدای هر موتورسیکلتی، می‌تواند ترس را به دل زنان این شهر بیندازد. عده‌ای اسیدپاشی‌ها را به بدحجابی سوژه‌ها مربوط دانسته‌اند و آن را اقدامی از سوی بعضی گروه‌های تندرو دانسته‌اند؛ ادعایی که البته از سوی خانواده‌های چهار قربانی اسیدپاشی‌ها تکذیب شده است. با این حال مقام‌های مسوول تاکنون هیچ احتمالی را درباره ارتباط بین اسیدپاشی ها را رد یا تایید نکرده‌اند.

این روزنامه با انعکاس این خبر: حجاریان: ضاربانم را حلال کردم، نوشت: سعید حجاریان سالها پس ازترور می‌گوید مشکل اول من گفتار است و مشکل دوم نوشتار: نمی‌توانم قلم دستم بگیرم، تایپ هم نمی‌توانم بکنم. دستم رعشه دارد و نمی‌توانم روی کیبورد کامپیوتر کلیک کنم. وی در گفت وگو با شماره اخیر نشریه اندیشه پویا در بیان مشکلات پس از ترور افزود: فقط با قلم خیلی درشت می‌توانم یکی دو صفحه بنویسم. برای همین کار کردن و خواندن و نوشتن برایم خیلی سخت است، اما چون به اصلاحات امید دارم، تحقق آن نیروی محرک و انگیزه‌ام برای کار کردن است. حجاریان در این گفت وگو می‌گوید که ضاربان خود را حلال کرده است.

مبانی فکری تان را درست کنید!، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. علی مطهری را شاید بتوان از ریزش‌های جریان اصولگرایی در چند سال اخیر دانست. او که روزگاری یکی از امیدهای جریان اصولگرایی برای رویارویی و انتقاد با دولت اصلاحات به شمار می رفت، امروز در جایگاهی ایستاده است که با آنچه امروز عنوان اصولگرایی را برخود می بیند، هیچ نسبتی ندارد. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که عصر ایران منتشر کرده، آورده است: همگرایی اصولگرایان که به تازگی همایشی نیز در راستای آن برگزار شد پیش از هر موضوعی نیازمند توجه به برخی از نکات است. اصول گرایان قبل از این گونه اقدامات باید بر اصول و مبانی فکری خود توافق کنند.

این روزنامه با انتخاب موضوع آغاز ممنوعیت کشاورزی در کشور، نوشت: کم آبی جدی است. گفتن هزار باره آن هم کم است و این تکرار شاید تنها تکراری است که ارزش هیچ چیز را از بین نمی‌برد.! با رسیدن به پایان مهرماه مشخص شد که سال زراعی جدید هم کم و بیش با کم بارشی آغاز شد. پیش بینی هواشناسی هم از کاهش بارش میانگین سالیانه خبر می‌دهد. چشم انداز آبی در کشور البته آنطور که پریود سی ساله نشان می‌دهد، چندان مطلوب نیست. در حالی کشاورزان دشت ورامین هر ساله با آغاز مهر ماه، کشت پاییزه محصولات گندم و جو را آغاز می‌کردند، حالا شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای از کشاورزان دشت ورامین که از حق آبه برخوردار نیستند، خواست از کشت محصول در سال زراعی جاری خودداری کنند! اطلاعیه‌ای که حکایت بی آبی را مطلقا روشن‌تر از قبل می‌کند.