به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۸:۳۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۵۹۱۳۵
تنها راه صحیح امر به معروف فرهنگسازی است

مشکل امر به معروف کمبود قانون نیست

مشکل امر به معروف کمبود قانون نیست
گروه فرهنگی-رسانه ها: روزنامه آرمان نوشت: یکی از مهمترین بحثهایی که در نظام قانون گذاری ایران همواره مطرح بوده این است که دستگاههای ما از داشتن قوانین زیاد، موازی ، تکراری و حتی گاهی قوانین متضاد دررنج هستند. انتقادی که به نظام قانون‌گذاری ایران می توان وارد دانست، تعدد تولید قوانین می باشد که این حجم از تولید قوانین گاه موجب پراکنده کاری در دستگاههای اجرایی می شود.مطرح شدن طرح امر به معروف و نهی از منکر و نوشتن قوانین جدید به زیاد شدن و تکراری شدن قوانین منجرمی شود. وزارت فرهنگ و هنر سابق که اکنون وزارت ارشاد اسلامی نام دارد مهمترین فعالیت خود را ارشاد قرار داده است و هدف تاسیس آن نیز امر به معروف و نهی از منکراست. در کنار وزارت ارشاد، سازمانی با عنوان وزارت تبلیغات قرار دارد که کار مهم آن نیز امر به معروف و نهی از منکر در بخش غیر‌دولتی است.

در زمان انقلاب موقعی که قرار بود وزارت ارشاد تاسیس شود عده‌ای پیشنهاد کردند که نام این وزارتخانه امر به معروف و نهی از منکر باشد که نشان می دهد چنین فعالیت‌هایی در کشور وجود دارد. در بخش خصوصی نیز ما سازمانهای بسیاری مانند سازمان تبلیغات و بسیج و سازمانهایی به صورت ان جی‌او‌های فرهنگی(ngo) داریم که کمبود‌های موجود در امر به معروف و نهی از منکر را جبران می‌کند. وقتی که به قانون اساسی مراجعه می‌کنیم به این موضوع از یک بعد کلی اشاره شده است و در این قانون درج شده است که مردم به رعایت احکام اسلامی و حدود و ثغور فقه اسلامی ملزم هستند و نباید بر خلاف آن اقدامی انجام دهند.

در نظام جمهوری اسلامی، جامعه بزرگی تحت عنوان جامعه روحانیت وجود دارد که علما و روحانیون آن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارند حتی براساس آیه قرآن(وَلْتَكُن مِنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ) نیز وظایف علما وروحانیون امر به معروف و نهی از منکر است که نشان دهنده این امر است که ما در کشور از این لحاظ هیچگونه کمبودی نداریم.مطرح کردن امر به معروف و نهی از منکر از جانب مجلس در قالب یک طرح هیچگونه مشکلی را از دوش کشور برنخواهد داشت. مشکل کشور در امر به معروف و نهی از منکر،کمبود قانون نیست بلکه فقط فرهنگ‌سازی می تواند کمک کننده باشد.

امروزه مهمترین بحث در این زمینه کارفرهنگی و روش های جدید و مدرن جامعه شناسی و و روان شناسی در جهان است که با فعالیتهای ترویجی و تبلیغی در صداسیما و مطبوعات می‌تواند به موفقیت برسد. نمی توانیم روشی جدا را روشهای مدرن جهانی را استفاده کنیم. امروزه درجهان تعلیم و تربیت یک امر اساسی است به طوری که برای بشر از ابتدای تولد تا زمان مرگ، آموزش و تربیت را قرار داده است که باعث می شود افراد از لحاظ گوناگون رشد و ترقی پیدا کنند و در کنار آن نیز امر به معروف و نهی از منکر افزایش پیدا کند.

در قانون حقوق بشر جهانی آزادی اندیشه و آزادی بیان و قلم وجود دارد زیرا همه افراد آزاد هستند که عقاید خود را آزادانه بیان کنند و به همین دلیل طرح امر به معروف و نهی از منکر مقامات و قوای سه‌گانه، نمی‌تواند کارگشا باشد و مردم حق دارند که از این قانون انتقاد کنند. همه این دلایل به خوبی نشان می دهد که تصویب این طرح هیچ‌گونه مشکلی را حل نخواهد کرد.