به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۶۰۳۴۷
تهدید داعش مخالفان سوری را متحد می‌کند

45 ماه از جنگ خونين سوريه گذشت

گروه بين الملل: فرستاده سازمان ملل در سوریه معتقد است تهدید داعش می‌تواند به آتش بس میان مخالفان دولت سوریه و مخالفان محلی منجر شده و این گروه‌ها را با یکدیگر متحد کند.
45 ماه از جنگ خونين سوريه گذشت
استفان دی میستورا گفت: تهدید ناشی از گروه تروریستی داعش باعث می‌شود تا مخالفان دولت دمشق و مخالفان محلی به سمت آتش‌بس رفته و با یکدیگر برای مقابله با این گروه همکاری کنند. وي تاکید کرد: داعش در حال بی‌ثبات ساختن همه است. همین امر باعث می‌شود تا مخالفان دولت سوریه و مخالفان محلی برای از میان برداشتن و متلاشی کردنش با یکدیگر هماهنگ شوند و همکاری داشته باشند.

وی در پاسخ به این مساله که آیا مخالفان محلی و دولت سوریه ممکن است توافق آتش‌بس را قبول کنند، گفت: داعش تنها فاکتور جدید و اصلی برای این مساله محسوب می‌شود. فرستاده سازمان ملل در سوریه اذعان داشت که حتی اگر طرح سازمان ملل برای از میان برداشتن ناآرامی‌ها در سوریه عملی شود، تنها گام اولیه و مهم درباره بحران سوریه است که تاکنون میلیون‌ها تن را بی‌خانمان کرده و حدود 200 هزار کشته برجای گذاشته است.

وي تاکید کرد که این سازمان خواستار توقف عملیات جنگی برای دستیابی به راه حلی سیاسی برای پایان بحران در سوریه است. دی میستورا افزود: پس از سه سال و نیم جنگ و درگیری در سوریه، همگان به ضرورت دستیابی به راه حل سیاسی برای پایان بحران متقاعد شده اند. وی اعلام کرد: تلاش می کنم تا حدامکان خشونت را در سوریه کاهش دهم و به راه حل فراگیری برای برون رفت از بحران 45 ماهه در این کشور برسم.

این دیپلمات ارشد ایتالیائی که پس از کوفی عنان و اخضر الابراهیمی از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا راهکاری برای برون رفت سوریه از بحران بیابد، درباره طرحش گفت: این یک راهکار جدید برای جلوگیری از گسترش دامنه خشونت است و با برقراری آتش بس متفاوت است.دی میستورا تاکید کرد: طرحم یک نگاه جدید است و مهم این است که این طرح در شهر حلب عملی شود. توقف عملیات جنگی به این معناست که هیچکس نباید از مکانی که هست، فراتر برود.

وی تصریح کرد: هدف از این طرح ایجاد بارقه ای از امید و به نوعی احساس آرامش و ثبات است ودر صورت کارآمدی این طرح می تواند سنگ بنائی و آغازی برای طرح های مشابه قرار گیرد. دی میستورا با بیان اینکه شهر حلب در طول تاریخ نمادی از تمدن ، ادیان و فرهنگ سوریه بوده است، گفت: شهر حلب به دلیل جنگ و درگیری میان گروه‌هایی از مخالفان و نیروهای نظام سوریه، شاهد فشارهای فزاینده بود و اکنون گروه داعش هم وارد عمل شده است. توقف عملیات جنگی بر چند مسئله اصلی متمرکز می شود که از جمله می توان به جلوگیری از ادامه تهدیدهای جدی ناشی از تروریسم اشاره کرد. وی با بیان اینکه مردم سوریه نیازمند راه حلی سازنده هستند، تصریح کرد: از این جهت، پیشنهادم را در ارتباط با شهر حلب مطرح کردم، چرا که درصدد نیستیم خرابی های گسترده شهر حمص در شهر حلب هم تکرار شود.
مرجع : ايرنا