به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۶۰۷۹۳
واكاوي يك تشييع تأمل‌برانگیز

علت نامنتظره بودن «جمعيت» انبوه ديروز

رفتار نامنتظره به این دلیل رخ می‌دهد که در شرایط عادی مجال بروز ندارد
علت نامنتظره بودن «جمعيت» انبوه ديروز
گروه جامعه-رسانه ها: روزنامه شهروند نوشت: واکنشی که از سوی جامعه نسبت به درگذشت خواننده جوان سبک پاپ رخ داد برای بسیاری غیرمنتظره بود و به همین دلیل هم دیده شد که در توصیف این واقعه از کلماتی استفاده کردند که حیرت و نامنتظره بودن برداشت آنان از رویداد را می‌رساند. و جالب این‌که برخی هم فورا درصدد تحلیل و توصیف آن برآمدند درحالی‌که آن را پیش‌بینی نمی‌کردند. این تحلیل‌ها هم از نوع تحلیل‌های سیاسی است و کسانی که تا روز انتخابات پیش‌بینی پیروزی یک نفر را می‌کردند ولی وقتی با نتیجه متفاوتی مواجه می‌شوند به‌جای پرداختن به اشتباهات تحلیلی قبلی خود دوباره با همان منطق قبلی موقعیت جدید را تحلیل می‌کنند! در مورد این پدیده باید قدری تامل و صبر کرد تا به شناخت دقیق‌تری رسید، تا آن زمان ذکر چند نکته مفید است و می‌تواند راهگشای نگاه ما باشد.

- اولین مسأله این است که تا کی می‌توانیم هر روز با یک پدیده نامنتظره مواجه شویم؟ چرا به این موضوع نمی‌پردازیم که رفتارهای نامنتظره به این دلیل رخ می‌دهد که به آن رفتارها در شرایط عادی مجال بروز داده نمی‌شده و لذا از نظر ناظر اجتماعی پنهان مانده است ولی هنگامی که فرصت بروز پیدا می‌کند از جایی سر می‌زند که قابل محاسبه نبوده است مثل افزایش فشار داخل مخزنی است که درِ آن بسته باشد طبعا دیر یا زود از ضعیف‌ترین محل منفجر و فوران خواهد کرد. متاسفانه این آسیب‌شناسی مورد توجه دست‌اندرکاران نیست و باید نگران بود که رفتار نامنتظره در نوبت بعد از کجا و چگونه بروز یافته و ما نیز دوباره دچار تعجب شویم.

- نکته بسیار مهم دیگر این‌که به دلیل طبیعی نبودن روندهای اجتماعی ما، هر اتفاقی ظرفیت این را دارد که به سرعت به موضوعی فراتر از اصل همان پدیده تبدیل شود و درنتیجه پدیده‌های جامعه ما با حاشیه‌هایی بزرگتر از متن پدیده روبه‌رو می‌شوند. این فوت نیز نشان داد نکات حاشیه‌ای آن بر اصل ماجرا سایه افکنده است و حاشیه‌سازی به‌طور طبیعی جریان امور را منحرف می‌کند. بخشی از این وضع به دلیل فعالیت فضای مجازی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی مستقل از حکومت است که بعضا هم غیرمسئولانه عمل می‌کنند و شواهدش در چند ماه گذشته بارها دیده شده است. به نظر می‌رسد که باید درباره این نکته هم بررسی شود و در سیاست‌های رسانه‌ای موجود تجدیدنظر اساسی کنیم. آمدن ریاست جدید برای صداوسیما فرصت مناسبی برای طرح این نکته است.

- رفتار مردم در این مورد خاص تا حدی اثرپذیر از عواملی چند مثل جوان بودن و مرگ بر اثر بیماری لاعلاج است؛ خوش صدایی به همراه موارد فوق ترکیبی را ایجاد می‌کند که حس همدردی را در مخاطبان ایجاد می‌کند. البته نحوه مواجهه تلویزیون ایران با مسأله وی از تابستان گذشته در شکل‌گیری این وضع موثر بوده است. فراموش نکنیم که ابراز واکنش احساسی نسبت به چهره‌ها به‌ویژه چهره‌های هنری در همه دنیا وجود دارد ولی در ایران امکان بروز آن نبوده است. یک نمونه آن در تشییع‌جنازه محمدعلی فردین دیده شد. ولی از آن‌جا که در این مورد خاص سیاست‌های رسمی هم در پی بهره‌برداری از واکنش‌ها بود لذا نادانسته و یا ناخواسته در میدان بازی نسل جوانی قرارگرفت که از این طریق در پی اثبات موجودیت خویش است.

یکی از مدیران باسابقه آموزش و پرورش تعریف کرد که در روز شنبه در دبیرستان دخترانه‌ای در جنوب شهر حضور داشته و اکثریت آنان با چهره‌های غمگین و با چشمانی سرخ شده از گریه به او اعتراض کرده‌اند که چرا شما وقتی کسی از خودتان می‌میرد برنامه های ویژه تدارک می‌بینید ولی به ما حتی اجازه نمی‌دهید مدرسه را تعطیل کنیم و به تشییع جنازه فرد محبوبمان برویم؟ این دوگانگی ساختن میان خود با نسل پدران خویش، چیزی نیست جز کوشش برای اثبات خویشتن به‌عنوان نسل جوان در برابر پدرانی که همیشه با معیارهای خود رفتار و ارزش‌های جوانانش را قضاوت و داوری کرده است. آیا همه اینها برای درس‌گیری و تجدیدنظر در سیاست‌های رسانه‌ای و میان نسلی کافی نیست؟

حامد
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۱:۳۷
آنچه که دیروز من دیدم، این بود که همه ی جمعیت برای "تشییع جنازه فرد محبوبشان" نیامده بود! چرا هیچکس این رو نمیبینه که این ها اومده بودن با موبایل هاشون فیلم بگیرن و پخش کنن؟ چرا هیچکس نمیبینه که این ها همه از روی جوگیری اومده بودن؟ (262816)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۰۸
سلام نسل جوان بیشتر باید مورد توجه قرار گرفته وبه نیازهای انان پاسخ داده شود (262825)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۳
وقتی خوشی میزنه زیر دل آدم اینجوری میشه
یه نگاه بکنیم به همسایه هامون ببینیم اونا چه جوری زندگی میکنن
چرا همش خودتونو با بالاترین ها مقایسه میکنید
مثلا خیلی اهل کار هستید که انتظار بهترین ها را هم دارید؟
الان جوونای عراق و سوریه و افغانستان و ... دور و برمون چه جوری زندگی میکنن؟
اگه دلتون برای وقایع غیر منتظره تنگ شده یه کم به همین حرفا ادامه بدید داعش از راه میرسه اونوقت زندگی متفاوت و متنوعی را تجربه خواهید کرد (262938)
ناصر هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۵۲
خانم مهتاب کدام خوشی ؟چرا برای مرگ سیاستمداران مردم جمع میشوند خوشی نیست اما یک نفر مثل خودمان از میان میرود و مردم به سوگ مینشینند میشه خوشی؟ .مردم ایران از زمان قدیم لایق بهترینها بودند .شما لطف کنید کشور ما را با امارات مقایسه کنید .زمانی که در کشور ما بنز سوار میشدند انها شتر سواری میکردند اما حالا چی؟ (262960)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۱
نویسنده این مقاله خوشی زده زیر دلش با این حرفاش
مردمی لایق بهترین ها هستند که بهترین تلاش ها و برنامه ها را داشته باشن
آخه ما برنامه داریم و روزی چند ساعت کار مفید میکنیم که انتظار بهترین ها را داریم؟
امارات هم با برنامه ریزی و عمل به اون و کار به این جا رسیده نه با سیاست بازی و دعوای سیاسیونش با هم (263047)
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۲۲
اصلاحات فرهنگی در 2 سطح قابل بررسی می باشد; 1-اصلاحات فرهنگی در سطح کلان, که پیش نیاز آن اصلاحات سیاسی می باشد و تا اصلاحات سیاسی صورت نپذیرد اصلاحات فرهنگی در سطح کلان صورت نخواهد گرفت..! 2- اصلاحات فرهنگی در سطح خرد, که پیش نیاز آن اصلاحات در رفتارهای فردی می باشد که آن هم نیازمند ارتقا سطح آگاهی های عمومی می باشد که باز به سیاست و اصلاحات سیاسی پیوند می خورد... (263117)
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۰۸
چهار دهه پیش ایران را با سوئیس مقایسه می کردند الان با عراق و افغانستان.
اگر تبعیضات برطرف نشود داعش در دل جامعه ما بیرون خواهد آمد.نه به شکل آنچه در عراق است بلکه بدتر و شدیدتر .البته در یک جنگ داخلی. (262970)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۶
مقایسه با سوییس از اول اشتباه بوده اگه بوده
چون هم موقعیت اونا با ما فرق داره هم مردمشون
ما هر وقت میانگین کار مفید روزانه ی هر فردمون از نیم ساعت حداقل رسید به پنج ساعت اونوقت خودمون را میتونیم با اینجور کشور ها مقایسه کنیم
این مسلمه که داعش را به وجود آوردن خودش بوجود نیومد اما تو ایران داعش بوجود نمیاد چون داعش را توی کشوری و مرامی میتونن بوجود بیارن که ظاهر گرا باشن اما مردم ما که باطن گرا و احساساتی هستن مستعد بوجود اومدن لامذهبی و لا ابالی گری هستن پس ما بایددر داخل نگران این مطلب باشیم (263050)
یاشاسین اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۴۳
مقایسه ای تبلیغاتی و دروغین بوده. در همان زمان که به قول شما ایران را با سویس مقایسه میکردند، سویس حتی یک بی سواد نداشت اما تو ایران جمعیت فاقد توانایی خواندن و نوشتن به 43 درصد می رسید. سویس حتی یک کپر نشین و زاغه نشین نداشت اما در ایران فراوان بود و هنوز هم که هنوزه نتونسته زاغه نشینی را ریشه کن کنه. آن دروغ همونقدر بزگ بود که در دولت قبل میگفتند ما چهارمین کشور دنیا هستیم در پیشرفت! (263102)
قربان
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۱۷
فراموش نکن که عراق و افغانستان را بی تفاوتی مردمش به این روز انداخته است.در عراق و افغانستان حرکت غیر منتظره ای اتفاق نیفتاد بلکه مردم طی سالیان وضع موجود را تحمل کردند و نهایتا این کشورها به این روز افتاد.البته قضیه ی سوریه چیز دیگری است.مردم سوریه قربانی منافع بیگانگان شدند.
خلاصه ملتی که بی تفاوت بوده و درگیر اختلافات مذهبی شود محکوم است مانند عراق و افغانستان شود.اگر هم منافع بیگانگان را تحمل کند مانند سوریه می شود.
نظر را منتشر کن تا مهتاب خانم فکر نکند جوابی برایش نیست. (262974)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۵۹
جوونای سوریه وافغانستان وپاکستان نفت ندارند خانم!
اینهمه منابع انسانی ندارند خانم!
ما را با افغانستان وعراق وسوریه مقایسه نکن!
یعنی فکر میکنی ما اینقدر بدبختیم که خودمونو با اونا مقایسه کنیم؟
چرا با جوونای امریکا واروپا مقایسه نکنیم.
مگه همین دیروز نبود که برادران محمدی ساکن اروپا مدال برترین اختراع دنیا را بدست آوردند! (262993)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۲۹
عزیزم عراق هم نفتش از ما بیشتره هم نیروی انسانیش کمی از ما نداره ولی بدبخت شدن چون .... (263029)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۴
اولا سوریه و عراق نفت داره خیلی هم داره
دومامنابع انسانی پاکستان از ما بیشتره
سوما افغانستان توی معادن رتبه ی عالی داره
ما بدبخت نیستیم اونها را به فلاکت انداختن اما فقط از قدرت نظامی ما میترسن چون میدونن اگه بییان مستقیم زیاد اسیب خواهند دید
باید واقع بین باشیم ما را از لحاظ علمی و اقتصادی عقب نگه داشتن پس باید خودمون را با همین عقب نگه داشته شده ها مقایسه کنیم
ساکن اروپا را خیلی خوب گفتی چون درصد بالایی از دانشمندای غربی شرقی هستند (263057)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۴۹
مهتاب خانم آمارهای شما ناخواسته ما را به یاد معجزه هزاره می اندازد و به طور خلاصه
1-سوریه نفت زیادی ندارد و در زمان حافظ اسداز ما نفت وارد می کرد و با این همه منابع زیر زمینی ممکن است به عامل سد ضد توسعه عمل کند و درباره"نکبت منابع" و یا "نفرین منابع تحقیق کنید
2-نیروی انسانی در پاکستان غیر ماهر و آموزش ندیده است و چند میلیون برده در پاکستان وجود دارد
3-معادن افغانستان هنوز به بهره برداری نرسیدند و تازه آمریکا که دوست و متحد افغانستان است آنها را کشف کرد
4-به قول ظریف آمریکا با یک بمب تمام سلاح ... (263104)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۴۹
همه جوونای اروپا اون چیزی نیستند که شما تو فیلما و اخبار میبینید علی آقا.... (263072)
صدف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۳:۵۰
درسته ، همه ی جونای ایران هم اون چیزی نیستند که تلویزیون نشون می ده.اکثریت خواهان آزادی و دموکراسی و حقوق انسانند. (263132)
دو..ست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۴۹
بد نیست با جوونای آمریکا مقایسه کنیم: 6/5 ساعت کار خالص روزانه. چیزی به اسم استخدام قطعی معنی نداره، قانون و قانون مداری حرف اول را میزنه، بر اساس قوانین فدرال سربازی میتونه حتی در کشورهای آفریقایی و آسیای دور و یا آمریکای جنوبی باشه. راستی کی طاقتشو داره؟ من یکی که نیستم. (263103)
ایرانی
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۱۷
سلام المهتاب
پیمام ما را به ابوبکر البغدادی برسان.بگو ما اینجا خودمون داریم نیازی نیست بیای. (263003)
..............
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۰۰
الان منظورت از اینجا واقعا اینجاست که ایرانه یا اونجاس که آمریکاس (263090)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۲۰
خداروشکر که مملکت دست شماها نیافتاد وگر نه وضعمون مثل همون همسایه هایی بود که خودتون اشاره کردید (263005)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۶
چرا؟
مگه واقع بین بودن بده؟
هرچی بدبختی داریم از همین ایدئال گراییمونه (263059)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۱:۵۵
تحلیل هات کلا مشکل داره مهتاب خانوم، خیلی با اعتماد به نفس و در عین حال اشتباه تحلیل می کنی،
اینکه ما در 40 سال پیش قدرت منطقه بودیم واقع بینانه نیست؟! اینکه نرخ دلار زیر 7 تومن بوده واقع بینانه نیست؟ تورم زیر 5 درصد بوده واقع بینانه نیست؟! دومین ایرلاین هوایی برتر دنیا را داشته ایم، اینکه 80 درصد نیروگاه هسته ای ما تا سال 58 تکمیل شده، مردم ما در رفاه زندگی می کرده اند و هیچکس دنبال شغل دوم و سوم و مسافرکشی نبوده واقع بینانه نیست؟! متسفانه مردم ما خیلی سرشان را پایین گرفته اند و امثال شما.. (263106)
محسن کاشی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۲۴
وقتی خدا بخواد به یه نفر عظت دهد می دهد. برادر به جا محکوم کردن دیگران کاری کنیم لا اقل صد نفر بیان زیر تابوتمون (263027)
کا کا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۱
این خوشی ارزونی شما . (263055)
ادریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۲
دوست عزیز چرا با جوونایه کانادا ...سوئیس ... سوئد و غیره مقایسه نمیکنید ؟ :| آره خواهر من .. من اهل کارم .. صب ساعت 8 میرم سر کار تا 9 شب ... دانشجوام هستم... دیگه چی ؟ کدوم خوشی زیر دلمو زده ؟ اینکه سوار ماشین چند صد میلیونی میشم ؟ یا توی ویلایه 10 هزار متری زندگی میکنم؟
داعش شماها هستین که فقط منم منم میکنین ! 25 ساله از خدا عمر گرفتم والا موهام سفید شده از استرس که 2 روز دیگه چطوری باید ازدواج کنم ! با این همه هزینه ... لابد میگین یه سفر زیارتی برم قم ؟ :| چشم حتما !
اما در کل شما خیلی خوشی! (263108)
سمانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۰۸
الان چند سال میشه من و همسرم نمیدونستیم چی زده زیر دلمون چون هر دوتامون فوق لیسانس بیکار بودیم که تو دانشگاه آزاد درس خوندیم با بودجه حقوق بازنشستگی پدرامون....پس خوشی بوده... (263112)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۲۸
ما از سال 84 تا 92 با تفکرات شما در اين مملكت زندگي كرديم و همين امثال شما بوديد كه اين مملكت رو خراب كرديد و آينده جوونهاي ما رو به تباهي كشونديد... (263120)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۴۷
نبي مكرم اسلام حضرت محمد مصطفي(صل الله عليه و آله) هدف از آوردن دين اسلام رو در درجه اول ايجاد محبت در بين قلبهاي مردم دونستن و اون حضرت با مهرباني و اخلاق خوش مردم رو به دين اسلام دعوت كردن...
يه كم فكر كنيد و ببينيد که تونستيم اين كارو بكنيم و قلوب مردم رو بدست بياريم؟!! (263126)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۵۶
مردم ایران خیلی بامعرفت،خونگرم،بااحساس ،قدرشناس و باشعورند...تلویزیون درگذشت مرحوم پاشایی رو فقط زیرنویس کرد ولی مردم توی تموم شهرها بصورت خودجوش جمع شدند و یادش را گرامی داشتند...تموم کسایی که شرکت کردند فقط برای دلشون بود نه مثل شرکت در مراسم هایی که یک هفته تمام تلویزیون تبلیغ میکنه و بعضی ها بخاطر.... میرند شرکت میکنند... افراطی ها باید این چیزها رو متوجه بشن و به سمت مردم بیان...روح مرحوم پاشایی شاد و یادش گرامی (262963)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۲
موردي كه شايد بايد گفته مي‌شد، همزاد پنداري متولدين دهه شصت با يكديگر بود، مرتضي پاشايي نمودي از متولدين اين دهه بود، خيلي از جوانان اين دهه با مشكلات زيادي كه جاي باز كردنش نيست دست و پنجه نرم مي‌كنند ويكي از اين مشكلات بيماري سرطان است. شايد هركدام از اين جوانان چهره و احساس خود را در مرتضي پاشايي مي ديدند. (262826)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۲۰
ایول زدی تو هدف داش. (263025)
خلیل الله
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۴
کوگوش شنوا (262828)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۱۷
حضار بدون اینکه بر آنها تکلیف شده باشد و بدون اینکه برای عدم حضور تهدید شده باشند ساعتها با شوق و اشتیاق حاضر شده و با صداقت اشک زیختند و یقیناً این اشکها ارزش دارد . سالهاست که مردم صادقانه و از سر صدق تجمع ننموده بودند . امید است که مسئولین به نیازهای مردم احترام بگذارند (262833)
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۲۰
قال علی مطهری؛ در ایران داعش صفتانی وجود دارند
اگه این طور باشه من میگم اللهی ریشه داعش بیرون و افکار داعش گونه داخل از بیخ قطع بشه

البته دوستان من باور ندارم فرمایش آقای مطهری رو (262834)
---------
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۲۸
صدا وسیماباید سانسور را کم کند (کلی گفتم) (262840)
بهلول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۳۵
تحبل جامعه شناختي عميقي بود. (262843)
آینده
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۳۵
من به عنوان کسی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دوست دارم به مسئولان امنیتی و اطلاعاتی هشدار جدی میدهم که تندرو ها با پوشیدن لباس میش با پیروی کامل از عقاید گروهک های منافقین در پی این هستند تا با فریب سران نظام و اذیت و آزار مردم و جلوگیری از رفاه اقتصادی ضمینه شورش را در مردم مهیا تا ضمن دستیابی به جایگاه قدرت، اعضای فعلی قدرت را کنار بزنند و حکومت داعش را بر پا کرده و با کشتن مردم و تصاحب اموال ایران به ثروتی بی نظیر دست یابند.اطلاعاتی ها و امنیتی ها التماس می کنم کاملا تخصصی تحقیق کنید (262844)
عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۵۸
شما اگر نظام مقدس جمهوری اسلامی را دوست دارید چرا از آمریکا نظر می دهید .و از کشور در رفتید.یا اینکه چرا از فیلتر شکن استفاده می کنید و قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی را رعایت نمی کنی. (262934)
آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۲۹
عزیزم مگه سایت بهار فیلتره که من از فیلتر شکن استفاده کنم؟بعضی وقتا ای پی ها شبیه به خارجی هست عکس پرچم یه کشور دیگه اوتومات میره روی سرور.شما اصل رو داری میپیچونی چون به ضررت هست. (262980)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۵۳
خودت فهمیدی چی گفتی؟ ای پی مگه گوسفنده مثل هم باشه؟ حتما باید پشت بعضی هاشونم قرمز کنیم تا قاطی نشن. خ خ خ (263040)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۰۱
فکر کنم بخاطر دیکتاتوری امثال شماست آقای عزیز! (262995)
1515
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۴۸
مسئولين هوشيار- سيل جمعيت در ايران كارهاي بزرگ كرده و مي كند (262852)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۲:۴۹
باید بپذیریم از سال 88 با بروز حوادث و برخوردهای غیر معقول با آن ملت هر روز بدنبال بهانه ای می گردند تا جمعیت و حضور خود را به گونه ای به رخ مسئولین بکشند و نشان دهند اکثریتی هستند که حقوقشان نادیده گرفته شد وبرای احقاق حقوق خود هرچند سازماندهی و اعلام نشده ولی خود جوش ومردم نهاد حرف خود را خواهند زد تا زمانیکه به خواسته خود برسند و برمسئولین است که بجای ایجاد مانع و برخورد بررسی نمایند چگونه باید حقوق قانونی مردم را در نظر بگیرند تا هر موضوعی محل ابراز مخالفت قرار نگیرد . (262853)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۳:۳۲
آفرین. کاملن درسته. (263129)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۰۱
خداییش شد شما یه مسئله رو سیاسی نکنید؟! (262862)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۵
ساست زدگی و بدبینی توی جامعه ی ما موج میزنه
همه چیز را با همین دوتا عینک نگاه میکنن (262939)
علی
Netherlands
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۱۸
چرا توجه نداری که همه چیزمان را سیاسی کردند حتی آب خوردنمان را . (263023)
شفیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۲
باسلام ندیده گرفتن مکنونات قلبی جوانان وچشم بستن برواقعیتهای موجود اجتماعی بازتابهای معنی داری خواهد داشت. (262873)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۱۶
حالا شگفت زدگیا مونده,اینا که چیزی نیست,وقتی به ابهامی که تو ذهن مردم ساختین پاسخ ندین,همیشه سعی میکنن قدرت خودشونو در مخالفت نشون بدن.فقطم جوونا نبودنا (262877)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۲۰
احسنت (262881)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۹
اين تحليلها از بعضي جهات درست است اما همه اش اين نيست باور كنيد اين احساسات بيشتر معنوي بود وبه نظر من نشات گرفته از اخلاق ومردم داري وحفظ معنويات از طرف اين خواننده خوب بودخدا مي داند در مراسم هاي دهه محرم امكان نداشت در دعاهامان نام مرتضي پاشايي نباشد و اين به خاطرخوب بودن خودش بود نه سياست و نه اعتراض ونه هيچ چيز ديگري (262895)
سیاوش
United States
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۳۹
امیدوارم انسانیت در جامعه ی ما متبلور شود.همانهایی که صبح اول وقت برای تماشای مراسم اعدام وقت می گیرند و از لحظه ی جان دادن یک انسان فیلم گرفته و پخش می کنند از مرتضی پاشایی هم در موقع بیماری فیلم گرفتن.چقدر از انسانیت به دور شدیم. (262896)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۴۶
تاريخ نشان داده كه آينده متعلق به كساني است كه جوانان به آنها گوش فرا ميدهند... (262898)
رعنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۵۷
میشه موضوع رو با چند تا مثال در تاریخ معاصر خودمون بیشتر باز کنید. (263044)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۴
زنده بودن را به بيداري بگذرانيم كه سالها به اجبار خواهيم خفت... (262904)
ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۳:۵۹
یعنی الان برفم بباره بهار نیوز تحلیل سیاسی میزنه برا خودش...
دست بردارید خواهشا (262906)
م.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۴۱
دلواپس شدی ؟؟ (262954)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۶
سلام ،
اولا که ان شادروان دارای صدای جذاب و جوان پسندی بود و بسیاری پول میدادند تا در
برنامه های او شرکت کنند، و بعد، چرا این مراسم اینقدر خاص برگزار شد؟
عرض میکنم ! وقتی کسی که در زنده بودنش برای مردم چندان وزنی نداشته و پس از
فوت او،صدا و سیما و تمام خیابانهای مملکت با بنرهای چندین متری برای او عزاداری
میکنند،و به وزن دارهای مردم اهمیتی داده نمیشود،یک جوان بی ادعا ولی از خود
مردم،میتواند چنان وزنی پیدا کند که با خیلی از سنگین وزنهای رسمی چنین رقابتی میکند. تا سلام نکنی ، علیک نخواهی شنید. (262909)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۰۸
عزیز من کو گوش شنوا و چشم بینا (262911)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۱۱
نميشه دادشم نميشه (262912)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۱۹
براستی کی همه سلیقه ها علایق و تفکرات فرصت دیدن و بیان پیدا میکنند؟؟ انشاا... ایران را با اتحاد همه علایق و تفکرات بهتر و خوبتر میتوان ساخت
دشمنی و کینه جناحی و حزبی و تک بعد نگری در مسایل فرهنگی سیاسی اجتماعی خوب جواب نمیدهد (262914)
فردوسی توسی!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۰
خدا بیامرزه مادر و پدرت عجم زنده کردی بدین نظرت (263046)
مارال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۱۹
اين اجتماع عظيم وخود جوش بوده وبرنامه ريزى شده واتوبوسى نبود (262915)
ایرانی
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۲۶
شما هم فقط منفی قلم بزن (262919)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۳۰
این تجمع عظیم و غیر مترقبه یک پیام اتمی بود برای . . . .و کسانیکه از فردای کشور هیچ تحلیل و آگاهی قابل درکی ندارند . باری بهر جهت روزگار میگذرانند. (262922)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۴۵
دهه شصتی ها هم کشتن مارو بابا ماکه دهه پنجاهی هستیم که از شما بیشتر ضرر کردیم. چون اوج دوران بلوغ و نوجوانی ما در جنگ گذشت شما که اون موقع بچه بودید. (262927)
ﺩﻭﺳﺘﺪاﺭ ﭘﺎﺷﺎﻳﻲ
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۵۵
ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ي ﻣﺮﺩﻡ اﺣﺘﺮاﻡ ﮔﺬاﺷﺖ. اﻭﻧﺎ ﺧﻮﺩﺷﻮﻥ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻣﻴﺪﻥ ﻛﻪ ﺑﺮاﻱ ﺧﺘﻢ ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﺑﺎ ﻋﻼﻗﻪ. ﺷﺮﻛﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻧﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻓﺮاﺧﻮاﻥ ﻫﺎﻱ ﺻﺪا و ﺳﻴﻤﺎ اﻋﻼﻡ ﻣﻴﺸﻮﺩ. (262931)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۴:۵۵
عزيز من سياسي هستش ديكه،مكه ما يك كشور دمكراتيك هستيم كه مسءله رو سياسي نكنيم (262933)
بب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۰
با سلام و احترام
ما چه بخواهیم و نخواهیم در مقابل نسل جدیدی قرار گرفته ایم نسلی که پدرانشان مداح اهل بیت هستند و خودشان خواننده پاپ.صدا و سیما فقط روی بخش مداحی اهل بیت تاکید دارد و شبکه های مجازی و بیطرف بر روی سرود های احساسی و مورد پسند تیپ جوان تاکید دارند.این دوگانگی باید رعایت و هدایت گردد و نه اینکه یکی سرکوب و دیگری تبلیغ بی رویه. (262937)
مرنجاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۶
یعنی نسل جوان مداحی نمی کنند؟؟؟ پدرانشان هم خواننده پاپ نبودند؟؟؟ با این نظر که دادی باید بهت گفت "welcome to iran" شایدم شب بخیر (263049)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۶
دور از جون، خداي نكرده، اگه اتفاقي واسه ميرحسين بيفته چي ميشه؟؟ (262940)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۳۹
خدانكنه ،اين چه حرفيه ميزني عزيزمن ،توراخدا به جاي اين حرفا دعاي رفع حصر كن لطفا ،انشالله ايشان سالها عمر باعزت كنند ودرسلامت كامل باشند،آمين (263031)
شهریس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۵:۵۳
متاسفانه توی تحلیلهایی که این روزها میخونیم و میبینیم به خیلی چیزها توجه میشه ولی در مورد خود کارای مرتضی پاشایی کمتر بحث میشه در حالیکه خود مرتضی بیشترین تاثیر رو توی این واکنش مردم داشته. کارای مرتضی پاشایی حرف دل جوونها (از جمله خود بنده) بود، ترانه ی کاراش، صداش، ملودی، تنظیم و ... (262961)
هنر دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۰۸
سیاسی سیاسی و فقط سیاسی (263052)
صدیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۴۰
آفرین بر غیرت و زمان شناسی و قدردانی مردم جوگیر ایران زمین (262985)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۵۰
دوست ندارم این حرفو بزنم
ولی خداوکیلی اگه این اتفاق برای حامد زمانی می افتاد صدا و سیما اینطور عمل میکرد؟
نه چون اون برای خودشون میخونه ولی مرتضی برای مردم (262987)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۶
الان با این تعریف جناب عالی مردم فقط کسای هستند که از پاشایی خدابیامرز خوشش بیاد و از زمانی بدش بیاد و کسایی که از هر دو خوششون میاد و کسایی که از هردو بدشون میاد و هر حالت دیگهای مردم نیستن دیگه!!
خدایش ما با کیا میریم فرحزاد (263060)
عرفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۴۱
حامد با مرتضی قابل مقایسه نیست اگر چه به مرتضی هم احترام میذارم ولی کسی که برای ارزشها و حقیقت میخونه و هزینه هم میده با کسی که برای دلش یا معشوقه مجازی میخونه پیش خدا یکسان نیست. مرتضی احساسی و زیبا میخوند اما اگه چند تا آهنگ برای اهل بیت و شهدا داشت خیلی فرقش بود و الان هم میدونم حسرت این طور نخوندن رو میبره. احساس خیلی خوبه ولی نه بی حد و مرز باید تابع عقل باشه. روحش شاد (263066)
سيدجوادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۲۲:۴۱
از دين اسلام فقط ظاهرشو يادگرفتيم و اينطور كه از حرف شما ميشه برداشت كرد اينه كه هر كسي ظاهر اسلامي داشت و دوتا آهنگ در مورد ايران و شهدا خوند اون آدم خوبي ميشه ولي كسي كه از اين كارا نكرده باشه جاش تو جهنمه...!
واقعا واستون متأسفم... (263124)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۶:۵۳
این امر نشان دهنده یک گذار اجتماعی در ایران ونشان دهنده ی نوع علاقه نسل جوان به یک سبک متفاوت زندگی نسبت به نسل قبل تر از خود است.این یک تحول اجتماعی رو به رشد است (262989)
خسرو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۲۱
بابا جامعه شناس!!!
نسل قبلی هم از شاه ماهی خوشش میومد واسه فردین هم تشیع جنازه برپا کرد از اینجا تا اونجا حتما باید الان نتیجه بگریم آکواریوم سوراخه! (263063)
حاجی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۴۲
برای واکاوی یک مساله به جای اینکه ازبالابه آن نگاه کنیم بهتراست به میان مردم موردنظررفت وباچندپرسش ساده ازخودآنهاعلت رایافت وتحلیل کردخوشبختانه قشرجوان کمترتقیه می کنندواهل تظاهرهم نیستند.قشرجوان سرشت پاک دارندوازپاکیهاحمایت می کنندومتاثرمی شوندمنتهابزرگترهابسیاری اوقات نمی خواهندبه حرف دلشان گوش دهند. (263011)
يوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۷:۴۷
وای از آن روزی که نسل جوان منفجر شود! (263012)
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۸:۰۹
نشان دهنده شکست و پریدن ارزوها برای (263020)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۲۶ ۱۹:۱۶
درست است باید موضوع را بررسی کرد چرا جامعه جوان اینگونه برخورد کرد ولی به جوانان هم باید گفت اینجا کشور مسلمان آن هم شیعه است مراسم عزداری با این شیوه نیست (263061)