به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۱۸ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۶۲۸۹۵

معرفی 40میلیارد دلار پروژه نفتی در لندن

گروه اقتصادی: یک مقام بلندپایه نفتی در ایران گفته است که بیش از ۴۰ پروژه نفتی ایران به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در لندن به سرمایه گذاران خارجی و شرکت های نفتی معرفی می شود.
معرفی 40میلیارد دلار پروژه نفتی در لندن
معاون مدیر برنامه ریزی شرکت ملی نفت ایران گفت: قرار است این طرح ها همزمان با معرفی مدل جدید قراردادهای نفتی ایران در لندن، رونمایی شود. مشتاقعلی  گوهری گفت: تعدادی از پروژه‌ها مربوط به توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی و دیگر میدان های گازی در دریا و خشکی است و پروژه‌هایی در زمینه توسعه و اکتشاف میدان های جدید نیز معرفی می شود. صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه گذاری عظیم و فن آوری به روز است، اما به دلیل تحریم های پیاپی به خصوص تحریم های مرتبط با پرونده اتمی در سال های اخیر، قادر به تامین نیازهای خود نبوده است. مقام های ایرانی امیدوارند با کاهش فشار تحریم ها و تنظیم قراردادهای جدید نفتی موفق به جذب سرمایه گذاری خارجی شوند.

بر اساس اعلام وزارت نفت ایران، کنفرانس دو روزه معرفی قراردادهای نفتی این کشور قرار است اواخر سال جاری خورشیدی در لندن برگزار شود. این کنفرانس ابتدا قرار بود پاییز سال جاری و پیش از پایان دور نهایی مذاکرات اتمی برگزار شود، اما مقام های ایران پیش از تمدید ۷ ماهه مذاکرات تصمیم به تعویق این کنفرانس گرفتند. مدل اولیه قراردادهای جدید نفتی که "قرارداد نوع چهارم" نامیده می شود پس از چهار ماه بررسی، اسفند ماه سال گذشته در کنفرانس هم اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت معرفی شده است.

در قراردادهای بیع متقابل که در سال های اخیر به کار گرفته می شد، شرکت های خارجی در پروژه های نفتی سهم مدیریتی نداشته و صرفا به عنوان پیمانکار با شرکت ملی نفت ایران کار می‌کردند. منابع ایرانی می گویند که در قراردادهای جدید نفتی جذابیت های لازم برای افزایش مشارکت شرکت های خارجی گنجانده شده از جمله برخلاف قراردادهای فعلی، حلقه های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار می شود. در این قراردادها مالکیت مخزن همچنان قابل انتقال به شرکت های خارجی نیست و تولید صیانتی از مخزن (حفاظت و بهره‌برداری دراز مدت از چاه‌های نفت)، یکی از مهمترین مباحث آن است.
مرجع : بی بی سی