به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۳ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : ۶۴۲۴۲
ابتکار در یک نگاه

پیروزی ایران پس از 35 سال مبارزه حقوقی

گروه سیاسی: پیروزی ایران پس از 35 سال مبارزه حقوقی، رهبری به دنبال قطع مذاکرات هسته ای نیستند و اختلافات مذهبی مانع دستیابی مسلمانان به قدرت جهانی مهم ترین خبرهای روزنامه ابتکار در شماره روز چهارشنبه است.
پیروزی ایران پس از 35 سال مبارزه حقوقی
این روزنامه تیتر یک را با عنوان پیروزی ایران پس از 35 سال مبارزه حقوقی، اختصاص داد و نوشت: بالاخره بعد از 35 سال تکلیف اشیاء عتیقه منطقه خوروین که در بلژیک بودند؛ مشخص شد. بیش از 300 قلم اشیاء و آثار باستانی مکشوفه از ناحیه خوروین (که بعضا قدمت آنها به حدود 2000 سال قبل از میلاد برمی گردد ) در سال 1344 توسط یک خانم فرانسوی به نام وولف کاریوس به تدریج از کشور خارج شد. پس از این که دولت ایران از وجود این اشیاء عتیقه در موزه ای در شهر گنت در بلژیک مطلع شد، اقامه دعوا کرد و حالا بعد از گذشت سالها پیگیری و مبارزه حقوقی، بالاخره دادگاه استیناف در شهر لی پژ بلژیک در دعوای مربوط به اشیاء عتیقه خوروین نزدیک ساوجبلاغ به نفع دولت ایران رای داد. به موجب این رای، یک مجموعه نفیس و گران بها از میراث فرهنگی ایران که در سال‌های گذشته و قبل از انقلاب، به طور غیرقانونی از کشور خارج شده بود، بار دیگر به میهن باز می‌گردد و در سازمان میراث فرهنگی نگهداری خواهد شد.

روزنامه ابتکار با برجسته کردن موضوع رهبری به دنبال قطع مذاکرات هسته‌ای نیستند، نوشت: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز بیان کرد که مواضع ایران در منطقه با تغییر دولت در بغداد و ادامه حضور بشار اسد در سوریه، قویتر شده است. وی ادامه داد: همچنین به قدرت رسیدن حیدرالعبادی به جای نوری مالکی به عنوان نخست وزیر موجب تقویت مواضع ایران در خاورمیانه شده است. شمخانی در این گفتگو با رد سوء ظن‌های مطرح شده از سوی دیپلمات‌های غربی در جریان مذاکرات، درباره عدم علاقه(حضرت) آیت الله خامنه‌ای به آخرین توافق هسته‌ای صورت گرفته، گفت: اگر ایشان بدنبال بهانه‌ای برای قطع مذاکرات هسته‌ای بودند، طی یک سال گذشته و با گذشت نیمی از مذاکرات زمان کافی برای این وجود داشت. وی با بیان اینکه ایران خواهان دست وپنجه نرم کردن با تحریم‌های بین المللی نیست، تصریح کرد که ایران از حقوقش تحت پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای عقب نشینی نمی‌کند.

این روزنامه به انعکاس موضوع اختلافات مذهبی مانع دستیابی مسلمانان به قدرت جهانی، پرداخت: آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار رییس و اعضای کمیته علمی و اجرایی همایش پیامبر رحمت و مدارا» با تسلیت شهادت امام رضا(ع)، تفرقه و دو دستگی میان مسلمانان را مضرترین و خطرناک ترین پدیده در طول تاریخ اسلام دانست و گفت: متاسفانه جهان اسلام در تمام دوره‌های خود گرفتار فتنه‌های متعددی شده است که نمونه بارز آن پیدایش گروه‌های تکفیری نظیر طالبان، بوکوحرام، داعش در عصر حاضر است. وی وجود 60 کشور مسلمان با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 700 میلیون نفر دارای منابع و ذخایر عظیم را ظرفیتی مهم و مؤثر دانست و افزود: مسلمانان با استفاده از این توانایی‌ها می‌توانند در تصمیم گیری‌های منطقه‌ای و بین المللی حرف اول را بزنند اما متاسفانه اختلافات قومی و مذهبی مانع از دستیابی به این امر مهم شده است.

جزییات اجرای حکم سعید مرتضوی، تیتر دیگر روزنامه ابتکار است. در شرایطی که پرونده شکایت تعدادی از کارگران و نیز شکایت سه وکیل دادگستری از سعید مرتضوی در جریان بوده و سازمان بازرسی کل کشور نیز به جمع شاکیان وی اضافه شده است، محسن افتخاری، سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران، از جزییات اجرایی شدن حکم مرتضوی در پرونده تخلفات بازداشتگاه کهریزک سخن گفته است. وی در این باره به ایسنا گفته است: حکم انفصال دایم از خدمات قضایی و 5 سال انفصال از خدمات دولتی سعید مرتضوی - یکی از قضات متهم در پرونده کهریزک - به اجرای احکام ارسال شده است.

این روزنامه با انتخاب موضوع طرح جدید وزارت کار برای بیمه بیکاری، نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مقابله جدی با قراردادهای سفید امضا خبر داد و با بیان اینکه کارگاههای زیر 50 نفر بیشترین حوادث ناشی از کار را دارند بر ضرورت افزایش کمیته‌های حفاظت کار تاکید کرد. علی ربیعی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم منابع هدفمند نظام حمایت از نیروی بیکاری را تقویت کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر 200 هزار نفر بیمه بیکاری داریم که با اجرای این طرح 2 هزار میلیارد تومان در سال صرفه جویی خواهد شد. وی در ادامه با بیان آنکه برخی از مشاغل سخت و زیان آور سلامت کارگران را همواره تهدید می‌کند، یادآور شد: در صورتی که 10 روز وقفه در مشاغل سخت و زیان آور ایجاد می‌شد، نوع سختی و زیان آوری شغل ابطال می‌شد اما هم اکنون با تلاشهایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده فاصله 10 روز وقفه به یکسال افزایش یافته است.