به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۳ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۶۵۱۶۳
ماندن یا رفتن! مسئله این روزهای وزارت ورزش و رضازاده

نگاه‌ها به حسین رضازاده دوخته شده است

گروه جامعه: هادی ساعی قهرمان اسبق تیم‌ملی تکواندو نامزد ریاست انتخابات فدراسیون تکواندو شد، احمد دنیامالی نیز کاندیدای شرکت در انتخابات فدراسیون قایقرانی شد. عباس جدیدی هم نامزد ریاست فدراسیون کشتی شد.اما هیچ کدامشان بنا به آنچه که منع قانونی می‌نامیدند؛ نتوانستند در انتخابات شرکت کنند؛ چرا که عضو شورای شهر بودند!
نگاه‌ها به حسین رضازاده دوخته شده است
این افراد به دلیل اعلام سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌ها، نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند؛ ممنوعیتی که تنها شامل حال چند تن از ورزشکاران شورای شهر شد و نه همه آنها! از ابتدای شهریور امسال زمزمه خداحافظی حسین رضازاده از شورای شهر تهران به گوش می‌رسد. در واقع سال قبل وقتی هادی ساعی و عباس جدیدی به علت دوشغله بودن نتوانستند در انتخابات فدراسیون تکواندو و کشتی کاندیدا شوند و احمد دنیامالی مجبور به استعفا از ریاست فدراسیون قایقرانی شد، همه نگاه‌ها به حسین رضازاده دوخته شد. فردی که همزمان با حضور در شورای شهر، ریاست فدراسیون وزنه‌برداری را هم داشت.

وزیر ورزش و جوانان، دوم شهریور درباره برخی مدیران دو یا چندشغله سخنان صریحی را به زبان آورد و از تذکر چند باره وزارتخانه به حسین رضازاده درخصوص مشخص کردن وضعیتش در شورای شهر یا فدراسیون وزنه‌برداری خبر داده بود.

برخوردها نسبت به آدم‌ها تغییر نکند
از شهریورماه تاکنون با ساکت‌ترین عضو شورای شهر در این زمینه مدارا شده و این سبب دلخوری دیگر ورزشکاران شورای شهر را ایجاد کرده است؛ بگونه‌ای که هادی ساعی عضو سابق هیات رئیسه در واکنش به این اتفاقات گفت: با توجه به سابقه‌ای که در مورد من و دنیامالی رخ داد اگر اتفاق دیگری رخ دهد، نشان دهنده یک ناهماهنگی است. وی با اشاره به ریاست یک نماینده مجلس بر فدراسیون یکی از رشته‌های ورزشی گفت: وزیر ورزش سختگیرانه پیگیر وضعیت من،عباس جدیدی و دنیامالی بود که همزمان نمیتوانستیم بر فدارسیون ریاست و در شورای شهر نیز باشیم اما حالا اتفاقاتی رخ می‌دهد که واقعا متاسف هستم.

ساعی با بیان اینکه در زمان انتخاب ما سختگیری‌های زیادی شد و این درحالی است که در آن زمان افرادی دو شغله بوده و قرار بود بروند از دولت مجوز بگیرند، ادامه داد: نه تنها نرفتند، بلکه هنوز هم دوشغله هستند، حتی در انتخابات کمیسیون ملی المپیک نیز قرار بود هرکسی در انتخابات رأی می‌آورد، در فدراسیون نباشد، اما حالا شاهد عملی برعکس آن هستیم. وی افزود: امیدوارم یک تصمیم و یک برخورد واحد اتخاذ شود، نه اینکه برخوردها نسبت به آدم‌ها تغییر کند. همچنین احمد دنیامالی رئیس کمسیون حمل و نقل شورای شهر،‌ با بیان اینکه شورا بالاتر از نماینده مجلس نیست، گفت: رفتار صورت گرفته با ما(جدیدی،ساعی) غیرقانونی بود.

نمایندگی مجلس «شغل‌تر» است
پرویز سروری، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی اما ضمن حمایت از رضازاده می‌گوید که رضازاده از اعضای خوب شورا است که به دلیل حضور در مجامع ورزشی، در کمیته ورزش شورا اقدامات خوبی انجام داده است. وی معتقد است که مسئله رضازاده با دنیامالی و ساعی متفاوت تر است؛ چرا که در مورد ساعی و دنیامالی انتخابات فدراسیون ورزش‌های متبوع شان پیش آمد،اما رضازاده زمان انتخابات شورای شهر، رئیس فدراسیون بوده است. بنابراین با توجه به اینکه یکی از نمایندگان مجلس رئیس فدراسیون ورزشی شده است، بنظر نمی‌آید که حضور رضازاده در شورا با مانعی روبرو باشد.

وی با اشاره به انتخاب یکی از نمایندگان مجلس به عنوان رئیس فدراسیون گفت: اگر عضویت در شورای شهر شغل باشد حتما نمایندگی مجلس شغل‌تر است. ما در این میان دیگر اعضای شورا نیز نظرات متعددی دارند، علی صابری عضو حقدوقدان شورای چهارم شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است که رضازاده براساس دید حقوقی وی، دوشغله محسوب نمی‌شود ،اما سازمان بازرسی کشور و وزارت ورزش و جوانان باید برخورد یکسانی با ورزشی‌های شورا داشته باشند. وی به وضعیت دنیامالی و ساعی اشاره کرد و افزود: مسئولان وزارت ورزش عملا اجازه ندادند که دنیامالی و ساعی وضعیت مشابه رضازاده را داشته باشند و این تبعیض ناروا از نظر حقوقی پذیرفتنی نیست.

صابری با بیان اینکه رضازاده در زمان ثبت نام عضویت در شورای شهر رئیس فدارسیون بود، گفت: اگر با مبنای وزارت ورزش پیش برویم باید گفت که در این مدت وی (رضازاده) برخلاف قانون عضو شورای شهر بوده است و باید به این مسئله رسیدگی شود و اگر از ریاست فدراسیون وزنه برداری استعفا ندهد، عضویت وی در شورا خود بخود ابطال می شود. صابری با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا اسفندماه که زمان برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه برداری است این موضوع کش داده شود، گفت: چندی پیش نیز فردی به عنوان یک شهروند دادخواستی برعلیه دوشغله بودن رضازاده به دیوان عدالت اداری تقدیم کرد و خواستار اخراج وی از شورای شهر شد.

عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران نیز در مورد سکوت وغیبت رضازاده گفت: رسیدگی به نحوه حضور و ...برعهده رئیس شورا است که به نظر می رسد؛ ریاست قبلی و فعلی سعی دارند جلسه شورا را مدیریت کنند تا داوری! و فقط می خواهند اداره کنند تا جلسه پیش برود. بنابراین گزارش، اما مدتی بعد ورق برگشت و وزیر ورزش در مورد آخرین وضعیت مدیرانی که شرایط اینگونه دارند، توضیحاتی را ارائه کرد.

موضع وزارت ورزش در مورد دوشغله‌های شورای شهر
در آن سوی میدان اما وزیر ورزش و جوانان پیگیرتر از هر زمانی به دنبال وضعیت رضازاده است و در مورد موضع وزرات خانه اش به حضور نمایندگان مجلس در فدراسیون‌ها و حضور ورزشکاران در شورای شهر گفت:«... قانون تعیین می‌کند. مبنا قانون است. قانون استفاده یک نفر از دو منبع مالی دولت را منع می‌کند. کسی دو حقوق دولتی داشته باشد جرم است. در تعیین اینکه کدام شغل است و کدام نیست بحث نماینده‌ها پیش می‌آید. در قانون، ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل آمده که دو شغل قضات و هیات علمی‌ها مستثنی هستند و آنها می‌توانند شغل دیگری داشته باشند. این قانون نماینده مجلس را مستثنی نکرده است. حالا نماینده مجلس می‌گوید: حضور در فدراسیون شغل نیست و نهاد عمومی غیر دولتی است. این یک تفسیر از قانون است. قوه قضاییه به عنوان ناظر می‌گوید شغل محسوب می‌شود. چه کسی باید تفسیر کند؟ بر اساس استفساریه از مجلس نظر خواسته می شود که این قانون چه تفسیری دارد. متاسفانه نمایندگان علی‌رغم پیگیری من در یک سال هنوز استفساریه‌ای که در این مورد است را به مجلس نداده‌اند تا موضوع دوباره طرح و قانون تفسیر شود. ما بین دو قوه قرار گرفته‌ایم. قوه قضاییه می‌گوید نه و مقننه می‌گوید آری. حالا تکلیف ما چیست؟ حرف مجلس را انجام ندهیم می‌گویند خلاف قانون کار کردید و از طرف دیگر هم، قوه قضاییه می‌گوید خلاف کردید. در این شرایط می‌گوییم این دو قوه تکلیف را روشن کنند و فعلا روال ما همان روال گذشته است. در روال گذشته نماینده مجلس رییس فدراسیون بود و همین شرایط ادامه پیدا می‌کند. مگر اینکه این قانون لغو شود و قانون جدید بیاید. درباره شورای شهر قانون به صراحت گفته شغل است و مدعی ندارد. هر کس در شورا بوده اجازه شرکت ندارد...»

درباره "رضازاده" تلفن هم نکردم
در این میان مهدی چمران، رئیس شواری شهر تهران نیز اما در آخرین اظهارنظرش در پاسخ به انتقاداتی مبنی براینکه آیا پیگیر موضوع رضازاده است؟ گفت: فکر می‌کنم حمایت من از سایر دوستان در شورا را یا فراموش کرده‌اید یا در جریان نیستید؟ من آن زمان برای دنیامالی با گودرزی جلسه گذاشتم اما برای رضازاده تلفن هم نکردم. رییس شورای شهر تهران افزود:‌ حتی گزارشگر صدا و سیما از من سوال پرسید و من از آنجایی که نمی‌خواستم پیغام رسانه‌ای بدهم مصاحبه نکردم. وی گفت: برایم اعضای شورا با یکدیگر فرقی ندارند.

رییس شورای شهر تهران در مورد آخرین وضعیت رضازاده گفت: این مساله را با گودرزی مطرح کردم و وزیرعنوان داشته است که ما در این رابطه بحثی نداریم، اما به استعلامشان به سازمان بازرسی استناد کرده که نشست‌هایی را نیز با این سازمان داشته‌ایم و حتی از مجلس نیز در این زمینه استعلام کرده و اعلام کرده‌اند که در این زمینه مشکلی نیست؛ چراکه چندی پیش یک نماینده مجلس نیز رییس فدراسیون شد!

انتشار نامه سازمان بازرسی در پاسخ به سوال چمران از وزیر ورزش
با این حال تنها یک هفته پس از اعلام نظر وزیر ورزش در ایسنا و در حالی که چمران در نشست خبریش گفت که برای رضازاده یک تلفن هم نزده! پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که آنگونه که عنوان شده است در پاسخ به سوال مهدی چمران بوده است، که در آن آمده است که: «در روزهای گذشته آقای چمران، رییس محترم شورای شهر تهران سئوالی را مطرح کردند که چرا آقای رضازاده همزمان با عضویت در شورای شهر نمی تواند در انتخابات ریاست فدراسیون وزنه برداری شرکت کند؟ دقیقا یکسال قبل وزارت ورزش و جوانان در نامه ای از سازمان بازرسی کل کشور درباره امکان حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون های ورزشی سئوال کرد و این سازمان در نامه ای به دکتر گودرزی وزیر ورزش این موضوع را خلاف قانون اعلام نمود. متن نامه سرپرست معاونت نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور به این شرح است:

« با اهدای سلام و تحیت
احتراما پیرو مکاتبه شماره 180244 مورخ بیست و ششم آذر 92، ضمن تشکر از اقدام جنابعالی مبنی بر اجرای قانون در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی، با توجه به نامزدی برخی از اعضای شوراهای اسلامی در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌های ورزشی، مراتب ذیل یادآور می شود. به استناد بند (4) (الحاقی بیست و هفت ابان هشتاد وشش ) ماده 28 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد هفتاد و پنج، «اعضاء شوراهای اسلامی موضوع این قانون در طول مدت عضویت نمی توانند در سمت های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند» همچنین قسمت اخیر بند (1) و بند (2) ماده یاد شده، سمت های مذکور را این چنین بیان می کند «سایر روسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسوولیت آنان به کل کشور تسری دارد» و «روسای موسسات وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌کنند.»

همچنین به موجب قانون استفساریه ماده (28) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی آن مصوب بیست و پنج دی هشتاد و چهار ، «عضویت همزمان در شوراهای اسلامی با تصدی مناصب اداری مذکور در ماده (28) منافات دارد.»

با توجه به استنادات قانونی فوق الذکر، تصدی ریاست و یا عضویت در هیات رییسه فدراسیون‌های ورزشی توسط اعضای شوراهای اسلامی ممنوعیت قانونی خواهد داشت، مراتب جهت استحضار و صدور دستور اعلام می‌گردد.» وزیر ورزش سه هفته گذشته در بازدیدش از خبرگزاری ایسنا از اولتیماتوم یک هفته ای به حسین رضازاده برای تعیین تکلیف حضورش درشورا یا فدراسیون وزنه برداری خبرداد! اولتیماتومی که بسیار بیشتر از یک هفته از آن گذشته و این درحالی است که رضازاده در جلسات اخیر غایب بوده است و به نظر نمی‌رسد داستان دوشغله بودن‌های این عضو ساکت شورا، تا اسفندماه و تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون وزنه برداری پایان یابد!
مرجع : ایسنا