به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۶۵۲۶۳
ابتکار در یک نگاه

برخورد نیروی انتظامی با دلواپسان موسیقی

گروه سیاسی: طرح آمران برگشت خورد! و برخورد قاطع نیروی انتظامی با دلواپسان موسیقی عنوان های مهم روزنامه ابتکار در شماره روز یکشنبه است.
برخورد نیروی انتظامی با دلواپسان موسیقی
این روزنامه تیتر یک را به خبر طرح آمران برگشت خورد! اختصاص داد و نوشت: پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در شورای نگهبان مورد تایید قرار نگرفت. شورای نگهبان پس از بررسی این طرح، 14 ایراد از آن گرفته است که اغلب به مغایرت بندهای مختلف آن با اصول قانون اساسی اشاره دارند. این شورا همچنین 4 تذکر را به این طرح وارد دانسته است.این شورا اعلام کرده است که در ماده یک اطلاق عبارت عرف متشرعه نسبت به مواردی که شرعا حکمی به عنوان اولی و ثانوی ندارد، خلاف موازین شرع شناخته شد. همچنین اطلاق تبصره آن نسبت به غیر احکام حکومتی خلاف موازین شرع است و واژه اختلاف در این مقام وجهی ندارد.بنا بر نظر شورای نگهبان «در ماده چهار عبارت اقدام عملی ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد

روزنامه ابتکار در تیتر دیگر خود به خبر برخورد قاطع نیروی انتظامی با دلواپسان موسیقی پرداخت و نوشت: با مداخله قاطع نیروی انتظامی و دستور مستقیم استانداری بوشهر، تلاش برخی از افرادی که با عناوین مختلف قصد ممانعت از برگزاری کنسرت گروه لیان داشتند، خنثی و برطرف شد. چندی پیش روز دوازدهم دی ماه به عنوان زمان برگزاری اولین کنسرت این موزیسین مطرح در زادگاه خودش عنوان شده و به دلیل استقبال ویژه مخاطبان، دو سانس این برنامه تمدید و برای چهار سانس دیگر یعنی در روزهای سیزدهم و چهاردهم دی ماه هم بلیت فروشی انجام شد.از غروب امروز دوازدهم دی ماه جمعی از مخالفان برگزاری کنسرت در این شهرستان با تجمع در برابر محل برگزاری و اقامه نماز و سردادن شعار، نسبت به برگزاری این کنسرت اعتراض کردند.نیروهای انتظامی در ادامه به محل اعزام شدند و سعی در برقراری نظم را داشتند که در همین حین درگیری های فیزیکی بین عوامل اجرایی کنسرت و این افراد معترض، که برخی از آن ها با عنوان گروه دلواپسان بوشهر یاد می کنند، رخ داد.

این روزنامه خبر رد ادعای توافق ایران و امریکا را بازتاب داد و نوشت: سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هنوز انجام نشده است.مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب خبر آسوشیتدپرس تاکید کرد: هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هنوز صورت نگرفته است.افخم افزود: این گونه جوسازی‌های رسانه ای با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد و هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده تر کردن حل و فصل موضوعات است. این رسانه آمریکایی درحالی مدعی توافق میان ایران و آمریکا با محوریت انتقال سوخت هسته‌ای از ایران به روسیه شده است که در مقابل درباره تامین خواست ایران برای لغو کامل تحریم‌ها از سوی آمریکا سکوت کرده است.یکی از مهم ترین اختلاف نظرها میان ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای چگونگی لغو کامل تحریم‌ها بر اساس توافق اولیه ژنو است.

روزنامه ابتکار خبر دلایل افزایش فاصله طبقاتی در سال 92 را انعکاس داد و نوشت: چندی پیش در گزارش بانک مرکزی از تحولات سال 1392 آمده بود که ضریب جینی (شاخص سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت) از 0.3834 در سال 1391 به 0.3944 در سال 1392 افزایش یافته است.بنابراین گزارش در حالی با رشد ضریب جینی و بیشتر شدن فاصله آن از صفر این گونه برآورد می‌شود که توزیع عادلانه درآمد در سال گذشته کمتر شده است که بنا بر نتایج مقدماتی بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری و مقایسه حداقل دستمزد در سال گذشته که ماهانه حدود 487 هزار تومان با متوسط هزینه ماهانه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در این سال که ماهانه به 622 هزار تومان می‌رسد بیانگر آن است که حداقل دستمزد پرداختی به کارگران به طور متوسط حدود 78 درصد هزینه این گروه را پوشش می‌دهد.به اذعان بانک مرکزی اگر چه با لحاظ کردن یارانه نقدی بخشی از این کسری درآمد پوشش داده می‌شود، اما شکاف درآمد و هزینه برای گروه‌های پایین درآمدی و صاحبان مشاغل غیر حرفه‌ای بسیار بالاست.