به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۰:۴۸
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۶۵۴۵۷

راز موفقیت هواوی و شیاومی چه بوده است؟

گروه فناوری: طبق گزارش‌های منتشر شده از میزان فروش برند هووایی، فروش مدل ارزان قیمت گوشی‌های این شرکت با عنوان Honor در طول سال گذشته از یک میلیون دستگاه به 20 میلیون دستگاه رسیده است.
راز موفقیت هواوی و شیاومی چه بوده است؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل موفقیت بالای هووایی الگوبرداری این برند از استراتژی‌های فروش شرکت شیاومی در چین است. در سال‌های گذشته فروش گوشی‌های چینی به مقدار قابل توجهی در بازارهای جهانی افزایش داشته است و شرکت کوچکی مانند شیاومی توانسته خود را در چند سال اخیر به صدر جدول پرفروش‌ها برساند. از این رو مدیران ارشد هواوی نیز می‌خواهند موفقیت شیاومی را در بازارهای جهانی تکرار کنند.

تحلیلگران بازار در این میان می‌گویند عرضه گوشی‌های چینی با قیمت‌های بسیار پایین آتش رقابت در قیمت‌ها را شعله‌ور کرده و سود کمی که شرکت‌های چینی از این راه بدست می‌آورند بازارهای خارجی دیگر را نیز تحت تأثیر قرار داده است. مدیرعامل برند Honor جف لاو، می‌گوید که تمایل صنعت موبایل به فروش و تبلیغات آنلاین در روزگار کنونی اجتناب‌ناپذیر است. با قیمت‌های رقابتی برندهای مختلف و هزینه‌های توزیع و تبلیغ به روش سنتی تقریباً اگر شرکت‌ها به سمت فروش آنلاین نروند باید 30 درصد برای هر گوشی بیشتر هزینه کنند. تجارت الکترونیک در سال‌های اخیر به طور کلی مسیر صنعت گوشی‌های همراه را تغییر داده است.

وی در مصاحبه مطبوعاتی در روز معرفی Honor 6 اعلام کرد: شرکت‌های تولید کننده نیز برای آنکه بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند باید در مسیر تجارت الکترونیک گام بردارند. گوشی‌های Honor از ماه دسامبر از برند هووایی جدا شده و تحت یک برند مستقل به فروش می‌رسند. کشورهای بلژیک، برزیل و هند در کنار خود چین از بازارهای اصلی فروش گوشی‌های Honor در سال گذشته بوده‌اند. زمانی که Honor جزئی از هووایی بوده تقریباً یک‌چهارم فروش این شرکت را تحت پوشش قرار می‌داد.



رقابت نزدیک
برند هووایی تنها برندی نبوده است که سعی کرده از رویکرد فروش شیاومی برای گوشی‌های خود استفاده کند. شرکت لنوو نیز در ماه اکتبر اعلام کرده است که قصد دارد برخی از مدل‌های خود را تنها از طریق اینترنت به فروش برساند اما هنوز جزئیات زیادی را در این باره اعلام نکرده است. از اواخر سال 2013 رقابت در بازار گوشی‌های چینی شدیدتر شده است.

شرکت خصوصی شیاومی که ارزش آن بیش از 45 میلیارد دلار است از ماه جولای تا سپتامبر 2014 درحدود 16 میلیون دسیتگاه گوشی به فروش رسانده است. یک سال پیش از این فروش شیاومی در مقابل فروش 11 میلیونی هووایی تنها 3 میلیون دستگاه بوده است. به نظر می‌رسد سال آینده رقابت از امسال نیز نزدیک‌تر خواهد بود. با جدا شدن برند Honor و عرضه آن در اروپا و آمریکای لاتین در مقابل شیاومی که بازار اصلی آن تنها چین و هند است رقابت بین هووایی و شیاومی بسیار بیشتر نیز خواهد بود.



سود
برند هووایی مدت‌ها است که به دنبال عرضه مدل‌های خود در خارج از بازار چین بوده و قصد دارد باعرضه آنلاین گوشی‌های Honor تحت یک برند مستقل به هدف‌های خود دست یابد. ادامه موفقیت‌های برند شیاومی و قیمت‌های بسیار پایین گوشی‌های این برند در آینده به احتمال زیاد میزان سود شرکت‌های تولید کنندگان گوشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته در این میان برندهای قدرتمندی مات‌اند سامسونگ و اپل تأثیر بسیار کمتری خواهند دید.

آمارها نشان می‌دهد سود شرکت شیاومی به دلیل قیمت پایین مدل‌ها در سال 2014 تنها 1.8 درصد بوده است. البته شیاومی اعلام کرده که میزان سود واقعی این برند بیشتر از میزان اعلام شده است. برای مقایسه، برند سامسونگ در سال 2014 در حدود 19 درصد سود داشته است. در طرف مقابل برند Honor نیز سود بسیار کمی داشته و اما ضرر هم ندارد.

مدیر عامل فروش شرکت هووایی اعلام کرده است که برای تداوم موفقیت برند این شرکت و داشتن سود بیشتر این شرکت باید فروش خود را در بازارهای توسعه یافته ای مانند اروپا و امریکا گسترش دهد. به طور کلی سال آینده سال بسیار مهمی برای برندهای روی به رشد نظیر شیاومی و هووایی خواهد بود.
مرجع : بازارخبر