به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۹:۲۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۶۵۶۴۰

سوئد مهمترین کشور میزبان پناهجویان

گروه بين الملل: سازمان ملل اعلام کرد، سوری‌ها با گریختن به بیش از 100 کشور بر اثر جنگ داخلی در کشورشان، اکنون با شکست دادن آمار افغان‌ها و فلسطینی‌ها بیشترین تعداد پناهجو را دارند.
سوئد مهمترین کشور میزبان پناهجویان
آژانس پناهجویان سازمان ملل در گزارشی آورده است، سازمان ملل توانسته به سه میلیون آواره یعنی یک چهارم از جمعیت 13 میلیونی آواگان سوری در سراسر جهان کمک کند. در همین حال آنتونیو گوتیرز، کمیسیونر ارشد پناهجویان سازمان ملل طی بیانیه‌ای اظهار کرد: تا زمانی که جامعه بین‌الملل نتواند به راه حل سیاسی برای حل درگیری‌های موجود و جلوگیری از وقوع درگیری‌های جدید دست یابد، ما باید به کنار آمدن با نتایج دراماتیک بشری کنار بیاییم. از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه در مارس 2011 و در پی اعتراضاتی که به یک جنگ داخلی تبدیل شد، دست کم 200 هزار تن کشته و نیمی از جمعیت مردم سوری آواره شدند. در همین حال در سراسر جهان طی شش ماه آغازین سال گذشته تقریبا 5 / 5 میلیون تن از خانه‌های خود رانده شدند و 4 / 1 میلیون تن دیگر مجبور به ترک کشور خود شدند.

خاورمیانه و شمال آفریقا نیز با شکست دادن آسیا-اقیانوسیه بعد از یک دهه به مهمترین خاستگاه پناهجویان تبدیل شده‌اند. در همین حال و در پی حجم بالای پناهجویان سوری، لبنان، عراق، اردن و ترکیه، به عنوان همسایگان سوریه به تحمل آسیب‌های ناشی از بحران داخلی این کشور ادامه می‌دهند. گوتیرز در این باره با اشاره به رتبه دوم اردن در پذیرفتن پناهجویان سوری گفت: با حضور 257 پناهجو در بین هر 1000 نفر در لبنان، این کشور بیشترین تعداد پناهجو را تا اواسط 2014 داشت. سوئد نیز با داشتن 12 پناجو در هر 1000 نفر تنها کشور صنعتی در بین مهمترین کشورهای میزبان پناهجویان است.

سوریه همچنین بیشترین تعداد پناهجویان سیاسی را طی نیمه اول 2014 داشته است و آلمان و سوئد مقصد 40 درصد از این درخواست‌ها بوده‌اند. پس از سوری‌ها، عراقی‌ها بیشترین تعداد پناهندگی سیاسی را در همین دوره داشته‌اند. در همین حال آژانس پناهجویان سازمان ملل در گزارش سالیانه خود گزارش داده است تا اواسط سال گذشته تعداد افراد بی‌خانمانی که توسط این آژانس رسیدگی می‌شده‌اند به بالاترین میزان خود یعنی 3 / 46 میلیون تن رسیده است.

آژانس پناهجویان سازمان ملل با اعلام این مساله که این آژانس به پناهجویانی از سوریه، افغانستان، سومالی، سودان، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، میانمار و عراق رسیدگی می‌کند، جنگ‌های خاورمیانه و آفریقا را علت افزایش تعداد پناهجویان دانست.
مرجع : ايسنا