به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۶۷۴۷۷
پروژه ماهواره‌ای‌ اوترنت چيست؟

اینترنت پرسرعت و بدون‌سانسور در راهست

گروه فناوري: در طول سال‌های گذشته و با افزایش تاثیر اینترنت بر سرنوشت کشورها، برخي دولت‌ها همه‌ی تلاش خود را برای محدودسازی و سانسور اینترنت به کار بسته‌اند، اما در مقابل آن‌ها، سازمان‌ها و موسساتی بوده‌اند که پروژه‌های متنوعی برای عبور از سد فیلترینگ و سانسور راه‌اندازی کرده‌اند.
یکی از این پروژه‌ها، پروژه «اوترنت» نام دارد که از همان سال‌های آغازین اختراع اینترنت و با هدف فراهم آوردن دسترسی آزاد و رایگان اطلاعات برای همه مردم جهان کلید خورده و تاکنون نیز ادامه داشته است. اوترنت محصول شرکتی با نام MDIF در امریکا است که از سال ۱۹۹۵ شروع به جمع‌آوری و قرار دادن محتوای موجود بر روی اینترنت در ماهواره‌های خود کرده و اکنون پایگاه اطلاعاتی بسیار بزرگی را در اختیار دارد که آن را به رایگان برای همه عرضه می‌کند.

این پروژه، یک پروژه‌ی ماهواره‌ای‌ به شمار می‌رود که اطلاعات موجود در اینترنت را از طریق امواج ماهواره‌ای به مخاطبان خود در سراسر جهان منتقل می‌کند؛ بدین‌‌ترتیب می‌توان گفت که با راه‌اندازی رسمی این پروژه، عملا سانسور اینترنت بی‌معنا خواهد بود. شیوه‌ی کار اوترنت بدین صورت است که نخست محتوای مورد نظر روی سرویس‌دهنده‌های خود را بارگذاری می‌کند و سپس آن را با ماهواره‌های که بدین منظور بر روی مدار زمین قرار داده، مرتبط می‌کند.

بر اساس تصویر فوق، مناطق آبی رنگ، مناطقی‌ست که فعلا تحت پوشش ماهواره‌های اوترنت قرار دارند
پس از آن کاربران اینترنت می‌توانند با استفاده از دیش خانگی یا دریافت‌کننده‌‌های مشابهی که این موسسه در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، تمامی اطلاعات موجود در اینترنت را بر روی دستگاه‌های مرسوم مانند رایانه‌های خانگی، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و موبایل‌ها دریافت کنند. تنها تفاوت این پروژه با اینترنت این است که دسترسی به اطلاعات از طریق اوترنت به صورت آفلاین خواهد بود.

از طریق اوترنت می‌توان به همه‌ی اطلاعات موجود در اینترنت، از ویدیو و موزیک گرفته تا سرویس‌دهنده‌های مختلف ایستا، سایت‌های خبری، کتاب‌های الکترونیکی و... با سرعت بسیار بالا دسترسی پیدا کرد. اوترنت از موسسات و سایت‌های مختلفی برای توسعه پروژه خود بهره می‌برد و هم‌اکنون نسخه‌ی آزمایشی این پروژه راه‌اندازی شده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۵ این پروژه در بسیاری از کشورهای جهان قابل استفاده باشد. اوترنت از یک دریافت‌کننده‌ی انحصاری که «لانترن» نام دارد استفاده می‌کند. این دستگاه کوچک که استوانه‌ای شکل است، می‌تواند اطلاعات موجود در ماهواره‌های اوترنت را به صورت مستقیم دریافت کند.

دستگاه دریافت کننده لانترن
دستگاه مدرن لانترن که به «کتابخانه‌ جیبی» هم شهره شده قابلیت به روز رسانی خود را دارد و در کشورهایی که تحت پوشش این پروژه قرار دارند قابل استفاده است. پروژه‌ اوترنت هم‌اکنون زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، چینی و عربی را پشتیبانی می‌کند ولی هدف بنیان‌گذاران اوترنت این است که به زودی آن را به تمام زبان‌ها در دسترس قرار دهند.

بر اساس نقشه‌ای که سايت اوترنت منتشر کرده، این پروژه هم اینک بخش‌هایی از امریکا، اروپا و خاورمیانه را مورد پوشش قرار می‌دهد. در حال حاضر نمونه اولیه ماهواره مورد استفاده در پروژه اوترنت تهیه شده و قرار است اواسط سال ۲۰۱۵ صدها نمونه از آن به مدار زمین ارسال شود. به گفته شرکت MDIF،‌ با راه‌اندازی شبکه اوترنت، می‌توان تصور کرد که چهار میلیارد مشارکت‌کننده جدید وارد بازار جهانی شود.
مرجع : ايران واير