به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۲ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۷۱۰۶۶

ملاقات فیدل کاسترو با پنج کوبایی آزاد شده

گروه بین الملل: فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا با پنج تن از شهروندان کشورش که پس از سال‌ها زندانی بودن در آمریکا اخیر به هاوانا بازگشته‌اند، دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، فیدل کاسترو در مقاله‌ای برای روزنامه رسمی گرانما نوشت: من روز شنبه 28 فوریه، 73 روز پس از ورود آنها به کوبا، دیداری با آنها داشتم. کاستروی 88 ساله گفت که وی تاکنون برای دیدار با آنها صبر کرده بود چراکه می‌خواست این زندانیان سابق با خانواده و دوستانشان دیدار داشته و به آنها بپیوندند. کوبا هفته گذشته به این پنج زندانی سابق مدال‌های افتخار و شجاعت داد و از "جانفشانی" آنها طی سال‌های گذشته برای خانواده و کشورشان تقدیر شد.

رهبر سابق کوبا که چندان در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود، درباره دیدار مذکور گفت: من ساعت‌ها خوشحال بودم. من به داستان‌های حیرت‌انگیز رشادت‌های گروهی به رهبری جراردو (هرناندز) گوش دادم. در سال 2001، هرناندز به همراه رامون لابانینو، فرناندو گنزالس، رنه گنزالس و آنتونیو گوئررو به اتهام جاسوسی در دادگاهی آمریکایی محکوم شدند و با حبس‌های طولانی‌مدت روبه‌رو شدند. رنه و فرناندو مدت حبس 13 و 15 ساله خود را کامل کردند و هرناندز، لابانینو و گوئررو در بخشی از تبادل زندانیان به نشانه حسن‌نیت در تاریخ 17 دسامبر و همزمان با اعلام احیای روابط دو جانبه میان آمریکا و کوبا در سال 2014 آزاد شدند.

کاستروی کهنسال در مقاله خود بار دیگر تاکید کرد که دفاع رسمی کوبا از زندانیان موسوم به «پنج کوبایی» که هرگز تهدید و آسیبی برای آمریکا نبودند و هدفشان تنها جلوگیری از اقدامات تروریستی علیه کوبا بوده است، ازسوی آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا سازماندهی شده که تمام جهان آنها را به خوبی می‌شناسند. پنج زندانی مذکور در 24 فوریه به عنوان قهرمانان جمهوری کوبا اعلام شدند و طی مراسمی با حضور رائول کاسترو، رهبر کنونی کوبا به آنها مدال‌هایی تقدیم شد.
مرجع : ایسنا