به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۲۷ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۷۴۶۳۷
تجاوز سیستماتیک به دختران اسیر داعش

دختران؛ بهترین «غنایم جنگی» برای داعش!

«هر روز صبح ساعت نه ونیم مردها می‌آمدند، دختران را به بیرون از سالن می‌بردند، به آن‌ها تجاوز می‌کردند و بعد برمی‌گرداندند و دیگران را می‌بردند.» سرنوشت دخترانی که طعمه داعش شده‌اند، از زبان یکی از آنان.
دختران؛ بهترین «غنایم جنگی» برای داعش!
گروه جامعه: برای داعش، زنان و دختران بهترین «غنایم جنگی» محسوب می‌شوند. یک زن ایزدی که موفق به فرار شده است، از سرنوشت هولناک زنانی که به اسارت داعش درآمده‌اند می‌گوید.
داعشي‌ها، دختران و زنانی را که در جریان حملات خود به شهرها و روستاها به اسارت در می‌آورند می‌فروشند یا به بردگی می‌گیرند. برای این افراد تجاوز به دختران و زنانی که هم‌کیش آنان نباشند، کاری است مجاز و دینی!

جلیله ۱۲ ساله است. زمانی که گروه داعش حمله کرد، او همراه با خانواده‌اش تلاش کرد از روستای محل زندگی‌شان فرار کند. ولی چند مرد از همین روستا مانع فرار این خانواده ایزدی شدند و آن‌ها را به افراد داعش تحویل دادند. جلیله چند ماه اسیر داعش بود. او به "دیده‌بان حقوق بشر" می‌گوید: «آن مردها ما را بازرسی بدنی کردند. به ما گفتند جلوی‌شان بایستیم و موهای‌مان را نشان دهیم. وقتی دختری سرپیچی می‌کرد، او را کتک می‌زدند.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ۲۰ زن و دختر مصاحبه کرده است. آن‌ها توانسته‌اند در فاصله سپتامبر سال گذشته و ژانویه سال جاری از دست "داعش" فرار کنند. داستان این دختران مو برتن راست می‌کند. جلیله می‌گوید: «من به آن مرد گفتم می‌خواهم بروم پیش مادرم. تو از من چه می‌خواهی؟ همین سوال کافی بود تا سه روز تمام به من تجاوز کند.»

دیده‌بان حقوق بشر صحت حرف‌های این دختران را بررسی کرده است. این بررسی شامل مرور گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری محلی، ادارات و پزشکان منطقه و انطباق آن با حرف‌هایی است که این دختران زده ‌اند. البته خود گروه داعش هم بارها اعلام کرده که هزاران زن و دختر را به اسارت گرفته و از آنان به‌عنوان برده استفاده کرده است.

تخمین زده می‌‌شود که هزاران دختر را گروه موسوم به داعش تا به حال ربوده‌اند. سازمان ملل ابعاد این جنایت را در سطح نسل‌کشی طبقه‌بندی کرده است. خیلی از اسرای داعش توانسته‌اند فرار کنند یا داعش آنان را در ازای پول پس داده است. بیشتر این عده را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بیشتر مردان ایزدی را گروه داعش بلافاصله کشته است.

فروش دختران

بعضی از دخترها را به سوریه برده و به داعش در آن‌جا فروخته‌اند. دلارا، ۲۰ ساله، یکی از این دختران است که در گوشه‌ای از خاک سوریه همراه با ۶۰ زن و دختر دیگر در سالنی که پیش‌تر محل برگزاری جشن‌های عروسی بوده، نگه داشته‌شده‌اند. او تعریف می‌کند: «هر روز صبح ساعت نه ونیم مردها می‌آمدند به دختران تجاوز می‌کردند و یا آن‌ها را می‌خریدند. آن‌ها دختران را به بیرون از سالن می‌بردند، به آن‌ها تجاوز می‌کردند و بعد برمی‌گرداندند و یکی دیگر را می‌بردند.»

نیمی از یازده زن و نه دختری که دیده‌بان حقوق بشر با آن‌ها مصاحبه کرده، مورد تجاوز قرار گرفته‌‌اند و تقریبا همگی‌شان ازدواج اجباری کرده‌اند. بعضی را تا ۲ هزار دلار خریداری کرده‌اند یا به جنگجویان به عنوان "هدیه" داده‌اند. در میان این مردان همه گونه ملیتی بوده است؛ از اروپایی تا عرب‌، چچنی، آفریقایی و سایر خارجی‌هایی که برای پیوستن به "داعش" به منطقه آمده‌اند.

دو خواهر سارا ۲۱ و رعنا ۲۵ ساله، می‌گویند نتوانسته‌اند مانع شوند که خواهر ۱۶ ساله شان به یک مرد از عربستان سعودی فروخته شود. چهار مرد قبل از فروش به او تجاوز کرده‌اند. آن‌ها دیگر خبری از خواهرشان ندارند. یک روس و یک عضو داعش اهل قزاقستان بارها به سارا و رعنا تجاوز کرده‌اند. فعالان حقوق بشر در مرور سرنوشت‌هایی این‌چنین از "تجاوز سیستماتیک" و "خشونت جنسی" نوشته‌اند.

نهادهای کردستان عراق تلاش می‌کنند به آ‌ن‌ها که موفق به فرار شده‌اند، امکانات درمانی بدهند اما از مداوای روحی و روانی خبری نیست. این وظیفه را برخی سازمان‌های غیردولتی برعهده گرفته‌اند و سعی می‌کنند این کمبود را برطرف کنند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که همه این زنان و دختران عوارض تراماتیک از خود نشان می‌دهند.
مرجع : دويچه وله